Het zal je vast niet ontgaan zijn: de prijs van een gevulde winkelkar is op één jaar tijd enorm gestegen. Afhankelijk van waar je je boodschappen doet en welke merken je in je winkelkar legt, betaal je een beetje tot veel meer in vergelijking met vorig jaar. “Huismerken zijn relatief gezien duurder geworden dan A-merken”, aldus Els Breugelmans, professor marketing en retailexpert KU Leuven. [naar artikel]
Niet alleen energie en brandstof zijn fors in prijs gestegen, ook voor een volle winkelkar betaal je nu een pak meer dan enkele maanden geleden. “Echt alles is duurder geworden”, zeggen retailexperts. “Maar bij merkartikelen is de prijsstijging nog veel forser dan bij de huismerken, waardoor de prijskloof tussen de twee alleen maar groter wordt.” [naar artikel]
Naar een huismerk grijpen om je koopkracht te beschermen? Net die producten zijn dit jaar het snelst duurder geworden, zo blijkt uit berekeningen van databedrijf Daltix. Logisch, klinkt het bij Delhaize. “Bij een huismerk wegen dure grondstoffen en energie zwaarder door dan bij een merkartikel.” Tegelijkertijd valt op dat discounters als Lidl en Aldi het afgelopen jaar het meest in prijs zijn gestegen. [naar artikel]
Groenten en fruit en de producten van huismerken zijn in België aanzienlijk goedkoper dan in de ons omringende landen. Dat blijkt uit een studie van het Prijzenobservatorium in opdracht van minister van Economie Pierre-Yves Dermagne (PS). Maar voor merkproducten tasten we hier dan weer een pak dieper in de buidel. [naar artikel]
Producten van A-merken waren vorig jaar in de Belgische supermarkten duurder dan in de buurlanden. Dat blijkt uit een studie van het Prijzenobservatorium in opdracht van minister van Economie Pierre-Yves Dermagne (PS). Huismerkproducten waren dan weer goedkoper in België. [naar artikel]
We moeten dieper in onze portemonnee tasten om voeding te kopen, maar de prijzen liggen hier minder hoog dan in Duitsland, Nederland en Frankrijk. Vooral huismerken, witte producten en groenten, fruit en vlees zijn goedkoper. Merkproducten blijven duurder. [naar artikel]
Op 1 januari worden een heleboel nieuwe maatregelen van kracht: zo stijgen de prijzen van onder andere bier, internetbankieren, doktersbezoeken en begrafenissen. We zien ook de comeback van de priorzegel, mag er meer afval in de gft-bak, en worden nieuwe autobestuurders strenger opgevolgd. Gelukkig stijgen onze lonen, gemiddeld met… 36 euro. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.