Door het auto-ongeval dat Vlaams parlementsvoorzitter Kris Van Dijck (N-VA) veroorzaakte onder invloed van alcohol, wordt de discussie rond een nultolerantie voor alcohol in het verkeer opnieuw een hot topic. Tijd om iets te veranderen of blijft het oude wijn in nieuwe zakken? Want doet België het echt veel slechter dan andere landen in Europa? [naar artikel]
Net zoals tijdens het Vijverfestival geldt komend weekend tijdens Jospop een totaalverbod op het bezit van alcohol rond het festivalterrein. Alcohol drinken op het festivalterrein mag, maar in de straten in de buurt geldt een totaalverbod. [naar artikel]
Afgelaste cursussen wegens te weinig deelnemers, nog steeds geen locatie in Oost-Vlaanderen en de vrees dat straks iedereen tegelijk aanklopt bij de rijschool. De ‘terugkommomenten’ voor chauffeurs die pas hun rijbewijs haalden, hebben een valse start genomen. Zesduizend Vlamingen zijn al opgeroepen voor de praktijklessen en een groepsgesprek over onder andere alcohol in het verkeer, maar slechts zeshonderd daagden al op. Hier loopt het allemaal mis. [naar artikel]
Europa probeert nog dit jaar rond te geraken met een hele rist nieuwe verkeersregels. Opvallendste voorstellen? Jonge chauffeurs die niet sneller dan 90 km per uur mogen rijden. Elke 5 jaar een medische test voor chauffeurs ouder dan 70. En nergens in Europa nog sneller dan 130 km per uur. [naar artikel]
Beginnende bestuurders zullen de eerste twee jaar na het behalen van hun rijbewijs geen druppel alcohol mogen drinken als ze zich in het verkeer begeven. Die nultolerantie stelt de Europese Commissie voor, die een pakket maatregelen op tafel legt om de verkeersveiligheid in heel de Europese Unie te verhogen. [naar artikel]
Bij alcohol- en drugscontroles in Diepenbeek, Hasselt en Herk-de-Stad heeft de politie 9 bestuurders die onder invloed van drugs of alcohol waren uit het verkeer geplukt. Ze moesten allemaal hun rijbewijs inleveren. De drie chauffeurs die positief testten op drugs zijn hun rijbewijs 15 dagen kwijt. De andere chauffeurs konden na enkele uren hun rijbewijs al ophalen. In totaal werden 343 bestuurders aan de kant gehaald. Er werden nog verschillende processen-verbaal en onmiddellijke inningen opgesteld. Dit voor onder andere drugsbezit. (mm) [naar artikel]
Bij een controleactie op alcohol en drugs in het verkeer heeft de Gentse lokale politie vanmorgen twintig van de negentig gecontroleerde... [naar artikel]
De politie van de zone Demerdal DSZ (Diest – Scherpenheuvel-Zichem) controleerde afgelopen weekend 618 chauffeurs op rijden onder invloed. Slechts twee chauffeurs werden betrapt op alcohol en rijden. [naar artikel]
Drie weken voor de start van de winter-Bobcampagne blijkt uit cijfers van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) dat alcohol in het verkeer een hardnekkig probleem blijft. Ondanks controle- en preventiecampagnes worden nog elke dag 135 dronken chauffeurs beboet. Opvallend: er zijn grote verschillen tussen bijvoorbeeld de stad Mechelen, waar veel dronken chauffeurs tegen de lamp lopen, en landelijke gemeenten waar dat amper of niet voorvalt. [naar artikel]
Europa probeert nog dit jaar rond te geraken met een hele rist nieuwe verkeersregels. Opvallendste voorstellen? Jonge chauffeurs die niet sneller dan 90 km per uur mogen rijden. Elke 5 jaar een medische test voor chauffeurs ouder dan 70. En nergens in Europa nog sneller dan 130 km per uur. [naar artikel]
Politie Zone Noorderkempen gaat meer controles uitvoeren op drugs in het verkeer. Ze doet dat omdat nu bijna meer chauffeurs op drugs worden betrapt dan op alcohol. Het gaat ook om alle soorten drugs, niet alleen softdrugs. [naar artikel]
Het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs (VAD) wil een totaalverbod op de verkoop van alcohol in alle tankstations. “Rijden en alcohol gaan sowieso niet samen. Daar hoort geen gekoeld bier te staan”, zegt VAD-directeur Marijs Geirnaert. [naar artikel]
Europa probeert nog dit jaar rond te geraken met een hele rist nieuwe verkeersregels. Opvallendste voorstellen? Jonge chauffeurs die niet sneller dan 90 km per uur mogen rijden. Elke 5 jaar een medische test voor chauffeurs ouder dan 70. En nergens in Europa nog sneller dan 130 km per uur. [naar artikel]
In België speelt alcohol bij één op de vier dodelijke verkeersongevallen een rol. Daarmee is alcohol één van de grote killers in ons verkeer. België behoort daarbij zelfs tot de top in Europa. “Deze cijfers zijn beangstigend. Een mentaliteitsverandering dringt zich op”, aldus F1-legende Mika Häkkinen en voormalig atlete Elodie Ouédraogo. “Als ambassadeurs van #Jointhepact willen we de Belg ertoe aanzetten niet te rijden onder invloed.” [naar artikel]
Agenten van de politiezone Mechelen-Willebroek hebben afgelopen weekend enkele zwaar dronken chauffeurs uit het verkeer gehaald tijdens verschillende WODCA-controles. 27 chauffeurs testten positief. Vijf van hen moesten hun rijbewijs voor 15 dagen inleveren. Een van hen was een 55-jarige vrachtwagenchauffeur uit Namen die al een uur op weg was en 2,5 promille alcohol in zijn bloed had. [naar artikel]
De Antwerpse politie voerde op Allerheiligen controles op het gebruik van alcohol en drugs in het verkeer.. In de voormiddag werden ‘slechts’ 45 voertuigen gecontroleerd in de Siberiastraat, maar toch reed 31% van de bestuurders er onder invloed van alcohol of drugs. [naar artikel]
West-Vlaams gouverneur Carl Decaluwé wil dat er een totaalverbod komt op de verkoop van alcohol in winkels van de tankstations langs de Vlaamse snelwegen, zo meldt VRT. In Wallonië zijn er al plannen voor een verbod. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) liet echter al weten geen voorstander te zijn. [naar artikel]
Bij preventieve alcohol- en drugscontroles die De Lijn uitvoerde bij de medewerkers hebben vorig jaar negentien chauffeurs positief getest op alcohol. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams CD&V-fractievoorzitter Peter Van Rompuy opvroeg bij Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). Van Rompuy pleit voor meer controles. [naar artikel]
Alcohol achter het stuur, rijden zonder rijbewijs en recidivisme in het verkeer worden vanaf begin 2018 zwaarder bestraft. Zo krijgen hardleerse dronken chauffeurs een alcoholslot en worden verjaringstermijnen verlengd. [naar artikel]
Bij preventieve alcohol- en drugscontroles die De Lijn uitvoerde bij de medewerkers hebben vorig jaar negentien chauffeurs positief getest op alcohol. Dat blijkt uit cijfers die CD&V-fractievoorzitter Peter Van Rompuy opvroeg bij Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). Van Rompuy eist strengere controles. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.