Tele-Onthaal, de hulplijn voor wie nood heeft aan een gesprek, krijgt meer oproepen van ouderen. In 7 jaar tijd is het aantal zeventigers dat belde gestegen van ruim 3.300 naar ruim 6.600 vorig jaar. Maar ook het aantal jongeren dat contact opneemt via de chatfunctie, is gestegen, zegt Jennifer Pots van Tele-Onthaal [naar artikel]
De vierde coronagolf weegt vooral mentaal zwaar voor alleenwonenden en ouderen, zelfs meer dan bij de voorbije drie golven. Dat blijkt donderdag uit het aantal oproepen naar Tele-Onthaal in de maand november. De komende tijd verwacht de hulplijn een bijkomende stijging van de oproepen. [naar artikel]
Sinds de start van de coronacrisis is het aantal oproepen bij de hulplijn Tele-Onthaal fors gestegen. Opvallend is dat 51,3 procent van de oproepers aangeeft voor het eerst te bellen of te chatten met Tele-Onthaal. Dat is bijna 10 procent meer dan gewoonlijk. De grootste toename in nieuwe oproepers is het meest significant bij twee categorieën: de 60-plussers en de alleenstaanden. “Het eenzaamheidsvirus slaat hard toe”, klinkt het. [naar artikel]
Meer en meer oudere mensen bellen naar de hulplijn Tele-Onthaal. Het gaat ook meestal om mensen die alleen wonen. Dat blijkt uit de jaarcijfers van 2022 die Tele-Onthaal het voorbije weekend heeft bekendgemaakt. Na de coronacrisis daalde het totaal aantal contacten met de hulplijn weliswaar, maar het stijgend aantal oudere mensen dat belde naar Tele-Onthaal is toch wel opvallend. Het aantal zeventigers dat contact zocht, verdubbelde zelfs in zeven jaar tijd. Ook het aantal bellers ouder dan 60 zit in de lift. Dat fenomeen heeft volgens Tele-Onthaal zelf te maken met de huidige sociodemografische trends, zoals de vergrijzing en het stijgend aantal eenpersoonshuishoudens, met meer mensen die eenzaam zijn tot gevolg. [naar artikel]
Tele-Onthaal Limburg is op zoek naar nieuwe vrijwilligers. Vanaf oktober start Tele-Onthaal met een vernieuwde opleiding waarin vrijwilligers worden klaargestoomd om telefoon-en chatgesprekken te beantwoorden. Zo komen onder andere luistervaardigheden en crisisinterventie aan bod. Er is geen voorkennis nodig, enkel een warm hart voor de medemens, klinkt het bij het team van Tele-Onthaal Limburg. [naar artikel]
Tele-Onthaal Limburg heeft er bijzonder drukke maanden opzitten. Er liepen 20 procent meer telefoontjes binnen en dat had alles te maken met de coronacrisis. Opvallend is dat oudere mensen de hulplijn voor het eerst hebben ontdekt. Ze hebben vooral vragen rond gezondheid en eenzaamheid. [naar artikel]
Na de uitzending van de schokkende documentaire “Leaving Neverland” heeft hulplijn Tele-Onthaal vijf keer meer oproepen gekregen. In de... [naar artikel]
Bij Tele-Onthaal bieden vrijwilligers een luisterend oor. Ze voeren meer dan 120.000 gesprekken per jaar. ‘De eenzaamheid van de nacht bekruipt de mensen. Dan bellen ze naar ons.’ [naar artikel]
Tele-Onthaal is klaar voor de feestdagen. Als het jaarlijkse feestgedruis aanbreekt, wordt het immers drukker bij de hulpdienst. Tijdens de vorige eindejaarsperiode bijvoorbeeld ontving Tele-Onthaal 4 procent meer oproepen dan gemiddeld doorheen het jaar. [naar artikel]
Tele-Onthaal zet in Limburg sinds kort twee keer zoveel vrijwilligers in tijdens de avonduren. Sinds de tweede coronagolf krijgt de hulpverleningsorganisatie meer telefoontjes dan ooit van mensen die het moeilijk hebben. Er bellen ook opvallend veel jongeren. [naar artikel]
De gratis hulplijn Tele-Onthaal heeft de voorbije dagen twintig procent meer oproepen gekregen. Mensen die in deze moeilijke coronatijden behoefte hebben aan een gesprek over kleine of grote problemen, kunnen bij Tele-Onthaal terecht voor een telefoongesprek of een videochat. [naar artikel]
Tele-Onthaal heeft in 2016 het hoogst aantal oproepen in vijf jaar genoteerd: 122.638 mensen namen contact met de noodlijn, een stijging met 6,15 procent tegenover 2015 of een gemiddelde van 335 Vlamingen per dag. Dat blijkt uit de ruwe jaarcijfers die de telefonische en chathulpdienst maandag heeft bekendgemaakt. [naar artikel]
Sinds vrijdag zijn er bij Tele-Onthaal opvallend meer oproepen binnengekomen rond ‘sexting’. “Het gaat om zo’n 10 tot 15 gesprekken per dag rond de thematiek, dat is veel meer dan normaal”, vertelt woordvoerster Jennifer Pots maandag. De meeste oproepen kwamen van jongeren, maar ook ouders bellen om bijvoorbeeld raad te vragen. [naar artikel]
Tele-Onthaal is klaar voor de feestdagen. Want net wanneer het jaarlijkse feestgedruis aanbreekt, wordt het iets drukker bij de telefoon- en chathulpdienst. Tijdens de vorige eindejaarsperiode bijvoorbeeld ontving Tele-Onthaal 4 procent meer oproepen dan gemiddeld doorheen het jaar. [naar artikel]
Tele-Onthaal is klaar voor de feestdagen. Want net wanneer het jaarlijkse feestgedruis aanbreekt, wordt het iets drukker bij de telefoon- en chathulpdienst. Tijdens de vorige eindejaarsperiode bijvoorbeeld ontving Tele-Onthaal 4 procent meer oproepen dan gemiddeld doorheen het jaar. [naar artikel]
Sinds vrijdag zijn er bij Tele-Onthaal opvallend meer oproepen binnengekomen rond ‘sexting’. “Het gaat om zo’n 10 tot 15 gesprekken per dag rond de thematiek, dat is veel meer dan normaal”, vertelt woordvoerster Jennifer Pots maandag. De meeste oproepen kwamen van jongeren, maar ook ouders bellen om bijvoorbeeld raad te vragen. [naar artikel]
Na 31 jaar neemt Tele-Onthaal afscheid van haar oude logo, de rood-grijze kiesschijf. Met een nieuw logo en aangepaste huisstijl krijgt Tele-Onthaal voortaan een moderne en hedendaagse uitstraling. [naar artikel]
Vorig jaar heeft Tele-Onthaal 122.000 oproepen gekregen van mensen die nood hebben aan een gesprek. Bij de telefonische hulpdienst kan je anoniem terecht voor een luisterend oor. 70 procent van de bellers of chatters die Tele-Onthaal contacteren, doen dat buiten de kantooruren. Ook de vakantieperiode belooft druk te worden. [naar artikel]
Het assisenproces in Gent rond de euthanasie van Tine Nys leidde ook bij de hulplijn Tele-Onthaal tot extra oproepen. Het aantal gesprekken rond het thema euthanasie verdubbelde, tot zowat 31 per week, maakt Tele-Onthaal vrijdag zelf bekend. [naar artikel]
Tele-onthaal, de dienst waar iedereen die nood heeft aan een gesprek anoniem terecht kan, gaat nog meer inzetten op haar online aanwezigheid. Het [naar artikel]
De voorbije twee maanden kreeg Tele-Onthaal 7 procent meer oproepen in verband met geldzorgen en juridische thema's, vooral van vijftigers en alleenstaanden. De financiële stress, goed voor 16 procent meer oproepen, uit zich in relatiemoeilijkheden, angstklachten en boosheid. Tele-Onthaal doet een oproep naar extra vrijwilligers om de hulpverlening te kunnen verzekeren. [naar artikel]
Ook hulplijn Tele-Onthaal merkt de invloed van het coronavirus op het aantal oproepen, en de aard ervan. Ongeveer één op de drie gesprekken gaat over het coronavirus, zo blijkt uit de meest recente cijfers van Tele-Onthaal. Dat aantal is de voorbije dagen in stijgende lijn gegaan. Opvallend: de meerderheid van de bellers en chatters is alleenwonend, en zoekt vooral een luisterend oor. [naar artikel]
HASSELTBij Tele-Onthaal in Limburg zijn vorig weekend dubbel zoveel telefoontjes over seksueel misbruik binnengelopen als gemiddeld. Na de uitzending van de documentaire ‘Leaving Neverland’ over het kindermisbruik van Michael Jackson, vrijdagavond op Canvas, werd het nummer van de hulplijn vermeld. Naast acht slachtoffers, mensen van boven de vijftig, belde ook een dader naar de vrijwilligers van Tele-Onthaal, voor een bewogen gesprek. [naar artikel]
In de paasvakantie kreeg Tele-Onthaal een vierde meer oproepen binnen dan gemiddeld. De thema's die aan bod komen zijn wel zwaarder dan aan het... [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.