Vooruit wil de koopkracht van de mensen beter beschermen tegen wat het de ‘graaiflatie’ noemt van grote bedrijven. De partij legt daarvoor drie voorstellen op tafel. “Heel wat grote bedrijven misbruiken de inflatie om hun prijzen abnormaal te laten stijgen”, zegt Kamerfractieleidster Melissa Depraetere. “Hun winsthonger bepaalt nu de prijzen. Dat is onaanvaardbaar.” [naar artikel]
Vooruit wil de koopkracht van de mensen beter beschermen tegen wat het de ‘graaiflatie’ noemt van grote bedrijven. De partij legt daarvoor drie voorstellen op tafel. “Heel wat grote bedrijven misbruiken de inflatie om hun prijzen abnormaal te laten stijgen”, zegt Kamerfractieleidster Melissa Depraetere. “Hun winsthonger bepaalt nu de prijzen. Dat is onaanvaardbaar.” [naar artikel]
Vooruit gaat de strijd aan met wat het de ‘graaiflatie’ noemt van grote bedrijven. De Vlaamse socialisten leggen drie voorstellen op tafel die volgens de partij de koopkracht moet helpen beschermen. “Heel wat grote bedrijven misbruiken de inflatie om hun prijzen abnormaal te laten stijgen”, zegt Melissa Depraetere. “Hun winsthonger bepaalt nu de prijzen. Dat is onaanvaardbaar.” [naar artikel]
Economen waarschuwen voor graaiflatie: bedrijven die de inflatie gebruiken om de prijzen extra te verhogen. Het is zo wijdverspreid dat zelfs de Europese Centrale Bank onlangs moest erkennen het fenomeen onderschat te hebben. [naar artikel]
Onze koopkracht staat onder druk door de inflatie. Producten en diensten worden duurder, waardoor we met hetzelfde bedrag minder kunnen kopen dan een jaar geleden. Toch noteren veel bedrijven torenhoge winsten. Economen hebben er een nieuw woord voor: graaiflatie. "Graaiflatie is verantwoordelijk voor twee derde van de prijsstijgingen. Je kan in ons systeem niet vermijden dat bedrijven hun winsten proberen te maximaliseren", zegt professor Paul De Grauwe in "De markt" op VRT 1. [naar artikel]
Groenten zijn op een jaar tijd gemiddeld een derde duurder geworden, zuivelproducten 18 procent en brood 16 procent. Voor ketchup, mosterd en diepvriesfrieten moet u nu bijna de helft meer ophoesten dan in juli vorig jaar. Volgens consumentenorganisatie Testaankoop gaf een koppel de voorbije julimaand gemiddeld 531 euro uit aan zijn winkelkar. Dat is 71 euro of 15,4 procent meer dan een jaar geleden. Deze stijging is verrassend, omdat de internationale prijzen van grondstoffen en energie al enkele maanden aan het dalen zijn. [naar artikel]
Sacha Dierckx is wetenschappelijk medewerker bij denktank Minerva. [naar artikel]
Maken bedrijven misbruik van de inflatie en verhogen ze hun prijzen meer dan nodig is? In de Verenigde Staten, Canada en nu ook Nederland woedt de discussie over graaiflatie. ‘Ook in België komt het voor’, zegt Gino Van Ossel, retailexpert en professor aan de Vlerick Business School. ‘Zeker in tijden van hyperinflatie is de verleiding groot, omdat de consument dan toch al verwacht dat de prijzen stijgt.’ The post Retailexpert Gino Van Ossel: ‘Graaiflatie? Sommige producten zijn in elk geval te duur geworden’ appeared first on Knack. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.