Hoe kunnen we het aantal dodelijke verkeersslachtoffers terugdringen? In het laatste deel van de reeks ‘Dood in het verkeer’ stellen we die vraag ook aan Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). “Uiteindelijk zullen de vele trajectcontroles zorgen voor een mentaliteitswijziging.” [naar artikel]
Ondanks de kritiek gisteren blijft Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) zijn nieuwe maatregel verdedigen. Wie vanaf 1 juli zijn rijbewijs haalt, moet na zes maanden terugkomen voor een extra rijles die ongeveer 100 euro zal kosten. “Geen populaire regel”, zegt Weyts die beklemtoont dat de overheid niets verdient aan het zogenaamde ‘terugkommoment’. “Integendeel, we steken er zelfs aan in”. De minister zegt dat België nog altijd een van de goedkoopste landen is om een rijbewijs te halen. Klopt dat? Ja, maar alleen als u kiest voor de vrije begeleiding door ouders. Een optie die alleen nog maar in Vlaanderen bestaat. [naar artikel]
Slimme autosnelwegen moeten het aantal verkeersdoden drastisch terugdringen. Onderzoekscentrum Imec rolt samen met de Vlaamse Overheid een proefproject uit op de E313 tussen Antwerpen en Ranst. In de toekomst moeten (zelfrijdende) auto’s zo met elkaar kunnen communiceren. [naar artikel]
De nieuwe Brusselse regering wil vanaf 1 januari 2021 een maximumsnelheid van 30 km/u opleggen over het hele grondgebied van het gewest. Kan die maatregel het aantal verkeersdoden terugdringen? [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) finaliseert een innovatief plan - MIA oftewel “Mobiliteit Innovatief Aanpakken” - dat voor een drastische daling van het aantal verkeersdoden moet zorgen. Onder meer drones zullen ingezet worden om rijgedrag te bestuderen. Dat staat te lezen in De Zondag. [naar artikel]
Dat iemand doctoreert aan de UHasselt is op zich niet bijzonder, maar de Marokkaan Youssef El Hansali heeft een atypisch studentenprofiel. De man runt al jaren in Dubai een hightech verkeerscontrolebedrijf met 200 werknemers en deed onderzoek naar een toekomst waar menselijke chauffeurs en zelfrijdende auto’s samen in het verkeer actief zullen zijn. [naar artikel]
Na het ongeval in Gent waarbij een dronken chauffeur twee fietsers doodreed, pleiten verschillende Vlaamse politici nogmaals voor de invoering van een rijbewijs met punten. Bij MR en PS valt het pleidooi opnieuw op een koude steen. The post Rijbewijs met punten? ‘Bij PS en MR is angst voor de kiezer groter dan bezorgdheid over verkeersdoden’ appeared first on Knack. [naar artikel]
In enkele Antwerpse districten kunnen leerlingen en ouders veilige wandel- en fietsroutes en gevaarlijke punten aangeven via de applicatie Route2School. Het moet het aantal jonge verkeersslachtoffers terugdringen. [naar artikel]
Op vraag van minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) voerde verkeersinstituut Vias onderzoek naar het rijbewijs met punten. Vias geeft toelichting bij de studie aan de commissie Mobiliteit van de Kamer. Vias-woordvoerder Stef Willems voorziet de tien vaakst gestelde vragen alvast van een antwoord. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.