Meer dan de helft van de dodelijke ongevallen op onze snelwegen in 2021 en 2022 gebeurde in de buurt van op- en afritten, zo bleek eerder uit cijfers van Vias. Een verdere analyse toont nu aan dat er op de ene plek al meer ongevallen gebeuren dan op de andere. Een overzicht. [naar artikel]
Op- en afritten van snelwegen zijn bijzonder risicovol: in de periode 2021-2022 vond meer dan 1 op de 2 dodelijke ongevallen daar plaats. En 1 op de 10 verkeersdoden op de snelweg was een voetganger. Dat blijkt uit een nieuwe studie van verkeersinstituut Vias. [naar artikel]
Op- en afritten van snelwegen zijn bijzonder risicovol: in de periode 2021-2022 vond meer dan 1 op de 2 dodelijke ongevallen daar plaats. En 1 op de 10 verkeersdoden op de snelweg was een voetganger. Dat blijkt uit een nieuwe studie van verkeersinstituut Vias. [naar artikel]
Meer dan de helft van de dodelijke ongevallen op de autosnelwegen vindt plaats in de buurt van op- en afritten. Dat blijkt uit een studie van het verkeersinstituut Vias. Uit het onderzoek blijkt ook dat een op de tien verkeersdoden op de snelwegen een voetganger is. [naar artikel]
Nabij een op- of afrit van een snelweg vallen de meeste dodelijke slachtoffers. Een op de tien is voetganger. Dat blijkt uit een nieuwe studie van het verkeersinstituut Vias op basis van cijfers tussen 2021 en 2022. [naar artikel]
De familieleden en vrienden van Nadia Himpe (49) en Marnik Lemahieu (54) blijven achter met veel vragen. Het koppel liet zaterdagavond het leven toen ze werden aangereden op de drukke N58 in Geluwe. “Hoeveel ongevallen moeten daar nog gebeuren?”, klinkt het. De motorclub van Nadia en Marnik roept zo veel mogelijk motards op om zaterdag een laatste eerbetoon te betuigen aan hun geliefde leden. [naar artikel]
De voorbije jaren zijn al meermaals fatale ongevallen gebeurd tijdens rallywedstrijden in België. Een overzicht van dodelijke ongevallen sinds 1995. [naar artikel]
De voorbije jaren zijn al meermaals fatale ongevallen gebeurd tijdens rallywedstrijden in België. Een overzicht van dodelijke ongevallen sinds 1995. [naar artikel]
De Vlaamse regering gaat dit jaar nog zestien nieuwe snelwegafritten aanpakken. Dat heeft minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) aangekondigd. Het gaat dan om afritten waar er vaak file staat. Ruim twee jaar geleden werden er al elf afritten aangepakt, bij zeven van die afritten is het fileprobleem opgelost of verminderd. Maar op twee afritten nam de file zelfs toe. Het probleem daar wordt opnieuw onderzocht. Dat staat te lezen in De Zondag. [naar artikel]
Veel te lang is de lijst van dodelijke ongevallen in het wielrennen. Een overzicht van de fatale incidenten - op training en tijdens de wedstrijden - van de voorbije twintig jaar. [naar artikel]
Bij 52 procent van de dodelijke ongevallen met een automobilist is er geen tweede partij bij betrokken. Dat blijkt uit een studie van VIAS, het Belgisch kenniscentrum voor verkeersveiligheid. VIAS onderzocht wanneer en waar die eenzijdige ongevallen het vaakst plaatsvinden, en reikt ook oplossingen aan: “Je kan natuurlijk niet elke brugpijler inpakken met kussens.” [naar artikel]
In heel België gebeurden vorig jaar iedere dag 24 ongevallen waarbij een fietser gewond raakte. Dat blijkt uit cijfers van de federale overheidsdienst Statbel. In grootsteden Antwerpen en Gent vonden de meeste ongevallen plaats. In Geetbets, Bever en Linkebeek het minst: in een heel jaar gebeurde daar geen enkel ongeval waarbij een fietser gewond raakte. Ontdek hier hoeveel ongevallen er gebeurden in jouw gemeente. [naar artikel]
Als u vandaag de baan op moet, wees dan extra voorzichtig. 11 november is de feestdag waarop het grootst aantal dodelijke ongevallen gebeuren. “November is een typische herfstmaand met veel regen en bladeren op de weg. Omdat er minder verkeer is, wordt er op zo een feestdag ook vaak sneller gereden”, zegt Stef Willems van het BIVV. [naar artikel]
Als u vandaag de baan op moet, wees dan extra voorzichtig. 11 november is de feestdag waarop het grootst aantal dodelijke ongevallen gebeuren. 'November is een typische herfstmaand met veel regen en bladeren op de weg. Omdat er minder verkeer is, wordt er op zo een feestdag ook vaak sneller gereden', zegt Stef Willems van het BIVV. [naar artikel]
De voorbije 3 weken gebeurden er al 3 dodelijke bedrijfsongevallen in de provincie West-Vlaanderen. De West-Vlaamse arbeidsauditeur, Filiep De Ketelaere, roept de bedrijven op om extra voorzichtig te zijn. "Er gebeuren te veel dodelijke ongevallen", zegt hij. [naar artikel]
Na de twee dodelijke ongevallen op de Opitterkiezel vorige week, wordt er stevig ingegrepen om de snelheid op deze weg onder controle te houden. Net als op de Meeuwerkiezel komt er ook op de Opitterkiezel trajectcontrole. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met elektrische fietsen is de afgelopen twee jaar verdubbeld en het aantal dodelijke slachtoffers steeg ook enorm. In 2017 werden 977 ongevallen genoteerd, waarvan 22 met fatale afloop. In 2015: 515 ongevallen en 14 doden, in 2016: 742 ongevallen en 13 doden. [naar artikel]
Chaos in het verkeer vanochtend. Over heel Vlaanderen gebeurden er merkelijk meer ongevallen dan normaal. Het gevolg van het onvoorspelbare en op sommige plaatsen natte weer, maar mogelijk speelt ook de overschakeling van winter- naar zomeruur een rol. “Gemiddeld gebeuren er in de week na de uurwisseling 23 procent meer ongevallen dan normaal.” [naar artikel]
Vlaams minister Lydia Peeters (Open VLD) stuurt een team van onafhankelijke experten uit na zware of dodelijke ongevallen om te onderzoeken hoe de verkeerssituatie er snel veiliger kan worden. "We willen voorkomen dat er meer ongevallen gebeuren." Een kruispunt in Gent is als eerste aan de beurt. [naar artikel]
Op de Vlaamse snelwegen was het - op deze dinsdag en eerste werkdag na het lange pinksterweekend - de op één na zwaarste filedag van dit jaar. Alleen 20 februari leverde met een onafzienbare reeks ongevallen nog meer fileleed op. “Oorzaken waren vandaag het regenweer, het feit dat er enorm veel auto’s op de weg gingen na het verlengde weekend en een lange reeks ongevallen, vooral met vrachtwagens, die voor veel problemen zorgden”, zegt Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum. “En in Antwerpen leidde de knip in de Leien tot een reeks problemen op afritten en aan tunnels.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.