Volgens Koen Pelleriaux, afgevaardigd bestuurder van het GO! gemeenschapsonderwijs, is er voldoende wetenschappelijk bewijs dat de voordelen van een kortere zomervakantie aantoont om ook in Vlaanderen de kalender aan te passen. De maatregel zou verschillende voordelen bieden. Zo wordt niet alleen het leerverlies tijdens de zomer beperkt, maar krijgen de leerlingen en leerkrachten tijdens de kortere vakanties ook de tijd om op adem te komen. [naar artikel]
Het eerste schooljaar in het Franstalig onderwijs met de nieuwe, veelbesproken schoolkalender zit er bijna op. Veel Franstaligen kijken nu naar Vlaanderen. ‘We hadden dit beter samen gedaan.’ [naar artikel]
Het eerste schooljaar in het Franstalig onderwijs met de nieuwe, veelbesproken schoolkalender zit er bijna op. Veel Franstaligen kijken nu naar Vlaanderen. “We hadden dit beter samen gedaan.” [naar artikel]
Volgens Koen Pelleriaux, afgevaardigd bestuurder van het GO! gemeenschapsonderwijs, is er voldoende wetenschappelijk bewijs dat de voordelen van een kortere zomervakantie aantoont om ook in Vlaanderen de kalender aan te passen. De maatregel zou verschillende voordelen bieden. Zo wordt niet alleen het leerverlies tijdens de zomer beperkt, maar krijgen de leerlingen en leerkrachten tijdens de kortere vakanties ook de tijd om op adem te komen. [naar artikel]
De symbolische start van het onderwijs op 1 september sneuvelt in het Franstalig onderwijs. Het schooljaar 2022-2023 zal op 29 augustus starten en tot 7 juli duren. In ruil wordt de herfst- en krokusvakantie een week verlengd. [naar artikel]
De Franstalige universiteiten en hogescholen in ons land zouden in de toekomst al vanaf eind augustus het academiejaar heropenen. Dat heeft minister van Onderwijs in de Franse Gemeenschap Valérie Glatigny (MR) gisteren gezegd in het parlement. [naar artikel]
De koepel van het stedelijk en gemeentelijk onderwijs, OVSG, beschuldigt het Gemeenschapsonderwijs GO! ervan dat het te veel lokale gemeentescholen overneemt. Volgens de OVSG wil het Gemeenschapsonderwijs zo stiekem zijn invloed uitbreiden. Bovendien worden de leerkrachten of de ouders daarvan vaak te laat op de hoogte gebracht, klinkt het. Het GO! begrijpt de beschuldigingen niet. [naar artikel]
Om het tekort aan leerkrachten op te vangen, moet het onderwijs anders georganiseerd worden, meer zoals het hoger onderwijs. Daarvoor pleit Koen Pelleriaux, afgevaardigd bestuurder van het gemeenschapsonderwijs GO!. “Zet grotere groepen samen voor klassikaal onderwijs en begeleid leerlingen voor oefeningen en coaching in kleine groepjes”, verklaart hij. Hij pleit er ook voor om ambitieuze leerkrachten, zoals mensen die in de industrie werken, voor de klas te zetten om het niveau van de leerlingen op te krikken. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.