2029 is niet zo veraf. De doelstelling van de Vlaamse overheid om dan geen nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor meer te verkopen, is dat wel. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Transport & Mobility Leuven, in opdracht van Bond Beter Leefmilieu. Wat moet er nog gebeuren? Hoe kan het vlotter? En welke doelstelling is wel al gehaald? [naar artikel]
Vanaf 1 januari 2029 moeten alle nieuwe wagens die in Vlaanderen verkocht worden elektrisch zijn. Dat staat in het klimaatakkoord dat de Vlaamse regering heeft afgeklopt. Experts vinden het een ambitieus plan, maar wel een met veel keerzijdes. “De nood aan een slimme kilometerheffing wordt zo alleen maar groter.” [naar artikel]
“Volledig elektrisch rijden vanaf 2029 is haalbaar. Maar dan moet er volop geïnvesteerd worden in de uitrol van slimme laadpalen in Vlaanderen”, zegt Ismaël Ben-Al-Lal van U2P Group uit Tessenderlo. Om dit vlot te laten verlopen, moeten er volgens Ben-Al-Lal extra laadpalen komen. “Voor particulieren loont het om een slimme laadpaal te plaatsen, in combinatie met zonnepanelen.” [naar artikel]
Vanaf 2029 moeten alle nieuwe auto’s in Vlaanderen elektrisch zijn. Althans: dat is het plan van de Vlaamse regering, maar nog altijd geen wet. Het neemt niet weg dat die datum met rasse schreden nadert, terwijl veel particulieren nog niet klaar zijn om de stap naar elektrisch rijden te zetten. Ze zitten immers met ontzettend veel vragen. Kan je vlot een caravan voorttrekken met een elektrisch voertuig? En waar installeer je een laadpaal als je in een appartement woont? Onze autokenner Joost Bolle beantwoordt tien prangende vragen. [naar artikel]
Tegen 2029 zal de helft van de Belgen zijn overgeschakeld naar een elektrische wagen. Anderzijds zegt bijna één op de drie ‘nooit’ te willen switchen. Dat blijkt uit een bevraging die BNP Paribas Fortis liet uitvoeren naar de bereidheid van de Belg om elektrisch te rijden. [naar artikel]
2029 is niet zo veraf. De doelstelling van de Vlaamse overheid om dan geen nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor meer te verkopen, is dat wel. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Transport & Mobility Leuven, in opdracht van Bond Beter Leefmilieu. Wat moet er nog gebeuren? Hoe kan het vlotter? En welke doelstelling is wel al gehaald? [naar artikel]
Vorig jaar rapporteerde Vlaanderen 72 megaton broeikasgassen aan de Europese Commissie, of een stijging met 4 procent. In het huidige tempo halen we de doelstelling tegen 2030 niet. Dat schrijft De Standaard. [naar artikel]
Elektrisch rijden is noodzakelijk om onze klimaatdoelstellingen te halen. Maar wat schieten we ermee op als die elektriciteit uit kerncentrales komt? Echt milieuvriendelijk rijden we pas als we ook op groene stroom rijden. Is dat in Vlaanderen haalbaar? [naar artikel]
Vanaf 2029 moeten alle nieuwe wagens in Vlaanderen volledig elektrisch zijn. Veel consumenten zoeken bij de aankoop van een wagen echter hun toevlucht tot de tweedehandsmarkt. Maar hoe zit het eigenlijk met het elektrische aanbod van tweedehandswagens? Kan je ook op de occasiemarkt terecht om elektrisch te rijden? Waar moet je dan op letten? En wat kost zo’n tweedehandswagen met elektromotor? [naar artikel]
Van het totale wagenpark in Vlaanderen was vorig jaar maar 0,63 procent puur elektrisch. Daarmee zit Vlaanderen nog erg ver van de doelstelling van 7,5 procent tegen 2020. Volgens Jeroen Cockx, coördinator van het Vlaamse actieplan ‘Clean power for transport’, is één van de voornaamste redenen dat het aanbod de vraag niet kan volgen. Vlaams minister Bart Tommelein (Open Vld) erkent dat de doelstelling tegen 2020 misschien niet gehaald zal worden, maar hij is er wel rotsvast van overtuigd dat de grote omschakeling er snel zal komen. [naar artikel]
Vanaf 2029 moeten nieuwe wagens elektrisch zijn. Dat staat in het klimaatakkoord dat de Vlaamse regering heeft afgeklopt. Hoeveel duurder is zo’n elektrische wagen? Kan ik zo’n wagen al tweedehands kopen? Zijn er voldoende laadpalen? En kan ik hem nu al gebruiken als thuisbatterij? We bundelden voor jou alle informatie van onze experten. [naar artikel]
Vanaf 1 januari 2029 moeten nieuwe wagens elektrisch zijn [naar artikel]
Vlaanderen telt intussen meer dan 25.000 laadpunten voor elektrische voertuigen. Dat blijkt uit cijfers van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. Vlaanderen zit daarmee op koers om de doelstelling van 35.000 laadequivalenten tegen 2025 te halen. [naar artikel]
Vanaf 2027 zouden nieuwe wagens in Vlaanderen alleen nog elektrisch mogen zijn. Dat stelt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) voor. Verschillende experts betwijfelen of het plan haalbaar is en beantwoorden in vijf vragen alles wat u hierover moet weten. [naar artikel]
België haalt de doelstelling voor groene energie in 2020 niet. Dat maakte minister van Energie Tinne Van der Straeten (Groen) dinsdag bekend bij haar beleidsverklaring in de Kamer. Alle entiteiten samen moesten 13 procent halen. Eerder liet onder meer Vlaanderen al weten de door Europa opgelegde doelstelling niet te zullen halen. Er dreigt een factuur van tientallen miljoenen. [naar artikel]
Vlaanderen zal zijn doelstelling op het vlak van hernieuwbare energie tegen 2020 niet halen. Dat heeft Vlaams minister van Energie Zuhal Demir... [naar artikel]
Vlaanderen zal zijn doelstelling op het vlak van hernieuwbare energie tegen 2020 niet halen. Dat heeft Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) zaterdag met zoveel woorden gezegd aan de VRT. [naar artikel]
Vlaanderen zal zijn doelstelling op het vlak van hernieuwbare energie tegen 2020 niet halen. Dat heeft Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) zaterdag met zoveel woorden gezegd aan de VRT. [naar artikel]
Vlaanderen zal zijn doelstelling op het vlak van hernieuwbare energie tegen 2020 niet halen. Dat heeft Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) zaterdag latn blijken in een toelichting aan de VRT. [naar artikel]
België haalt de doelstelling voor groene energie in 2020 niet. Dat maakte minister van Energie Tinne Van der Straeten (Groen) bekend bij haar beleidsverklaring in de Kamer. Alle entiteiten samen moesten 13 procent halen. Eerder liet onder meer Vlaanderen al weten de door Europa opgelegde doelstelling niet te zullen halen. Er dreigt een factuur van tientallen miljoenen. [naar artikel]
Al jaren kun je horen en lezen dat het Autosalon van Brussel ‘helemaal in het teken van elektrisch rijden’ staat, maar pas met de editie 2020 wordt... [naar artikel]
Elektrisch rijden is misschien (nog) niet zo populair als we zouden denken. Uit een bevraging van de automobilistenvereniging Touring blijkt dat 38 procent van de bevraagden stelt dat elektrisch rijden niet voor hen is. Straffer nog: 32 procent, of zo goed als één op drie, staat er ronduit negatief tegenover. Daar tegenover staat dat 42 procent positief denkt over emissievrij autorijden. Een kwart (26 procent) denkt binnen de vijf jaar een vol-elektrische auto aan te schaffen, zo blijkt uit de pas gelanceerde ‘Elektrisch Rijden Monitor’ van Touring. De grootste obstakels zijn de hoge aanschafprijs en de gestegen gebruikskosten door de hogere elektriciteitsprijzen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.