Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
De Wereld Morgen

Vlaanderen niet op koers om doelstelling elektrisch rijden vanaf 2029 te halen

21/09/2023 - 15:28
"De Vlaamse Regering wil dat vanaf 2029 geen nieuwe wagens met verbrandingsmotoren meer verkocht worden. De Barometer Elektrisch Autorijden, die Bond Beter Leefmilieu vandaag publiceert, toetst deze doelstelling af aan de hand van vijf cruciale parameters: de betaalbaarheid en het marktaandeel van de elektrische wagens, het aantal en de spreiding van de laadpalen en de uitfasering van fossiele wagens. “Aan de huidige trend is slechts 46% van de nieuwe wagens volledig elektrisch in 2029.” The post Vlaanderen niet op koers om doelstelling elektrisch rijden vanaf 2029 te halen appeared first on DeWereldMorgen.be."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Zoveel nieuwe wagens zullen in 2029 elektrisch zijn: “Vlaanderen moet nog veel stappen zetten om doelstelling te halen” (22/09/2023 - Het Laatste Nieuws)

2029 is niet zo veraf. De doelstelling van de Vlaamse overheid om dan geen nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor meer te verkopen, is dat wel. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Transport & Mobility Leuven, in opdracht van Bond Beter Leefmilieu. Wat moet er nog gebeuren? Hoe kan het vlotter? En welke doelstelling is wel al gehaald? [naar artikel]


2. Elektrisch rijden vanaf 2029? Experts plaatsen kanttekeningen: “Autodrukte zal net toenemen” (04/11/2021 - Het Laatste Nieuws)

Vanaf 1 januari 2029 moeten alle nieuwe wagens die in Vlaanderen verkocht worden elektrisch zijn. Dat staat in het klimaatakkoord dat de Vlaamse regering heeft afgeklopt. Experts vinden het een ambitieus plan, maar wel een met veel keerzijdes. “De nood aan een slimme kilometerheffing wordt zo alleen maar groter.” [naar artikel]


3. U2P Group uit Tessenderlo: “Volledig elektrisch rijden vanaf 2029 is haalbaar” (20/11/2021 - Het Belang van Limburg)

“Volledig elektrisch rijden vanaf 2029 is haalbaar. Maar dan moet er volop geïnvesteerd worden in de uitrol van slimme laadpalen in Vlaanderen”, zegt Ismaël Ben-Al-Lal van U2P Group uit Tessenderlo. Om dit vlot te laten verlopen, moeten er volgens Ben-Al-Lal extra laadpalen komen. “Voor particulieren loont het om een slimme laadpaal te plaatsen, in combinatie met zonnepanelen.” [naar artikel]


4. Autokenner beantwoordt 10 vragen over elektrisch rijden: “Als het officiële rijbereik 500 km bedraagt, is 350 km heel wat realistischer” (06/06/2023 - Het Laatste Nieuws)

Vanaf 2029 moeten alle nieuwe auto’s in Vlaanderen elektrisch zijn. Althans: dat is het plan van de Vlaamse regering, maar nog altijd geen wet. Het neemt niet weg dat die datum met rasse schreden nadert, terwijl veel particulieren nog niet klaar zijn om de stap naar elektrisch rijden te zetten. Ze zitten immers met ontzettend veel vragen. Kan je vlot een caravan voorttrekken met een elektrisch voertuig? En waar installeer je een laadpaal als je in een appartement woont? Onze autokenner Joost Bolle beantwoordt tien prangende vragen. [naar artikel]


5. Helft Belgen wil tegen 2029 elektrisch rijden, 1 op de 3 wil ‘nooit’ overstappen (17/12/2021 - Het Laatste Nieuws)

Tegen 2029 zal de helft van de Belgen zijn overgeschakeld naar een elektrische wagen. Anderzijds zegt bijna één op de drie ‘nooit’ te willen switchen. Dat blijkt uit een bevraging die BNP Paribas Fortis liet uitvoeren naar de bereidheid van de Belg om elektrisch te rijden. [naar artikel]


6. In 2029 geen nieuwe benzine- of dieselwagens in Vlaanderen? Zover zijn we nog lang niet, volgens nieuw onderzoek (22/09/2023 - Het Laatste Nieuws)

2029 is niet zo veraf. De doelstelling van de Vlaamse overheid om dan geen nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor meer te verkopen, is dat wel. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Transport & Mobility Leuven, in opdracht van Bond Beter Leefmilieu. Wat moet er nog gebeuren? Hoe kan het vlotter? En welke doelstelling is wel al gehaald? [naar artikel]


7. Vlaanderen raakt niet op koers om klimaatdoelstelling te halen (24/10/2022 - Het Nieuwsblad)

Vorig jaar rapporteerde Vlaanderen 72 megaton broeikasgassen aan de Europese Commissie, of een stijging met 4 procent. In het huidige tempo halen we de doelstelling tegen 2030 niet. Dat schrijft De Standaard. [naar artikel]


8. 1.500 windmolens nodig om helemaal groen te rijden (19/11/2017 - De Standaard)

Elektrisch rijden is noodzakelijk om onze klimaatdoelstellingen te halen. Maar wat schieten we ermee op als die elektriciteit uit kerncentrales komt? Echt milieuvriendelijk rijden we pas als we ook op groene stroom rijden. Is dat in Vlaanderen haalbaar? [naar artikel]


9. Nu elektrische wagens binnenkort verplicht worden: kan je ook terecht op de tweedehandsmarkt? Waar moet je dan op letten? En hoeveel kost een occasie? (09/11/2021 - Het Laatste Nieuws)

Vanaf 2029 moeten alle nieuwe wagens in Vlaanderen volledig elektrisch zijn. Veel consumenten zoeken bij de aankoop van een wagen echter hun toevlucht tot de tweedehandsmarkt. Maar hoe zit het eigenlijk met het elektrische aanbod van tweedehandswagens? Kan je ook op de occasiemarkt terecht om elektrisch te rijden? Waar moet je dan op letten? En wat kost zo’n tweedehandswagen met elektromotor? [naar artikel]


10. Aandeel elektrische voertuigen in Vlaanderen nog ruim onder doelstelling (16/05/2018 - Het Nieuwsblad)

Van het totale wagenpark in Vlaanderen was vorig jaar maar 0,63 procent puur elektrisch. Daarmee zit Vlaanderen nog erg ver van de doelstelling van 7,5 procent tegen 2020. Volgens Jeroen Cockx, coördinator van het Vlaamse actieplan ‘Clean power for transport’, is één van de voornaamste redenen dat het aanbod de vraag niet kan volgen. Vlaams minister Bart Tommelein (Open Vld) erkent dat de doelstelling tegen 2020 misschien niet gehaald zal worden, maar hij is er wel rotsvast van overtuigd dat de grote omschakeling er snel zal komen. [naar artikel]


11. HLN GIDS. Hoeveel duurder is een elektrische auto? En is tweedehands interessant? Alles wat je moet weten over elektrisch rijden (04/11/2021 - Het Laatste Nieuws)

Vanaf 2029 moeten nieuwe wagens elektrisch zijn. Dat staat in het klimaatakkoord dat de Vlaamse regering heeft afgeklopt. Hoeveel duurder is zo’n elektrische wagen? Kan ik zo’n wagen al tweedehands kopen? Zijn er voldoende laadpalen? En kan ik hem nu al gebruiken als thuisbatterij? We bundelden voor jou alle informatie van onze experten. [naar artikel]


12. Dit is beslist (05/11/2021 - Het Nieuwsblad)

Vanaf 1 januari 2029 moeten nieuwe wagens elektrisch zijn [naar artikel]


13. Vlaanderen telt meer dan 25.000 laadpalen (07/07/2023 - VRT NWS)

Vlaanderen telt intussen meer dan 25.000 laadpunten voor elektrische voertuigen. Dat blijkt uit cijfers van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. Vlaanderen zit daarmee op koers om de doelstelling van 35.000 laadequivalenten tegen 2025 te halen. [naar artikel]


14. Alles wat u moet weten over elektrisch rijden vanaf 2027 (02/11/2021 - Het Laatste Nieuws)

Vanaf 2027 zouden nieuwe wagens in Vlaanderen alleen nog elektrisch mogen zijn. Dat stelt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) voor. Verschillende experts betwijfelen of het plan haalbaar is en beantwoorden in vijf vragen alles wat u hierover moet weten. [naar artikel]


15. België haalt doelstelling groene energie niet: miljoenenfactuur dreigt (17/11/2020 - Het Nieuwsblad)

België haalt de doelstelling voor groene energie in 2020 niet. Dat maakte minister van Energie Tinne Van der Straeten (Groen) dinsdag bekend bij haar beleidsverklaring in de Kamer. Alle entiteiten samen moesten 13 procent halen. Eerder liet onder meer Vlaanderen al weten de door Europa opgelegde doelstelling niet te zullen halen. Er dreigt een factuur van tientallen miljoenen. [naar artikel]


16. Demir: "Vlaanderen zal doelstelling hernieuwbare energie tegen 2020 niet halen” (09/11/2019 - Het Laatste Nieuws)

Vlaanderen zal zijn doelstelling op het vlak van hernieuwbare energie tegen 2020 niet halen. Dat heeft Vlaams minister van Energie Zuhal Demir... [naar artikel]


17. Zuhal Demir (N-VA): “Vlaanderen zal doelstelling hernieuwbare energie tegen 2020 niet halen” (09/11/2019 - Het Belang van Limburg)

Vlaanderen zal zijn doelstelling op het vlak van hernieuwbare energie tegen 2020 niet halen. Dat heeft Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) zaterdag met zoveel woorden gezegd aan de VRT. [naar artikel]


18. Zuhal Demir (N-VA): ‘Vlaanderen zal doelstelling hernieuwbare energie tegen 2020 niet halen’ (09/11/2019 - De Morgen)

Vlaanderen zal zijn doelstelling op het vlak van hernieuwbare energie tegen 2020 niet halen. Dat heeft Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) zaterdag met zoveel woorden gezegd aan de VRT. [naar artikel]


19. Minister Demir (N-VA): 'We halen de Europese doelstelling hernieuwbare energie niet' (09/11/2019 - Knack)

Vlaanderen zal zijn doelstelling op het vlak van hernieuwbare energie tegen 2020 niet halen. Dat heeft Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) zaterdag latn blijken in een toelichting aan de VRT. [naar artikel]


20. België haalt doelstelling groene energie niet: factuur van tientallen miljoenen dreigt (17/11/2020 - Het Laatste Nieuws)

België haalt de doelstelling voor groene energie in 2020 niet. Dat maakte minister van Energie Tinne Van der Straeten (Groen) bekend bij haar beleidsverklaring in de Kamer. Alle entiteiten samen moesten 13 procent halen. Eerder liet onder meer Vlaanderen al weten de door Europa opgelegde doelstelling niet te zullen halen. Er dreigt een factuur van tientallen miljoenen. [naar artikel]


21. Hoe de elektrisch auto onze maatschappij zal omgooien: “Vandaag is elektrisch rijden misschien goedkoper, maar hoe is dat over twee of vijf jaar?” (04/01/2020 - Het Laatste Nieuws)

Al jaren kun je horen en lezen dat het Autosalon van Brussel ‘helemaal in het teken van elektrisch rijden’ staat, maar pas met de editie 2020 wordt... [naar artikel]


22. Eén op de drie Belgen wil niet weten van elektrisch rijden (13/04/2023 - Het Belang van Limburg)

Elektrisch rijden is misschien (nog) niet zo populair als we zouden denken. Uit een bevraging van de automobilistenvereniging Touring blijkt dat 38 procent van de bevraagden stelt dat elektrisch rijden niet voor hen is. Straffer nog: 32 procent, of zo goed als één op drie, staat er ronduit negatief tegenover. Daar tegenover staat dat 42 procent positief denkt over emissievrij autorijden. Een kwart (26 procent) denkt binnen de vijf jaar een vol-elektrische auto aan te schaffen, zo blijkt uit de pas gelanceerde ‘Elektrisch Rijden Monitor’ van Touring. De grootste obstakels zijn de hoge aanschafprijs en de gestegen gebruikskosten door de hogere elektriciteitsprijzen. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!