Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Het Laatste Nieuws

Autokenner beantwoordt 10 vragen over elektrisch rijden: “Als het officiële rijbereik 500 km bedraagt, is 350 km heel wat realistischer”

06/06/2023 - 20:37
"Vanaf 2029 moeten alle nieuwe auto’s in Vlaanderen elektrisch zijn. Althans: dat is het plan van de Vlaamse regering, maar nog altijd geen wet. Het neemt niet weg dat die datum met rasse schreden nadert, terwijl veel particulieren nog niet klaar zijn om de stap naar elektrisch rijden te zetten. Ze zitten immers met ontzettend veel vragen. Kan je vlot een caravan voorttrekken met een elektrisch voertuig? En waar installeer je een laadpaal als je in een appartement woont? Onze autokenner Joost Bolle beantwoordt tien prangende vragen."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Zijn er genoeg laadpalen en kan het stroomnet het wel aan? De 5 meest gestelde vragen over elektrisch rijden (18/04/2024 - VRT NWS)

Elektrisch rijden is in opmars: van de 6 miljoen auto's op de Belgische wegen is al een half miljoen een zogenaamde 'stekkerauto'. Dat blijkt uit cijfers van autofederatie Traxio. 200.000 auto's zijn volledig elektrisch en 300.000 zijn plug-in hybride. 'WinWin' krijgt daarover steeds meer praktische vragen: een antwoord op de 5 meest gestelde vragen over elektrisch rijden. [naar artikel]


2. “Tesla-killer” Lucid Air heeft grootste rijbereik ooit gemeten bij een elektrisch voertuig (17/09/2021 - Express)

Lees dit artikel: “Tesla-killer” Lucid Air heeft grootste rijbereik ooit gemeten bij een elektrisch voertuig Het Environmental Protection Agency (EPA) van de Verenigde Staten heeft de actieradius van de Lucid Air gecertificeerd op 520 mijl (836 km). Dit resultaat verbrijzelt de records van de huidige elektrische auto’s. Elon Musk heeft een heleboel dingen om zich zorgen over te maken. De EPA, het Amerikaanse agentschap voor milieubescherming, heeft zopas de 520 […] Lees dit artikel: “Tesla-killer” Lucid Air heeft grootste rijbereik ooit gemeten bij een elektrisch voertuig [naar artikel]


3. Hoeveel rijbereik verliest je elektrische wagen in de kou? 23 modellen getest in Noorwegen: “Deze viel 177 km te vroeg stil” (19/02/2024 - Het Laatste Nieuws)

Bij elke koudeprik of wintervakantie duikt de discussie over het rijbereik van elektrische wagens weer op. Smelten de kilometers echt als sneeuw voor de zon? Een test in Noorwegen van 23 auto’s geeft frappante resultaten: het beloofde en werkelijke rijbereik kan stérk verschillen, tot wel 194 kilometer. Onze autokenner deelt welke modellen uitblinken en welke teleurstellen. “Er zijn veel grote namen onder de verliezers.” [naar artikel]


4. “Hier word ik even stil van”: schiet een e-wagen sneller in brand bij een botsing? Onze autokenner woont crashtest bij (01/11/2023 - Het Laatste Nieuws)

De transitie naar elektrisch rijden roept bij de consument veel vragen op. Zoals: schiet een elektrisch voertuig vaker in brand bij een botsing? Onze autojournalist Joost Bolle trok naar het Mercedes-testcentrum in Duitsland voor een crashtest. Hij zag een EQA en EQS SUV voor zijn ogen frontaal op elkaar botsen. Wat leert deze test over het brandgevaar? En belangrijker: hoe komen de testpoppen uit de wrakken? “Ongelofelijk dat een botsing met zo’n matige snelheid zo’n averij kan teweegbrengen.” [naar artikel]


5. “Tesla Model 3 lost de verwachtingen niet in”: test van 23 elektrische wagens in koud klimaat toont hun échte rijbereik (19/02/2024 - Het Laatste Nieuws)

Bij elke koudeprik of wintervakantie duikt de discussie over het rijbereik van elektrische wagens weer op. Smelten de kilometers echt als sneeuw voor de zon? Een test in Noorwegen van 23 auto’s geeft frappante resultaten: het beloofde en werkelijke rijbereik kunnen stérk verschillen, tot wel 194 kilometer. Onze autokenner vertelt welke modellen uitblinken en welke teleurstellen. “Er zijn veel grote namen onder de verliezers.” [naar artikel]


6. Hoe groen is elektrisch rijden écht? “Cruciaal is hoe stroom wordt opgewekt” (15/12/2022 - Het Laatste Nieuws)

Straks rijden we met z’n allen elektrisch. Dat moet vooral het klimaat een handje helpen. Maar dan moet de stroom zelf natuurlijk voldoende groen zijn, en de wagens voldoende zuinig. Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn zocht uit hoeveel CO2-uitstoot een elektrisch gereden kilometer vertegenwoordigt. Want klopt het wel dat groen rijden altijd CO2-vriendelijker is? En is ons land een goede leerling in West-Europa? “Om rekening te houden met de échte klimaatimpact van elektrisch verreden kilometers moeten we ons verlossen van twee utopieën.” [naar artikel]


7. GETEST. Neemt Nissans E-Power het nadeel van elektrisch rijden weg? “Geen gedoe met laadpalen of angst om het rijbereik, maar het blijft een tussenstap” (12/07/2022 - Het Laatste Nieuws)

Met de nieuwe Qashqai E-Power van Nissan rij je elektrisch maar tank je toch gewoon benzine. Een ideale tussenstap naar de elektrische wagen, of vooral een creatieve technische oplossing zonder veel echte voordelen? Onze mobiliteitsspecialist Brecht Vanhaelewyn licht het concept en de auto door. “Qua verbruik en emissie is dit geen mirakeloplossing.” [naar artikel]


8. Dossier elektrisch rijden: Hoeveel kost het eigenlijk om over te schakelen op een elektrische wagen? (21/08/2021 - Express)

Lees dit artikel: Dossier elektrisch rijden: Hoeveel kost het eigenlijk om over te schakelen op een elektrische wagen? Meer dan 10 procent van de auto’s die in 2020 in België werden ingeschreven was een hybride of elektrisch model. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2019. We maken dus snel de omslag. Toch rijzen er soms nog vragen over elektrisch rijden. Is het eigenlijk wel handig en hoeveel kost het nu om over […] Lees dit artikel: Dossier elektrisch rijden: Hoeveel kost het eigenlijk om over te schakelen op een elektrische wagen? [naar artikel]


9. Prijs elektrische wagen is grootste obstakel om elektrisch te rijden (13/04/2023 - Knack)

Het grootste obstakel voor de Belg om elektrisch te gaan rijden is de prijs van een elektrische wagen. Dat blijkt donderdag uit de Elektrisch Rijden Monitor van mobiliteitsorganisatie Touring. The post Prijs elektrische wagen is grootste obstakel om elektrisch te rijden appeared first on Knack. [naar artikel]


10. Onze autokenner reed met Nissan Ariya: “Hij zal comfortabel rijden op biljartvlakke wegen, maar die vind je in België niet zo vaak” (07/02/2023 - Het Laatste Nieuws)

Onze autokenner Joost Bolle vertegenwoordigt België in de jury van de Car of the Year, de meest prestigieuze wedstrijd in de Europese autowereld. De Jeep Avenger kwam als winnaar uit de bus, maar in totaal waren er zeven finalisten. Joost testte ze allemaal en velt zijn oordeel over de Nissan Ariya: “Ik kon mijn achterhoofd niet tegen de hoofdsteun houden.” [naar artikel]


11. Hoe vaak moet je naar de keuring met een elektrische auto? En hoeveel betaal je voor het onderhoud? Expert beantwoordt jullie vragen over elektrisch rijden (20/11/2021 - Het Laatste Nieuws)

De omschakeling naar elektrisch rijden is volop aan de gang. Dat dit goed is voor ons klimaat, daar is iedereen het over eens. Maar toch twijfelen veel particulieren om nu al de stap te zetten. Velen liggen wakker van het prijskaartje van een elektrische wagen, weten niet wat ze moeten verwachten qua onderhoudskosten en twijfelen aan de capaciteit van de batterij, blijkt uit de vele vragen die onze auto-expert Joost Bolle van jullie heeft ontvangen. Hij zet de feiten op een rij. [naar artikel]


12. GETEST: onze autokenner reed als eerste met de BMW iX5 Hydrogen: “Waterstof maakt komaf met dé achilleshiel van elektrisch rijden” (15/03/2023 - Het Laatste Nieuws)

Onlangs kon je hier alles lezen over waterstof als brandstof voor de auto. Nu mocht onze autospecialist Joost Bolle ook daadwerkelijk met zo’n ‘H2-auto’ rijden. Hij gaat na waarom we (al dan niet) moeten hopen dat meer merken deze technologie gaan gebruiken. “Als je een waterstofauto wil beoordelen, dan moet je hem vergelijken met een elektrische auto. En niet met benzine- of dieselwagens.” [naar artikel]


13. Als de baas betaalt, rijden we elektrisch, anders niet: “Er is een enorme kloof aan het ontstaan” (10/08/2023 - Het Nieuwsblad)

De populairste bedrijfswagens van dit moment zijn bijna allemaal luxueuze “stekkerauto’s”. Maar als we hem zelf moeten kopen, dan blijken stekkerauto’s heel wat minder populair. “De gewone mens krijgt weinig incentives om voor elektrisch te kiezen.” [naar artikel]


14. Mag je zomaar een laadpaal installeren aan een huurhuis? En welke laadpas is de beste? Experten beantwoorden jouw vragen over elektrisch rijden (25/03/2024 - Gazet van Antwerpen)

Zijn elektrische auto’s uiteindelijk echt goedkoper dan benzinewagens? En kunnen we niet gewoon met de bankkaart betalen aan de laadpaal? Onze experten geven een antwoord op jullie vragen over elektrisch rijden. [naar artikel]


15. “Een EV schiet als een raket uit de startblokken”: onze auto-expert belicht de grootste verschillen tussen een elektrische en klassieke wagen (06/03/2023 - Het Laatste Nieuws)

Hoewel we volop aangemoedigd worden om een elektrische wagen te kopen, blijkt de Belgische consument er nog niet warm voor te krijgen. Maar als je de overstap dan toch maakt, zal je merken dat elektrisch rijden een stevige aanpassing vergt. “Rijden met een ‘EV’ is helemaal anders dan met een klassieke benzine- of dieselauto. Niet alleen rijtechnisch, ook mentaal”, zegt onze autokenner Joost Bolle. Hij zet de meest opvallende verschillen op een rij. [naar artikel]


16. Citroën ë-C3: betaalbaar elektrisch (23/10/2023 - Knack)

Elektrisch rijden komt binnen ieders bereik met de Citroën ë-C3 die met de nieuwe overheidspremie slechts 18.300 euro kost. The post Citroën ë-C3: betaalbaar elektrisch appeared first on Knack. [naar artikel]


17. Citroën frist ë-Berlingo op (18/12/2023 - Knack)

De elektrische Citroën ë-Berlingo krijgt uiterlijke aanpassingen en een groter rijbereik. The post Citroën frist ë-Berlingo op appeared first on Knack. [naar artikel]


18. U2P Group uit Tessenderlo: “Volledig elektrisch rijden vanaf 2029 is haalbaar” (20/11/2021 - Het Belang van Limburg)

“Volledig elektrisch rijden vanaf 2029 is haalbaar. Maar dan moet er volop geïnvesteerd worden in de uitrol van slimme laadpalen in Vlaanderen”, zegt Ismaël Ben-Al-Lal van U2P Group uit Tessenderlo. Om dit vlot te laten verlopen, moeten er volgens Ben-Al-Lal extra laadpalen komen. “Voor particulieren loont het om een slimme laadpaal te plaatsen, in combinatie met zonnepanelen.” [naar artikel]


19. Marktleider Delorge voorstander van allemaal elektrisch rijden (03/11/2021 - Het Belang van Limburg)

Het ambitieuze voorstel van Vlaams Mobiliteitsminister Lydia Peeters om vanaf 2030 enkel nog elektrisch te rijden, zorgt voor heel wat ongerustheid bij de consument. Er is begrip dat - in het kader van de klimaattop in Glasgow - de Vlaamse regering eindelijk eens een vuist maakt, maar er zijn ook veel vragen. Zijn er genoeg laadpalen, kunnen de autoconstructeurs volgen en is het betaalbaar? [naar artikel]


20. Elektrisch rijden duur? Te weinig laadpalen en modellen? Deze beweringen houden (geen) steek (08/04/2021 - Het Laatste Nieuws)

Elektrisch rijden is duur, het laden neemt veel tijd in beslag,… er heersen heel wat vooroordelen over EV’s. Maar vaak zijn die gebaseerd op conclusies die enkele jaren geleden waarheid waren. Welke vooroordelen over elektrisch rijden houden vandaag nog steek? HLN Drive zocht het uit. [naar artikel]


21. “Natuurlijk stoot een e-auto niet nul gram CO2 uit” Hoe duurzaam is elektrisch rijden écht? En welke merken zijn het groenst? (15/12/2022 - Het Laatste Nieuws)

Straks rijden we met zijn allen elektrisch. Goed voor het klimaat, tenminste als de stroom zelf voldoende groen is, en de wagens zuinig genoeg. Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn zocht uit hoeveel CO2-uitstoot een elektrisch gereden kilometer vertegenwoordigt. Want klopt het wel dat groen rijden altijd CO2-vriendelijker is? En is ons land een goede leerling? “Eén wagen is met voorsprong de zuinigste én CO2-vriendelijkste, met een equivalent van amper 23 gram per kilometer.” [naar artikel]


22. Deze 5 chauffeurs maakten in 2023 de overstap naar elektrisch rijden (25/12/2023 - De Tijd)

07:00 Van een van de e-pioniers van België tot een pr-consultant die pas dit jaar de overstap maakte naar elektrisch rijden: vijf fans van e-rijden delen hun ervaringen. [naar artikel]


23. “Als particulier betaal je geen verkeersbelasting op een elektrische auto”: expert weerlegt 5 misvattingen over elektrisch rijden (01/06/2023 - Het Laatste Nieuws)

Meer dan 100.000 Belgen rijden vandaag al met een full elektrische auto, en per kwartaal komen daar nog meer dan 50.000 nieuwe EV’s bij. Toch bestaan er nog heel wat misvattingen over, blijkt uit een onderzoek van Blitz Power, ontwikkelaar van laadoplossingen. We legden vijf van de grootste fabels voor aan Jochen De Smet van EV Belgium. “Het is geen enkel probleem meer om een afstand van 1.000 tot zelfs 2.000 kilometer elektrisch te overbruggen.” [naar artikel]


24. Met caravan op vakantie als je elektrisch rijdt: kan dat eigenlijk? “Wie naar het zuiden wil, zit met een probleem” (19/07/2023 - Het Nieuwsblad)

Er rijden in België zo’n 50.000 caravans rond en elk jaar worden er iets meer dan 1.000 verkocht. Dat is bescheiden tegenover de Nederlanders en hun 425.000 ‘sleurhutten’, maar het blijft toch een interessante markt. Maar nu we steeds meer elektrisch beginnen te rijden, maakt de sector zich zorgen. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!