Elektrisch rijden is in opmars: van de 6 miljoen auto's op de Belgische wegen is al een half miljoen een zogenaamde 'stekkerauto'. Dat blijkt uit cijfers van autofederatie Traxio. 200.000 auto's zijn volledig elektrisch en 300.000 zijn plug-in hybride. 'WinWin' krijgt daarover steeds meer praktische vragen: een antwoord op de 5 meest gestelde vragen over elektrisch rijden. [naar artikel]
Lees dit artikel: “Tesla-killer” Lucid Air heeft grootste rijbereik ooit gemeten bij een elektrisch voertuig Het Environmental Protection Agency (EPA) van de Verenigde Staten heeft de actieradius van de Lucid Air gecertificeerd op 520 mijl (836 km). Dit resultaat verbrijzelt de records van de huidige elektrische auto’s. Elon Musk heeft een heleboel dingen om zich zorgen over te maken. De EPA, het Amerikaanse agentschap voor milieubescherming, heeft zopas de 520 […] Lees dit artikel: “Tesla-killer” Lucid Air heeft grootste rijbereik ooit gemeten bij een elektrisch voertuig [naar artikel]
Bij elke koudeprik of wintervakantie duikt de discussie over het rijbereik van elektrische wagens weer op. Smelten de kilometers echt als sneeuw voor de zon? Een test in Noorwegen van 23 auto’s geeft frappante resultaten: het beloofde en werkelijke rijbereik kan stérk verschillen, tot wel 194 kilometer. Onze autokenner deelt welke modellen uitblinken en welke teleurstellen. “Er zijn veel grote namen onder de verliezers.” [naar artikel]
De transitie naar elektrisch rijden roept bij de consument veel vragen op. Zoals: schiet een elektrisch voertuig vaker in brand bij een botsing? Onze autojournalist Joost Bolle trok naar het Mercedes-testcentrum in Duitsland voor een crashtest. Hij zag een EQA en EQS SUV voor zijn ogen frontaal op elkaar botsen. Wat leert deze test over het brandgevaar? En belangrijker: hoe komen de testpoppen uit de wrakken? “Ongelofelijk dat een botsing met zo’n matige snelheid zo’n averij kan teweegbrengen.” [naar artikel]
Bij elke koudeprik of wintervakantie duikt de discussie over het rijbereik van elektrische wagens weer op. Smelten de kilometers echt als sneeuw voor de zon? Een test in Noorwegen van 23 auto’s geeft frappante resultaten: het beloofde en werkelijke rijbereik kunnen stérk verschillen, tot wel 194 kilometer. Onze autokenner vertelt welke modellen uitblinken en welke teleurstellen. “Er zijn veel grote namen onder de verliezers.” [naar artikel]
Straks rijden we met z’n allen elektrisch. Dat moet vooral het klimaat een handje helpen. Maar dan moet de stroom zelf natuurlijk voldoende groen zijn, en de wagens voldoende zuinig. Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn zocht uit hoeveel CO2-uitstoot een elektrisch gereden kilometer vertegenwoordigt. Want klopt het wel dat groen rijden altijd CO2-vriendelijker is? En is ons land een goede leerling in West-Europa? “Om rekening te houden met de échte klimaatimpact van elektrisch verreden kilometers moeten we ons verlossen van twee utopieën.” [naar artikel]
Met de nieuwe Qashqai E-Power van Nissan rij je elektrisch maar tank je toch gewoon benzine. Een ideale tussenstap naar de elektrische wagen, of vooral een creatieve technische oplossing zonder veel echte voordelen? Onze mobiliteitsspecialist Brecht Vanhaelewyn licht het concept en de auto door. “Qua verbruik en emissie is dit geen mirakeloplossing.” [naar artikel]
Lees dit artikel: Dossier elektrisch rijden: Hoeveel kost het eigenlijk om over te schakelen op een elektrische wagen? Meer dan 10 procent van de auto’s die in 2020 in België werden ingeschreven was een hybride of elektrisch model. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2019. We maken dus snel de omslag. Toch rijzen er soms nog vragen over elektrisch rijden. Is het eigenlijk wel handig en hoeveel kost het nu om over […] Lees dit artikel: Dossier elektrisch rijden: Hoeveel kost het eigenlijk om over te schakelen op een elektrische wagen? [naar artikel]
Het grootste obstakel voor de Belg om elektrisch te gaan rijden is de prijs van een elektrische wagen. Dat blijkt donderdag uit de Elektrisch Rijden Monitor van mobiliteitsorganisatie Touring. The post Prijs elektrische wagen is grootste obstakel om elektrisch te rijden appeared first on Knack. [naar artikel]
Onze autokenner Joost Bolle vertegenwoordigt België in de jury van de Car of the Year, de meest prestigieuze wedstrijd in de Europese autowereld. De Jeep Avenger kwam als winnaar uit de bus, maar in totaal waren er zeven finalisten. Joost testte ze allemaal en velt zijn oordeel over de Nissan Ariya: “Ik kon mijn achterhoofd niet tegen de hoofdsteun houden.” [naar artikel]
De omschakeling naar elektrisch rijden is volop aan de gang. Dat dit goed is voor ons klimaat, daar is iedereen het over eens. Maar toch twijfelen veel particulieren om nu al de stap te zetten. Velen liggen wakker van het prijskaartje van een elektrische wagen, weten niet wat ze moeten verwachten qua onderhoudskosten en twijfelen aan de capaciteit van de batterij, blijkt uit de vele vragen die onze auto-expert Joost Bolle van jullie heeft ontvangen. Hij zet de feiten op een rij. [naar artikel]
Onlangs kon je hier alles lezen over waterstof als brandstof voor de auto. Nu mocht onze autospecialist Joost Bolle ook daadwerkelijk met zo’n ‘H2-auto’ rijden. Hij gaat na waarom we (al dan niet) moeten hopen dat meer merken deze technologie gaan gebruiken. “Als je een waterstofauto wil beoordelen, dan moet je hem vergelijken met een elektrische auto. En niet met benzine- of dieselwagens.” [naar artikel]
De populairste bedrijfswagens van dit moment zijn bijna allemaal luxueuze “stekkerauto’s”. Maar als we hem zelf moeten kopen, dan blijken stekkerauto’s heel wat minder populair. “De gewone mens krijgt weinig incentives om voor elektrisch te kiezen.” [naar artikel]
Zijn elektrische auto’s uiteindelijk echt goedkoper dan benzinewagens? En kunnen we niet gewoon met de bankkaart betalen aan de laadpaal? Onze experten geven een antwoord op jullie vragen over elektrisch rijden. [naar artikel]
Hoewel we volop aangemoedigd worden om een elektrische wagen te kopen, blijkt de Belgische consument er nog niet warm voor te krijgen. Maar als je de overstap dan toch maakt, zal je merken dat elektrisch rijden een stevige aanpassing vergt. “Rijden met een ‘EV’ is helemaal anders dan met een klassieke benzine- of dieselauto. Niet alleen rijtechnisch, ook mentaal”, zegt onze autokenner Joost Bolle. Hij zet de meest opvallende verschillen op een rij. [naar artikel]
Elektrisch rijden komt binnen ieders bereik met de Citroën ë-C3 die met de nieuwe overheidspremie slechts 18.300 euro kost. The post Citroën ë-C3: betaalbaar elektrisch appeared first on Knack. [naar artikel]
De elektrische Citroën ë-Berlingo krijgt uiterlijke aanpassingen en een groter rijbereik. The post Citroën frist ë-Berlingo op appeared first on Knack. [naar artikel]
“Volledig elektrisch rijden vanaf 2029 is haalbaar. Maar dan moet er volop geïnvesteerd worden in de uitrol van slimme laadpalen in Vlaanderen”, zegt Ismaël Ben-Al-Lal van U2P Group uit Tessenderlo. Om dit vlot te laten verlopen, moeten er volgens Ben-Al-Lal extra laadpalen komen. “Voor particulieren loont het om een slimme laadpaal te plaatsen, in combinatie met zonnepanelen.” [naar artikel]
Het ambitieuze voorstel van Vlaams Mobiliteitsminister Lydia Peeters om vanaf 2030 enkel nog elektrisch te rijden, zorgt voor heel wat ongerustheid bij de consument. Er is begrip dat - in het kader van de klimaattop in Glasgow - de Vlaamse regering eindelijk eens een vuist maakt, maar er zijn ook veel vragen. Zijn er genoeg laadpalen, kunnen de autoconstructeurs volgen en is het betaalbaar? [naar artikel]
Elektrisch rijden is duur, het laden neemt veel tijd in beslag,… er heersen heel wat vooroordelen over EV’s. Maar vaak zijn die gebaseerd op conclusies die enkele jaren geleden waarheid waren. Welke vooroordelen over elektrisch rijden houden vandaag nog steek? HLN Drive zocht het uit. [naar artikel]
Straks rijden we met zijn allen elektrisch. Goed voor het klimaat, tenminste als de stroom zelf voldoende groen is, en de wagens zuinig genoeg. Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn zocht uit hoeveel CO2-uitstoot een elektrisch gereden kilometer vertegenwoordigt. Want klopt het wel dat groen rijden altijd CO2-vriendelijker is? En is ons land een goede leerling? “Eén wagen is met voorsprong de zuinigste én CO2-vriendelijkste, met een equivalent van amper 23 gram per kilometer.” [naar artikel]
07:00 Van een van de e-pioniers van België tot een pr-consultant die pas dit jaar de overstap maakte naar elektrisch rijden: vijf fans van e-rijden delen hun ervaringen. [naar artikel]
Meer dan 100.000 Belgen rijden vandaag al met een full elektrische auto, en per kwartaal komen daar nog meer dan 50.000 nieuwe EV’s bij. Toch bestaan er nog heel wat misvattingen over, blijkt uit een onderzoek van Blitz Power, ontwikkelaar van laadoplossingen. We legden vijf van de grootste fabels voor aan Jochen De Smet van EV Belgium. “Het is geen enkel probleem meer om een afstand van 1.000 tot zelfs 2.000 kilometer elektrisch te overbruggen.” [naar artikel]
Er rijden in België zo’n 50.000 caravans rond en elk jaar worden er iets meer dan 1.000 verkocht. Dat is bescheiden tegenover de Nederlanders en hun 425.000 ‘sleurhutten’, maar het blijft toch een interessante markt. Maar nu we steeds meer elektrisch beginnen te rijden, maakt de sector zich zorgen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.