Als het van de inwoners van Hasselt en Genk afhangt, komt er zeker geen fusie Hasselt-Genk. Acht op de tien inwoners van Hasselt (79%) en Genk (77%) zijn tegen een fusie van beide steden. In Hasselt zegt amper 13,7% ja tegen de grote fusie, in Genk 14,9%. In heel Limburg is 71,6% tegen een fusie Hasselt-Genk. Dat blijkt uit een enquête van onderzoeksbureau iVOX. [naar artikel]
De Limburgse steden Genk en Hasselt gaan doorgedreven samenwerken onder de naam ‘Bipool Hasselt-Genk’. Een fusie is het niet, benadrukken burgemeesters Steven Vandeput (N-VA) en Wim Dries (CD&V) in een interview met Het Belang van Limburg. [naar artikel]
Genk en Hasselt gaan doorgedreven samenwerken onder de naam ‘Bipool Hasselt-Genk’. Een fusie is het niet, benadrukken burgemeesters Steven Vandeput en Wim Dries in een interview in deze krant, al lijkt het in de praktijk toch wel op een fusie light. Wat ligt er op tafel? [naar artikel]
Stel dat de fusie tussen Hasselt en Genk al rond was, hoe zouden de inwoners van Hasselt en Genk hierop reageren? Moet de naam Genk of Hasselt dan verdwijnen of kiest men beter voor een neutrale stadsnaam? Onze reporter trok de straat op om reacties te sprokkelen na dit plotse nieuws van een fusie. [naar artikel]
Stel dat de fusie tussen Hasselt en Genk al rond was, hoe zouden de inwoners van Hasselt en Genk hierop reageren? Kan KRC Genk dan nog blijven bestaan? Verhuizen alle stedelijke diensten naar 1 locatie? Onze reporter trok de straat op om reacties te sprokkelen na dit plotse nieuws van een fusie. [naar artikel]
Zonder een grote stad - van minstens 100.000 inwoners - gaat Limburg steeds meer geld en kansen mislopen. Normaal is hij een voorzichtig econoom, meestal erg diplomatisch, maar dit keer is LRM-directeur Stijn Bijnens brutaal eerlijk. “Een fusie van Hasselt en Genk - of Genk en Hasselt - is economisch gezien nodig. Om in Vlaanderen te kunnen eisen waar wij recht op hebben. Met die grote fusiestad worden we de derde grootste Vlaamse stad”, klinken de vier ‘wijzen’ die wij rond de tafel brachten over dit zo gevoelige onderwerp. Stuk voor stuk bleken ze overtuigd. Zelfs namen hadden enkelen al: Cité Capitale of Limbostad. [naar artikel]
“Een fusie tussen Hasselt en Genk moet winst opleveren voor iedereen. De inwoners van beide steden worden er beter van, net als de bredere regio rond Hasselt en Genk. Een stad met 140.000 inwoners heeft meer soortelijk gewicht en dat verbetert je onderhandelingspositie in Vlaanderen. Zo’n fusie zorgt voor een dynamiek die goed is voor Limburg.” Dat zegt politicoloog Koenraad De Ceuninck van de UGent. Wegens de grote cultuurverschillen tussen Hasselt en Genk gelooft hij echter niet in de slaagkansen van een fusie. [naar artikel]
“De fusie van Hasselt en Genk, een zot idee? Helemaal niet. Economisch is het de logica zelve”, zegt LRM-directeur Stijn Bijnens. Zelfs politiek is het water niet eens meer zo diep als we dachten, bleek toen we burgemeesters Nadja Vananroye (Hasselt) en Wim Dries (Genk) gijzelden op een boot op het Albertkanaal. “Een fusie sluiten we niet uit. Eerst nog meer samenwerken en dan zien we wel…”, zeggen ze in een exclusief dossier van deze krant en TVL. [naar artikel]
“Een fusie zou het niet betekenen, voor de voetbalclubs van Hasselt en Genk. Wel een opslorping. Hasselt heeft geen voetbaltraditie, voor Genk is het extra geld van Sporting Hasselt peanuts. Dat eerste jaar zouden ze misschien nog spelen als KRC Genk-Hasselt. Maar dat woordje Hasselt zou steeds kleiner worden. Zoals Wilrijk sinds Germinal Beerschot-Wilrijk”, concludeert sporteconoom Trudo Dejonghe. Voor de zaalsporten kan het wel een en ander opleveren in zijn ogen. Zoals bijvoorbeeld één grote sporthal waar die allemaal aan hun trekken komen (en dus kunnen gaan voor topsport). Een beetje zoals Barcelona nu al doet als ondersteunende club voor zowat alle grote sporten. Zonder de voetbal, dan. [naar artikel]
Zonder een grote stad - van minstens 100.000 inwoners - gaat Limburg steeds meer geld en kansen mislopen. Normaal is hij een voorzichtig econoom, meestal erg diplomatisch, maar dit keer is LRM-directeur Stijn Bijnens brutaal eerlijk. “Een fusie van Hasselt en Genk - of Genk en Hasselt - is economisch gezien nodig. Om in Vlaanderen te kunnen eisen waar wij recht op hebben. Met die grote fusiestad worden we de derde grootste Vlaamse stad”, klinken de vier ‘wijzen’ die wij rond de tafel brachten over dit zo gevoelige onderwerp. Stuk voor stuk bleken ze overtuigd. Zelfs namen hadden enkelen al: Cité Capitale of Limbostad. [naar artikel]
Het had een fusie Hasselt, Diepenbeek, Kortessem, Alken kunnen zijn. Met zelfs Zonhoven, Herk-de-Stad, Lummen, Nieuwerkerken, Genk, Wellen en Heusden-Zolder erbij. Maar het worden dus alleen Hasselt en Kortessem. Dat was dinsdagavond glashelder op de Hasseltse gemeenteraad. [naar artikel]
Stel dat de fusie tussen Hasselt en Genk afgerond is. Welke naam moet deze nieuwe stad dan krijgen? Veel mensen stuurden ons hun suggesties door. Hieronder staan de 10 meest gekozen namen. Welke vind jij de beste? [naar artikel]
Hasselt en Genk, het zijn de twee grootste steden van onze provincie. Wat als ze samengaan en één worden? Uw krant bekijkt het in samenwerking met TVL in een uitgebreid dossier. [naar artikel]
Genk en Hasselt sluiten een verstandshuwelijk: ze gaan samenwerken als Bipool Hasselt-Genk. Om Vlaamse en federale dossiers voor Limburg binnen te halen, personeel en materieel te delen én de andere 40 gemeenten te ondersteunen. “We moeten niet meer elke keer de bokshandschoenen opnemen: doe jij het of wij?” [naar artikel]
Een fusie tussen Hasselt en Genk: het idee kent voor- en tegenstanders. Maar hoe goed ken je jouw eigen stad eigenlijk? [naar artikel]
Hasselt en Genk gaan structureel samenwerken om Limburgse kunstenaars en culturele organisaties beter te kunnen ondersteunen. “Met een gezamenlijk subsidiereglement willen we het stuur van het Limburgse cultuurlandschap in handen nemen”, klinkt het ambitieus. [naar artikel]
Een fusie tussen Hasselt en Genk, wat zou dat betekenen voor het uitgaansleven in beide steden? Volgens onze lezers valt er 's avonds nog maar weinig te beleven in Genk, zo blijkt uit de reacties op een oproep op onze Facebookpagina. Hasselt zou de place to be zijn voor wie graag uitgaat. Maar is dat ook zo? [naar artikel]
“We hebben het wel door: jullie gaan ons op deze boot gijzelen tot we de fusie ondertekenen”, lachen burgemeesters Nadja Vananroye (Hasselt) en Wim Dries (Genk). Niet dat het ooit onze intentie was - weliswaar niet slim om journalisten op ideeën te brengen - maar blijkbaar is dat niet eens nodig? “We sluiten een fusie niet uit, neen. Eerst nog meer samenwerken en dan zien we wel”, klinken ze. Allebei voorlopig nog burgemeester van een onafhankelijke stad. Wim Dries al uitgesproken kandidaat om zichzelf in 2018 in Genk op te volgen. “Ja, ook ik zal in Hasselt de CD&V-lijst voor de gemeenteraadsverkiezingen trekken”, bevestigt Vananroye formeel. [naar artikel]
Burgemeester Tom Thijsen (cd&v) gaat vrijdagavond aan zijn raadsleden vertellen dat hij niet langer heil ziet in een Zuid-Limburgse fusie en vanaf nu zijn pijlen richt op Diepenbeek, Alken en later zelfs Hasselt. Kortessem stapt ook uit de politiezone Kanton Borgloon en lonkt ook daar richting LRH. [naar artikel]
Stel je voor dat Hasselt en Genk gaan fuseren. Twee weken lang stellen TV Limburg en Het Belang van Limburg de vraag wat de voordelen zijn van zo'n fusie kunnen zijn. Voor de 2 steden, maar ook voor Limburg. Er zou een stad ontstaan van ruim 142.000 inwoners, na Antwerpen en Gent meteen de derde grootste van Vlaanderen. Limburg zou eindelijk een vuist kunnen maken in Brussel. Politiek ligt een fusie moeilijk. Eenvoudigweg omdat de helft van de mandaten sneuvelt. Wat betekent de fusie in cijfers? We vroegen het aan een specialist, Koenraad De Ceuninck, professor Politieke Wetenschappen aan de Universiteit Gent. [naar artikel]
Eind volgende maand pakt de krant uit met een dossier rond Hasselt en Genk, met als thema ‘Wat als er een fusie tussen die twee zou komen’. Voor de reeks zoeken we nu vier gezinnen/koppels (twee uit Hasselt en twee uit Genk) die een week lang van huis en stad willen ruilen en daar een blog/vlog willen over (laten) maken. [naar artikel]
Vlaams minister Lydia Peeters heeft het vernieuwde fietspad tussen Hasselt en Genk ingefietst. In het kader van het relanceplan voorziet Peeters 21 miljoen euro aan extra investeringen in de Limburgse fietsinfrastructuur. In totaal gaat dit jaar 57 miljoen naar de Limburgse fietspaden. Er zit nog een tweede verbinding tussen Hasselt en Genk in de pijplijn: een vlotte fietssnelweg van het centrum van Genk naar de Corda Campus in Hasselt. [naar artikel]
Genk en Hasselt starten een formeel samenwerkingsverband en willen voortrekker spelen voor andere gemeenten. Wat vinden andere Limburgse burgemeesters van de Bipool Hasselt-Genk? [naar artikel]
De fusie Hasselt-Genk zou Limburg meteen de derde grootste stad van Vlaanderen opleveren. Maar wat is een nieuwe stad zonder nieuwe naam? [naar artikel]
Hasselt, Alken, Diepenbeek en Kortessem gaan de gesprekken over een fusie met districtsraden starten. Op dit moment is er vanuit de verschillende gemeenteraden groen licht gegeven om die denkoefening uit te voeren. Indien de fusie erdoor komt, zou Hasselt de op twee na grootste gemeente worden van Vlaanderen, met 120.000 inwoners. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.