De Duitse regering heeft aan de Europese instanties laten weten dat zij gekant is tegen de oprichting van een onafhankelijk Europees instituut dat de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen moet bepalen en controleren. De machtige autolobby heeft zijn slag thuisgehaald terwijl de politiek bakzeil haalt, voor de zoveelste keer. [naar artikel]
11:50 Zonder alle registers open te trekken behaalde de autolobby deze week twee belangrijke zeges. De optie om bedrijfswagens te ruilen voor loon lijkt van de baan en er komt na Dieselgate geen Europees co... [naar artikel]
01:00 De Belgische autosector waarschuwt de federale regering dat autokopers binnenkort meer belastingen moeten betalen door de nieuwe CO2-uitstoottesten. [naar artikel]
12:40 Met strikte CO2-uitstootnormen wil het Europees Parlement de autoconstructeurs aan de ketting leggen. De machtige industrie weert zich. ‘De autosector is geen koe die men kan leegmelken.’ [naar artikel]
Het Europees Parlement heeft een voorstel voor afgezwakte uitstootnormen bij dieselauto's aanvaard. Daardoor mag de auto-industrie nog vijf jaar lang de Europese normen overschrijden. In ruil komen er strengere emissietests. 'De autolobby krijgt opnieuw haar zin.' [naar artikel]
Frans Fierens is expert luchtkwaliteit bij de intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu. Hij schrijft dit stuk in eigen naam. [naar artikel]
De Europese Commissie heeft gevoelige informatie gegeven aan autoconstructeurs, zodat zij niet akkoord hoefden te gaan met strenge(re) uitstootnormen bij diesels. Tot die conclusie komt de ngo Corporate Europe Observatory nadat ze een gelekt document van de Europese autosectorfederatie ACEA in handen kreeg. [naar artikel]
15:24 Een mislukte beurs in Frankfurt, groeiend protest tegen SUV's en aanzwellende kritiek uit de politiek doet de Duitse autoconstructeurs naar adem happen. [naar artikel]
15:35 Met steun van de auto-industrie wil de nieuwe vzw Freesponsible een stem geven aan de Belgische automobilisten. Daarmee zetten ze de aanval in op Touring en VAB. [naar artikel]
Bijna 100 miljoen sterk vervuilende auto’s zullen de volgende tien jaar op de Europese wegen kunnen verschijnen. Dat is het gevolg van plannen van de Europese Commissie om nieuwe uitstootnormen voor het autoverkeer sterk af te zwakken. Dat zegt de milieugroep Transport & Environment. “Vier jaar geleden werden door emissies van het wegvervoer, vooral stikstofoxiden […] [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.