De maximale snelheid van voortbewegingstoestellen zoals monowheels en e-steps zal verhoogd worden van 18 naar 25 km/u. Dat heeft minister van Mobiliteit Bellot (MR) geantwoord op een parlementaire vraag van Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V). Heel wat voortbewegingstoestellen kunnen vandaag sneller dan 18 km/u rijden. Dankzij de aanpassing zullen zij nu zonder problemen de openbare weg op kunnen. [naar artikel]
De Kamercommissie Mobiliteit heeft woensdag unaniem het licht op groen gezet voor een wetsvoorstel dat het gebruik van elektronische steps in het verkeer regelt. Er komt een leeftijdsgrens van zestien jaar en e-steps mogen niet op het voetpad rijden. Binnenkort moet de plenaire Kamer zich nog over de tekst buigen. [naar artikel]
Monowheels, hoverboards, segways maar vooral e-steps zijn niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Vooral in steden. Vaak tot ergernis van andere weggebruikers. Vooral omdat die steps overal worden achtergelaten. Daarom heeft de overheid nu duidelijke spelregels vastgelegd. Zo komen er “drop off”-zones, een leeftijdsbeperking, een verbod om op het voetpad te rijden of om een passagier mee te nemen. [naar artikel]
In Dilbeek heeft de politie met akkoord van het parket Halle-Vilvoorde twee illegale elektrische steps vernietigd. Eén van de twee steps haalde een snelheid van meer dan 70 kilometer per uur. De eigenaar betaalde er 1.800 euro voor. Maar niet alle elektrische steps die verkocht worden, zijn gehomologeerd om op onze wegen te rijden, zegt de politie. [naar artikel]
Sinds 1 juli is het verboden om kinderen jonger dan 16 jaar op elektrische steps te laten rijden. Ook is het voor iedereen verboden met zo’n e-step op het voetpad te rijden, of er iemand op te vervoeren. “Resultaten? Wij zien dat vaak gebeuren, maar kunnen wettelijk gezien niks doen”, zegt de korpschef. Vrij vertaald: een wet uitvinden is simpeler dan ervoor te zorgen dat die wet ook gevolgd wordt. [naar artikel]
Van Gingelom tot Pelt: de elektrische steps duiken tegenwoordig overal in Limburg op. Ook tijdens de coronacrisis bleef de verkoop toenemen. “Veel mensen kopen een step bij een elektrowinkel, maar komen in de problemen als die gerepareerd moet worden.” [naar artikel]
De maximumsnelheid van toestellen zoals monowheels en e-steps zal verhoogd worden van 18 naar 25 kilometer per uur. Dat heeft minister van Mobiliteit Bellot (MR) geantwoord op een parlementaire vraag van Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V). Heel wat van die toestellen kunnen vandaag sneller dan 18 kilometer per uur rijden. Dankzij de aanpassing zullen zij nu zonder problemen de openbare weg op kunnen. [naar artikel]
Kinderen jonger dan 16 jaar mogen sinds deze zomer niet meer op elektrische steps rijden. Volgens de wet althans. Want Gents korpschef Filip Rasschaert zegt die regel niet te kunnen handhaven. “Boetes uitdelen? We hebben ons op alle vlakken bevraagd, het mag gewoon niet.” [naar artikel]
De test met deelsteps in Hasselt was de voorbije maanden een succes. Bezoekers kunnen de elektrische steps gebruiken om van aan de Trixxo arena, aan de rand van de stad, naar het centrum te rijden. De steps worden er vaker uitgeleend dan de deelfietsen. [naar artikel]
De Kamercommissie Mobiliteit heeft woensdag unaniem het licht op groen gezet voor een wetsvoorstel dat het gebruik van elektronische steps in het verkeer regelt. Er komt een leeftijdsgrens van zestien jaar en e-steps mogen niet op het voetpad rijden. Binnenkort moet de plenaire Kamer zich nog over de tekst buigen. [naar artikel]
Na de opgefokte brommertjes zal de lokale politie voortaan ook strenger controleren op elektrische steps. Bij controles deze week zijn twee e-steps in beslag genomen die maar liefst drie keer sneller reden dan wettelijk is toegelaten. [naar artikel]
De Antwerpse politie heeft bijna 75 overtredingen vastgesteld op een paar uur tijd, bij een controle op e-steps, fietsers, bromfietsers en voetgangers. Die controle gebeurde op het drukke fietspad langs de spoorweg, aan de Simonsstraat en de Van Den Nestlei. De meest gemaakte overtredingen waren door het rood licht negeren, tegen de richting rijden, of met de gsm in de hand rijden. [naar artikel]
Wie vervoersmiddelen als e-steps of segways op de openbare weg wil gebruiken, zal zich aan meer regels moeten houden. Zo komt er een verbod voor min 16-jarigen en mogen gebruikers er niet langer mee op het voetpad rijden. [naar artikel]
De ministers van Mobiliteit van de verschillende regeringen zijn het eens geraakt over regels voor het gebruik van e-steps, monowheels, hoverboards, segways ..., om de verkeersveiligheid te verhogen. Zo komt er een verbod voor min 16-jarigen en mogen gebruikers er niet langer mee op het voetpad rijden. [naar artikel]
Parijs verbiedt het parkeren van steps op het voetpad en beperkt de snelheid. De nieuwe regels moeten orde scheppen in de chaos van de 20.000 steps in de Franse hoofdstad. [naar artikel]
Een 52-jarige bestuurder uit Oudsbergen met rijverbod is voor de tweede keer betrapt tijdens een rit met de auto. Hij werd woensdag uit het verkeer gehaald op de Europarklaan in Houthalen. De man heeft een rijverbod tot 2024. Het parket Limburg heeft de auto van de laten immobiliseren. Wanneer hij na afloop van het rijverbod weer wil rijden, zal dit enkel kunnen in een auto met alcoholslot. [naar artikel]
In het mobiliteitsmemorandum dat de Antwerpse studenten dinsdag aan het Antwerpse stadsbestuur overhandigden, staat een opvallende conclusie. “De prijssetting van deelsystemen voor auto’s en steps zet aan om sneller te rijden”, menen de studenten. Wij leggen die stelling voor aan enkele experten. [naar artikel]
Vanaf 1 september zullen werknemers ook steps, eenwielers en hoverboards kunnen kopen met hun ecocheques. Dat zegt de Nationale Arbeidsraad, waarin de sociale partners vertegenwoordigd zijn, vandaag in een persbericht. Aanleiding voor de gewijzigde lijst is de invoering van het mobiliteitsbudget op 1 maart 2019. Het mobiliteitsbudget laat toe dat werknemers een geldsom vrij kunnen […] Het bericht Voortaan kunnen werknemers ook steps, eenwielers en hoverboards kopen met ecocheques verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Vanaf vrijdag 1 juli 2022 komen er nieuwe verkeersregels voor elektrische steps. Die mogen voortaan niet meer op het voetpad rijden. De Vlaamse verkeersbelasting wordt bijna 10 procent duurder en de soepelere procedure om tijdelijke werkloosheid aan te vragen loopt na meer dan twee jaar ten einde. Ze werd ingevoerd aan het begin van de coronacrisis. Hieronder zetten we alle veranderingen op een rijtje. [naar artikel]
De Zweedse hoofdstad Stockholm gaat het aantal elektrische steps in de stad vanaf volgend jaar met de helft verminderen. Zo zouden de steps voor te veel overlast zorgen. Het aantal toegelaten verhuurbedrijven voor steps daalt van acht naar drie. Het cijfer steps dat vrij gebruikt kan worden zal vanaf 1 januari van 23.000 naar 12.000 dalen, met een maximum van 4.000 stuks per verhuurder. [naar artikel]
De plenaire vergadering van de Kamer heeft donderdag unaniem het licht op groen gezet voor een wetsvoorstel dat het gebruik van elektronische steps in het verkeer regelt. Er komt een leeftijdsgrens van 16 jaar en e-steps mogen niet op het voetpad rijden. [naar artikel]
Vorig jaar werden 29.233 weggebruikers betrapt op onverzekerd rijden, dat zijn er gemiddeld 80 per dag. Dat blijkt uit cijfers die CD&V-Kamerlid Veli Yüksel opvroeg bij minister van Mobiliteit François Bellot (MR). De gegevens slaan op alle voertuigencategorieën: auto’s, motorfietsen en vrachtwagens. Onverzekerd rijden kan zware gevolgen hebben en zal in de toekomst dan ook strenger worden aangepakt. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.