Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
De Tijd

Vogelaanvaring geen reden om vertraagde passagiers te compenseren

04/05/2017 - 11:59
"11:29 Een "bird strike" of de aanvaring van een vliegtuig met een vogel, is een buitengewone omstandigheid. Als de passagiers daardoor vertraging oplopen, kunnen ze geen vergoeding van de vliegtuigmaatschap..."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Vogelaanvaring geen reden om vertraagde passagiers te compenseren (04/05/2017 - De Tijd)

11:29 Een "bird strike" of de aanvaring van een vliegtuig met een vogel, is een buitengewone omstandigheid. Als de passagiers daardoor vertraging oplopen, kunnen ze geen vergoeding van de vliegtuigmaatschap... [naar artikel]


2. Vooruit wil dat vliegtuigmaatschappijen de reizigers automatisch compenseren bij een geannuleerde of vertraagde vlucht (08/04/2024 - Newsmonkey)

Als je vlucht minstens 3 uur vertraging heeft, of geannuleerd wordt, moet de vluchtmaatschappij je ticket terugbetalen of een alternatief aanbieden. Daarenboven heb je recht op een schadevergoeding. Die wordt weliswaar niet automatisch toegekend. Daar wil Vooruit nu verandering in brengen. Context: In 2004 heeft het Europees parlement een verordening goedgekeurd die de rechten van passagiers beter beschermt. Indien de vlucht geannuleerd is, is de maatschappij verplicht om je te informeren, bijstand te verlenen en indien nodig opvang te voorzien. De luchtvaartmaatschappij moet bij een staking een alternatieve vlucht voorstellen. Je bent vrij om te bepalen als je het voorstel aanvaardt. Indien je niet akkoord gaat, moet de maatschappij je vliegticket (en de eventuele terugreis) terugbetalen. Deze regeling geldt voor alle vluchten die vertrekken vanaf een luchthaven van de Europese Unie, Noorwegen, IJsland of Zwitserland. Je komt ook in aanmerking voor een schadevergoeding (artikel 7 in de Europese verordening). Die compensatie schommelt tussen 250 en 600 euro, afhankelijk van de lengte van het traject. 250 euro voor alle vluchten tot en met 1500 kilometer; 400 euro voor alle intracommunautaire vluchten van meer dan 1500 kilometer, en voor alle andere vluchten tussen 1500 en 3500 kilometer; 600 euro voor alle vluchten die niet onder de twee bovenstaande regelingen vallen. Automatische uitbetaling schadevergoeding In het nieuws: Maatschappijen kennen die schadevergoeding niet automatisch toe. Je moet die zelf aanvragen en daar komt wel wat administratief werk bij kijken. Vooruit-Kamerlid Joris Vandenbroucke vraagt nu dat België als voorzitter van de EU voorstelt om luchtvaartmaatschappijen te verplichten die compensaties automatisch uit te betalen. Dat schrijft De Standaard.  “Te gek wat je allemaal moet doen om aan een vergoeding te raken waar je recht op hebt. En als je informatie opzoekt op het internet, word je gebombardeerd door bedrijfjes die in jouw plaats het dossier willen invullen, uiteraard in ruil voor een bepaald percentage”, aldus Vandenbroucke. Hij hekelt onder meer de bedrijven die gedupeerden helpen om een schadevergoeding te krijgen. De Belgische politicus haalt Airhelp aan als voorbeeld. Die onderneming vraagt een compensatie van 35 procent om de administratieve rompslomp op zich te nemen.  “Het is toch waanzin dat je anderen moet betalen om te krijgen waar jij recht op hebt?”, vindt de fractieleider van Vooruit. “Om te krijgen waar je recht op hebt, moet je je rechten kennen, op je strepen staan én er tijd in steken. Dat is absurd.” De automatische uitbetaling van schadevergoedingen moeten een eind maken aan dergelijke praktijken. Opgemerkt: Georges Gilkinet (Ecolo), minister van Mobiliteit, kan zich alvast vinden in het voorstel van Vandenbroucke. “België zal dit standpunt verdedigen”, zegt hij. “Als alles goed gaat, moet dat in juni leiden tot een standpunt van de Raad van de EU in Luxemburg, met de Europese ministers van Mobiliteit.” Maar het punt zal eerst moeten worden besproken in de federale regering. Het onderwerp raakt ook aan de bevoegdheden van minister van Consumentenbescherming Alexia Bertrand (Open VLD) en minister van Economie Pierre-Yves Dermagne (PS). “We bekijken het voorstel”, klinkt het bij die laatste. En het is nog maar de vraag of het idee levensvatbaar is op Europees niveau. The post Vooruit wil dat vliegtuigmaatschappijen de reizigers automatisch compenseren bij een geannuleerde of vertraagde vlucht appeared first on Newsmonkey. [naar artikel]


3. Dode copiloot geen reden om passagiers niet te compenseren (11/05/2023 - De Tijd)

13:37 Ook als een vliegtuig vertraging oploopt door de plotse dood van een copiloot hebben passagiers recht op een schadevergoeding. Dat heeft het Europees Hof van Justitie beslist. [naar artikel]


4. Piloot van zwaar vertraagde vlucht laat veertig pizza's aanrukken voor passagiers (08/09/2018 - Het Laatste Nieuws)

De passagiers op een vlucht van Los Angeles naar Dallas maakten zich op voor een lange nacht, nadat het toestel waarin ze zaten wegens slecht weer... [naar artikel]


5. Test-Aankoop sleept Ryanair voor de rechtbank na weigering om passagiers te compenseren (09/08/2018 - Het Laatste Nieuws)

Test-Aankoop stapt naar de rechtbank omdat Ryanair weigert passagiers te compenseren voor de geannuleerde vluchten als gevolg van de recente... [naar artikel]


6. Ryanair moet Belgische passagiers financieel compenseren na staking (al zit er mogelijk nog addertje onder het gras) (07/01/2020 - Het Nieuwsblad)

Ryanair moet de getroffen Belgische reizigers een schadevergoeding betalen na de stakingen van 2018. Dat heeft een rechter dinsdag beslist nadat het Nederlandse claimbureau een juridische procedure had aangespannen. Per passagier moet Ryanair 250 of 400 euro betalen (afhankelijk van de vluchtafstand), al kan er mogelijk nog een addertje onder het gras zijn. [naar artikel]


7. Ryanair moet passagiers compenseren na staking, al zit er addertje onder het gras (07/01/2020 - Het Belang van Limburg)

Ryanair moet de getroffen Belgische reizigers een schadevergoeding betalen na de stakingen van 2018. Dat heeft een rechter dinsdag beslist nadat het Nederlandse claimbureau een juridische procedure had aangespannen. Per passagier moet Ryanair 250 of 400 euro betalen (afhankelijk van de vluchtafstand), al kan er mogelijk nog een addertje onder het gras zijn. [naar artikel]


8. Passagiers Brussels Airlines kunnen CO2-uitstoot voortaan compenseren bij boeking (12/02/2021 - Het Belang van Limburg)

Wie een vlucht boekt bij Brussels Airlines, kan er voortaan meteen voor kiezen de CO2-uitstoot ervan te compenseren. De optie is een onderdeel van het nieuwe reserveringsplatform van de luchtvaartmaatschappij. [naar artikel]


9. Akkoord bereikt om passagiers te compenseren voor annulatie 172 vluchten Ryanair (15/12/2021 - Het Laatste Nieuws)

Test Aankoop en Ryanair hebben een akkoord bereikt over een compensatie voor duizenden passagiers die werden getroffen door de annulatie en vertraging van 172 vluchten in de zomer van 2018. [naar artikel]


10. 1,5 miljoen euro terugbetaald na vertraagde vluchten of bagage (27/12/2016 - Knack)

Al 9.000 Belgen hebben dit jaar een schadevergoeding geëist omdat hun vlucht meer dan drie uur vertraging had of omdat hun valiezen niet waren meegereisd. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!