Al bijna 100.000 Vlaamse gezinnen dokken hun energieverbruik élke maand tot op de laatste eurocent meteen af en betalen niet langer een vast voorschot. Drie van hen vertellen welke gemoedsrust dat schenkt. Al zetten ze intussen toch ook al een centje opzij voor de koudere wintermaanden. [naar artikel]
Energieleveranciers die plots voorschotten van 1.000 euro en meer per maand vragen. Moet je dat betalen? “Als klant heb je het recht je daartegen te verzetten”, beklemtoont de federale Ombudsman Energie. Hij raadt consumenten niettemin aan om met de huidige torenhoge energieprijzen elke maand realistische voorschotten te betalen. “Hoe ga je anders ooit de eindfactuur kunnen ophoesten?” [naar artikel]
Wie dezer dagen wil genieten van een privésauna, zal wat dieper in de geldbeugel moeten tasten. Verschillende uitbaters hebben hun prijzen noodgedwongen verhoogd omdat de energiekosten de pan uit swingen. Bij privésaunacomplex Rust’ik in Nossegem overwegen uitbaters Leila El Garani en Robby Debecker zelfs de deuren tijdelijk te sluiten. “Want ondanks de prijsverhoging komen we er niet”, treuren ze. [naar artikel]
Wie bij zijn energieleverancier inlogt op de online klantenzone, ziet met de huidige schommelende gasprijzen regelmatig het voorgestelde voorschot meeschommelen. Soms zelfs met een verschil van 100 euro. Maar hoe regelmatig moet je dat voorschot nu aanpassen? Telkens het voorstel verandert? Of heeft dat geen zin? En welk bedrag kies je best? [naar artikel]
Vijfentwintig jaar geleden werden Ann Goethals en Ludwig Van Wonterghem gek verklaard met hun keuze voor vlas, driedubbel glas en pelletverwarming. Vandaag leeft het koppel volledig onafhankelijk van het elektriciteitsnet. “We wilden bewijzen dat het kon.” [naar artikel]
Het aantal gezinnen dat niet langer voorschotten betaalt, maar maandelijks hun échte energieverbruik afrekent, is sinds begin dit jaar verdubbeld. Hoewel de grote energieleveranciers wettelijk verplicht zijn die optie aan te bieden, doen ze dat niet allemaal met evenveel enthousiasme. Dat blijkt uit klachten bij de ombudsman voor energie. Onze energie-expert Robbe Van Lier deed de test. [naar artikel]
De Luikse energieleverancier Mega heeft veertig procent van zijn klanten een voorstel tot een verhoogd voorschotfactuur bezorgd. Het neemt die stap als reactie op de stijgende energieprijzen. Een rondvraag op de energiemarkt leert ons dat de andere energieleveranciers dat pad niet volgen. Is die zet van Mega dan wel aangewezen? En wat kan je doen als consument? [naar artikel]
De Luikse energieleverancier Mega heeft veertig procent van zijn klanten een voorstel tot een verhoogd voorschotfactuur bezorgd. Waarom doet Mega dit? En zullen de andere energieleveranciers volgen? Experten geven uitleg en geven raad wat kan je als consument kan doen? [naar artikel]
Nu de energieprijzen historisch hoog liggen, verhogen ook heel wat elektriciteits- en gasleveranciers het maandelijkse voorschotbedrag bij hun klanten. Kent u intussen uw nieuwe voorschot en ligt dat beduidend hoger dan het vorige? En wil u daar met naam en foto bij HLN over getuigen, stuur dan uw contactgegevens (mét telefoonnummer), samen met het oude én nieuwe voorschotbedrag, naar [email protected]. Alvast bedankt. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.