Vanaf volgend jaar enkel nog elektrische auto's in verkoop, een totaalverbod op de installatie van gas- en stookolieketels en 1 miljoen extra warmtepompen in onze woningen tegen 2030: dat zijn volgens het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA) enkele van de concrete gevolgen als Vlaanderen aan de eisen van de rechter in het klimaatarrest wil voldoen. Ook de industrie zou nog een flinke hap in de uitstoot moeten besparen, al is daar al een omslag bezig. [naar artikel]
Zonder krachtige maatregelen zal ons land de verscherpte klimaatdoelstellingen van het Europese "Fit for 55"-plan niet halen. Daarvoor waarschuwt het SERV, een Vlaams adviesorgaan dat werkgevers- en werknemersorganisaties verenigt. Het adviseert de Vlaamse regering om vooral in te zetten op woningrenovatie, elektrische wagens en warmtepompen. Dat schrijft de krant De Morgen vanochtend. [naar artikel]
Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) zal wel degelijk cassatieberoep aantekenen tegen de beslissing van het Brusselse hof van beroep, dat het Vlaams Gewest, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de Belgische Staat het bevel geeft de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met 55 procent te doen dalen in vergelijking met 1990. Dat heeft ze vrijdag gezegd op Radio 1. Volgens haar “legt een Franstalige rechter een collectieve verarming op aan de Vlaamse Gemeenschap”. [naar artikel]
Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) zal wel degelijk cassatieberoep aantekenen tegen de beslissing van het Brusselse hof van beroep, dat het Vlaams Gewest, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, en de Belgische staat donderdag het bevel gaf om de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met 55 procent te doen dalen in vergelijking met 1990. Dat heeft ze aangekondigd op Radio 1. Volgens Demir “legt een Franstalige rechter een collectieve verarming op aan de Vlaamse Gemeenschap”. [naar artikel]
20:53 Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) trekt naar het Hof van Cassatie tegen het arrest dat de federale, Vlaamse en Brusselse overheid tot extra klimaatinspanningen dwingt. Brussel en het fed... [naar artikel]
We moeten massaal huizen isoleren, overschakelen op propere energie en elektrische auto’s. Maar wie gaat dat betalen? “Elke transitie brengt kosten mee.” [naar artikel]
Bewoners van de Ophemstraat in Oud-Heverlee leven zo energiebewust dat ze daar zelf een beetje het slachtoffer van werden. Door de vele elektrische wagens en warmtepompen in de straat, raakte het netwerk soms overbelast en sneuvelden elektrische toestellen. Een wijkbatterij bleek de oplossing. Het is de eerste in ons land, maar wellicht niet de laatste. [naar artikel]
Netbeheerder Fluvius gaat de volgende 10 jaar 4 miljard euro extra investeren in het stroomnetwerk in Vlaanderen, om dat toekomstbestendig te maken met de komst van steeds meer elektrische wagens en warmtepompen. De investering komt bovenop de reguliere investeringen van 7 miljard euro en zorgt voor een meerkost op de factuur van op termijn 25 euro per jaar voor een gemiddeld gezin. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.