Een fietser op speedpedelec is woensdagmiddag gewond geraakt bij een aanrijding op de Nicolaylaan in Leopoldsburg. De fietser kon een kind niet meer ontwijken. Het kindje bleef ongedeerd. De fietser uit Peer is gewond. [naar artikel]
Als het aan de Fietsersbond ligt, kunnen toekomstige speedpedelec-gebruikers een bromfietsrijbewijs halen zonder tijdens de praktijklessen daadwerkelijk op een bromfiets te zitten. Volgens de bond moet het mogelijk gemaakt worden om dan met een speedpedelec, een snelle elektrische fiets die tot 45 kilometer per uur kan rijden, te lessen. [naar artikel]
De Route d’Occitanie kende zondag zijn afloop. De slotrit werd door de Italiaan Niccolo Bonifazio gewonnen, maar toen die nog aan het uitbollen was na zijn sprint liep het bijna mis. Een kind dat vermoedelijk niets in de gaten had, stak de weg nog voor de neus van Bonifazio over. De Italiaan van Total Energies kon het kind gelukkig nog ternauwernood ontwijken. [naar artikel]
De man die twee weken geleden in Antwerpen stierf na een val met zijn fiets, reed niét met een speedpedelec. Volgens de politie leek het eerst te gaan om een speedpedelec, een type van elektrische fiets dat tot 45 kilometer per uur kan rijden. Maar nu blijkt het te gaan om een elektrische fiets die maar 25 kilometer per uur kon rijden. [naar artikel]
De tweeduizend kilometer aan jaagpaden langs kanalen in Vlaanderen worden dan toch niet volledig opengesteld voor speedpedelecs, de snelle elektrische fietsen die tot 45 km per uur halen. [naar artikel]
Combineer de kennis van een onderzoeker bij Toyota met die van een knappe student burgerlijk ingenieur en je krijgt iets bijzonders. Dat blijkt uit het verhaal van de Ellio, de eerste volledig in België ontwikkelde speedpedelec. Zo revolutionair dat ze een patent namen op hun technologie, want vergis u niet, deze fiets heeft geen gewone ketting meer, maar een soort aandrijfriem, zoals een auto. Net zoals die automatische versnellingen of de aandrijving op beide wielen… een sterk staaltje technologie uit eigen land met andere woorden. [naar artikel]
Het wordt steeds drukker op de fietspaden en dus ook gevaarlijker. Daarom plant de stad Antwerpen nieuwe ingrepen: de maximumsnelheid gaat naar beneden tot 25 per uur en fietspaden met een dubbele rijrichting krijgen een stippellijn in het midden. [naar artikel]
Steeds meer Belgen ruilen hun auto in voor een speedpedelec. Sinds de eerste speedpedelec in 2015 verscheen, groeide het totale Belgische park tot ongeveer 50.000 stuks vandaag. Anders dan een gewone elektrische fiets waar je maximaal 25 km/u mee bereikt, haalt deze superfiets snelheden tot wel 45 km/u. Dat brengt natuurlijk ook een hoger risico met zich mee, waardoor een aangepaste fietshelm een must is. HLN Shop overloopt hoe je de juiste beschermende helm voor op je speedpedelec uitkiest. [naar artikel]
Spoedarts Nele Tiels (41) uit Beringen botste meer dan vijf jaar geleden op het fietspad op de Beringenbaan in Diest met haar speedpedelec op een voetganger (15). Ondanks dat de moeder van drie een helm droeg, liep ze een zwaar hersenletsel op en overleed ze vier dagen later aan haar verwondingen. Haar familie betwistte haar schuld en wilde een schadevergoeding van minstens 250.000 euro. Van de politierechter kregen ze nu ongelijk. Een reconstructie van het fatale ongeval. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.