BMW pakte in 2011 al uit met een elektrische scooter, en komt nu met de CE 02 op de proppen. Deze e-kruising tussen een BMX en een scooter is verkrijgbaar als bromfiets of lichte motorfiets. HLN-motorexpert Arno Jaspers somt de troeven en minpunten van de minibike op: “Dit pronkstukje mikt duidelijk op de TikTok-generatie.” Maar kan die dat wel betalen? [naar artikel]
Ducati’s Desert is een motor die letterlijk en figuurlijk van de gebaande paden afwijkt. Hij is gemaakt voor 50/50 gebruik offroad en op het asfalt, en dat is toch wel wat anders dan de sportieve baanmachines waarvoor de Italianen bekend staan. Het design mag er uiteraard weer wezen en onze motorexpert Arno Jaspers was ook onder de indruk van de prestaties: “De DesertX biedt veel toercomfort, indrukwekkende offroadcapaciteiten en toch ook de power en sensaties die je van een Duc kunt verwachten.” [naar artikel]
Weinig bromfietsen hebben een meer iconische status dan de Honda Dax. Wat ooit begon als een minibike voor in de camper, groeide snel uit tot een cultbrommer. Maar het was pas rond de eeuwwisseling dat het kleine - en vaak ook luide - brommertje een hype werd in de lage landen, al dan niet onder invloed van talloze Chinese kopieën. Nu Honda met een nieuwe Dax op de proppen komt, stond onze motorexpert Arno Jaspers op de eerste rij voor een test: “De Dax werd een stuk volwassener, maar met zo’n prijskaartje mocht hij wel iets meer het karakter van zijn voorlopers hebben.” [naar artikel]
Harley-Davidson wil een graantje meepikken bij de elektrische fietsen. Het motormerk dat jarenlang prat ging op oldschool styling, blinkend chroom en een badboy imago richt zich nu op een jonger publiek dat open staat voor nieuwe mobiliteit en de veelbesproken modal shift. Grappig genoeg doen ze dat met een product dat verbazingwekkend hard lijkt op waarmee het voor HD ooit begon: fietsen met een hulpmotortje. Onze motorexpert Arno Jaspers reed met de elektrische Harley-Trapson en dat viel best mee: “Wie had ooit gedacht dat de meest klassieke motorfabrikant met zo’n goede, moderne e-bike op de markt zou komen?” [naar artikel]
Nu alle grote automerken al elektrische wagens hebben, kan de wereld van de motorfiets niet anders dan volgen. Dat een icoon als Harley-Davidson naar de beurs trekt met een apart merk voor elektrische moto’s, toont aan dat het tijd is voor de grote doorbraak. Maar hoe voelt dat, elektrisch rijden? En wat is er vandaag al op de markt? Onze auto-expert Arno Jaspers geeft de stand van zaken en vertelt wat er al op de markt is. [naar artikel]
Ducati vernieuwde zijn snelste superbike en dat betekent spektakel. Waar de Panigale V4 – met topsnelheden tot boven de 300 km/uur –in 2018 niet alleen indrukwekkend, maar ook onhandelbaar kon zijn, is het nieuwe model heel wat gebruiksvriendelijker. Onze motorexpert Arno Jaspers testte hem uit op het circuit: “Amper vijf seconden trager dan de onbetaalbare prototype-racers uit de MotoGP, maar hij is wel ridicuul duur.” [naar artikel]
Ducati vernieuwde zijn snelste superbike en dat betekent spektakel. Waar de Panigale V4 – met topsnelheden tot boven de 300 km/uur –in 2018 niet alleen indrukwekkend, maar ook onhandelbaar kon zijn, is het nieuwe model heel wat gebruiksvriendelijker. Onze motorexpert Arno Jaspers testte hem uit op het circuit: “Amper vijf seconden trager dan de onbetaalbare prototype-racers uit de MotoGP, maar hij is wel ridicuul duur.” [naar artikel]
BMW werkt al tien jaar aan een elektrische scooter en nu is het menens. De CE 04 is de eerste elektrische scooter van de Duitsers die in massaproductie gaat en die je mag vergelijken met scooters in het 400cc-segment. Onze motorexpert Arno Jaspers kon de CE 04 in primeur uitproberen: “BMW vertaalt haar ervaring van de elektrische auto’s naar een apart gestileerde stadsscooter voor early adopters. Maar even interessant: over anderhalf jaar volgt er al een tweede.” [naar artikel]
BMW werkt al tien jaar aan een elektrische scooter en nu is het menens. De CE 04 is de eerste elektrische scooter van de Duitsers die in massaproductie gaat en die je mag vergelijken met scooters in het 400cc-segment. Onze motorexpert Arno Jaspers kon de CE 04 in primeur uitproberen: “BMW vertaalt haar ervaring van de elektrische auto’s naar een apart gestileerde stadsscooter voor early adopters. Maar even interessant: over anderhalf jaar volgt er al een tweede.” [naar artikel]
BMW’s K1600GT is één van de zwaarste toermotoren op de markt. Het gewicht, de power, de uitrusting,… Je kan enkel in superlatieven praten. Maar intussen is het al elf jaar geleden dat de originele motor de titel ‘Bike of the Year’ won. BMW geeft de motor dan wel een facelift, maar onze motorexpert Arno Jaspers vraagt zich af of dit soort overkill in 2022 nog wel relevant is: “Een toermotor met een 1600cc zescilinder, die kan binnenkort in het rijtje naast V12 Formule 1-wagens met sigarettenreclame.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.