Bedrijfswagens zijn procentueel vaker betrokken bij ongevallen dan private auto’s, vooral met een jonge mannelijke werknemer aan het stuur. Verkeersveiligheidsinstituut Vias wijst naar het rijgedrag als oorzaak én tipt werkgevers dat ze dat gedrag van hun medewerkers kunnen bijsturen met behulp van de car policy. Wat is dat precies? Wat staat er doorgaans in? En kan je baas je straffen bij rijden onder invloed of aan hoge snelheid? We vroegen het aan Claire Possemiers, Legal HR Consultant bij hr-dienstverlener SD Worx. [naar artikel]
Elektrische wagens zijn in verhouding twee keer vaker betrokken bij een ongeval met gewonden dan andere auto’s. Dat blijkt uit een analyse van VTM NIEUWS van meer dan 140.000 ongevallen in ons land tussen 2017 en 2020. De conclusies lopen gelijk met gegevens uit Nederland. Waarom elektrische auto’s meer ongevallen hebben, is nog niet duidelijk. [naar artikel]
Bedrijfswagens zijn procentueel vaker betrokken bij ongevallen dan private auto’s, vooral met een jonge mannelijke werknemer aan het stuur. Verkeersveiligheidsinstituut Vias wijst naar het rijgedrag als oorzaak én tipt werkgevers dat ze dat gedrag van hun medewerkers kunnen bijsturen met behulp van de car policy. Wat is dat precies? Wat staat er doorgaans in? En kan je baas je straffen bij rijden onder invloed of aan hoge snelheid? We vroegen het aan Claire Possemiers, Legal HR Consultant bij hr-dienstverlener SD Worx. [naar artikel]
De historische achterstand bij het Fonds voor Medische Ongevallen is zo goed als weggewerkt. Ook leidt een aanvraag vaker tot een schadevergoeding. [naar artikel]
Ondanks een vervijfvoudiging van het aandeel elektrische bedrijfswagens in vijf jaar tijd, zijn ze nog altijd maar goed voor slechts 0,6 procent van alle bedrijfswagens die vandaag op de Belgische wegen rondrijden. Dat blijkt uit een analyse van hr-dienstenbedrijf Acerta op basis van de gegevens van werknemers in dienst bij meer dan 45.000 werkgevers. Vooral bedrijfsleiders (3 procent) rijden vaker met een elektrische bedrijfswagen rond. [naar artikel]
2.500 schoolkinderen raken elk jaar betrokken bij een ongeluk op weg naar of van school. Dat zijn er veertien per schooldag, heeft verkeersveiligheidsinstituut VIAS berekend. Jongens van 16 lopen het grootste risico, maar ook kinderen van 12 zijn vaker dan gemiddeld betrokken bij ongevallen. [naar artikel]
In Mechelen zijn gisteren twee ongevallen gebeurd waarbij een elektrische step betrokken was. Daarbij raakten twee mensen lichtgewond. Een bestuurder van een elektrische step die bij één van de ongevallen betrokken was, had te veel gedronken. [naar artikel]
SUV's en cross-overs zorgen voor meer ongevallen met doden en gewonden dan ‘gewone’ auto's, blijkt uit een Amerikaanse studie. En hoewel dit soort auto's in de VS gemiddeld groter is dan in Europa, blijkt de oorzaak vaak hetzelfde. [naar artikel]
De app Crashform, die bijna drie jaar geleden door de verzekeringssector werd gelanceerd om de aangifte van ongevallen te vergemakkelijken,... The post App om ongevallen aan te geven kan nu door alle betrokken partijen gebruikt worden appeared first on Business AM. [naar artikel]
Op de Verbindingslaan richting Diepenbeek zijn donderdagnamiddag twee ongevallen gebeurd. Bij de eerste kop-staartbotsing raakten vier auto’s betrokken. Even later botsten 100 meter verder nog twee voertuigen. Er vielen geen gewonden. [naar artikel]
Na jaren weigerachtig te staan tegenover het rijbewijs met punten, wint het idee nu aan populariteit. Verkeersveiligheidsinstituut VIAS pleit in haar nieuwe studie dan ook voor een onmiddellijke invoering ervan: mensen die vaker de verkeersregels overtreden, zijn ook vaker betrokken bij ongevallen. Hoe denk jij erover? Ben je voor- of tegenstander van het rijbewijs met punten? [naar artikel]
U zou denken dat een lockdown en thuiswerk ons doet nadenken over bedrijfswagens. Dat is ook zo: er zijn nooit meer bedrijfswagens op de weg gespot. In 2020 had 1 op 5 bedienden een bedrijfswagen. Dat weet HR-specialist Acerta. Dat is een stijging met 5 procent, toch opvallend in een jaar waarbij de auto grotendeels […] The post Meer bedrijfswagens in pandemiejaar appeared first on Business AM. [naar artikel]
Vorig jaar zijn er 16 ongevallen gebeurd met een spookrijder op de autosnelweg. In 2016 waren dat er nog 11. Het is het hoogste cijfer sinds 2009, zo blijkt uit een statistische analyse van het Vias Institute op basis van de onlangs gepubliceerde cijfers van de FOD Economie. In meer dan een op de drie […] Het bericht Aantal ongevallen met spookrijder stijgt verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Een autobestuurder is betrokken geraakt bij liefst twee zware ongevallen. Woensdagochtend botste hij tegen een voetganger in Helchteren, donderdagochtend tegen een fietser in Zonhoven. De 60-jarige fietser bezweek in het ziekenhuis aan zijn verwondingen. [naar artikel]
Mobiliteitsclub VAB heeft dinsdagochtend opvallend meer oproepen voor ongevallen binnengekregen via zijn alarmcentrale. De VAB-wegenwachters moesten al 30 procent vaker tussenbeide komen voor ongevallen, vooral met blikschade. De regen heeft vele bestuurders verrast. [naar artikel]
Mobiliteitsclub VAB heeft dinsdagochtend opvallend meer oproepen voor ongevallen binnengekregen via zijn alarmcentrale. De VAB-Wegenwachters moesten al 30 procent vaker tussenbeide komen voor ongevallen, vooral met blikschade. De regen heeft vele bestuurders verrast. [naar artikel]
De Vlaamse toeristen hadden in de maand juli kennelijk minder ongevallen op vakantie (-18 procent), maar werden wel vaker ziek (+15 procent) in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar. Dat maakt mobiliteitsorganisatie VAB-Reisbijstand bekend op basis van eigen onderzoek. [naar artikel]
Vorig jaar zijn er 4.534 dossiers geopend van ongevallen op de Belgische wegen waarbij een voertuig was betrokken dat in het buitenland stond... [naar artikel]
België zou bedrijfswagens zwaarder moeten belasten, om dan met de opbrengst daarvan de loonkosten naar beneden te halen. Dat adviseert een studiedienst van de Europese Commissie na een onderzoek van de Belgische bedrijfswagens. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.