07:19 Het verkeer op de autosnelwegen kan volgens een onderzoek een pak vlotter en veiliger verlopen als de snelheidslimiet verlaagd wordt in functie van de verkeersdrukte. [naar artikel]
Google Maps gaat voortaan laten zien hoe snel bestuurders mogen rijden. Ook flitspalen zullen aangeduid worden op de geplande route. [naar artikel]
In het centrum van Haacht werd een fietser met een speedpedelec geflitst aan 42 km/uur. De politie onderstreept dat een te hoge snelheid met de fiets ook gevaarlijk kan zijn. [naar artikel]
Negen op de tien Vlaamse autobestuurders zijn overtuigd van het nut van de snelheidslimieten, maar toch houdt een kwart van de Vlamingen zich niet consequent aan de snelheidslimiet. Voornamelijk mannen onder de 45 jaar hebben een zware voet, wat erg verstrekkende gevolgen kan hebben voor andere weggebruikers én voor henzelf. Dat blijkt uit een online panelbevraging in juni bij 735 Vlaamse autobestuurders tussen 18 en 65 jaar voor de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). In een nieuwe campagne wil de VSV beklemtonen dat de snelheidslimiet vooral een veiligheidslimiet is. [naar artikel]
Ruim de helft van de lokale besturen is van plan extra snelheidslimieten van 30 km/u of lager in te voeren, in veel gevallen nog dit jaar. Lokale besturen die een extra zone 30 plannen, kijken vooral naar stads- en dorpskernen en woonwijken. In slechts 1 op de 10 gevallen is het de bedoeling om de zone 30 in de volledige bebouwde kom in te voeren. Dat blijkt uit een bevraging bij de lokale besturen die het Departement Mobiliteit en Openbare Werken heeft uitgevoerd in opdracht van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld). [naar artikel]
De Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) wil met de campagne ‘Jouw snelheid, mijn veiligheid’ benadrukken dat de snelheidslimiet in de eerste plaats een veiligheidslimiet is. “Snelheidslimieten worden nog te veel met ‘boetes’ geassocieerd”, aldus de VSV. Die voert de campagne aan de vooravond van de flitsmarathon, die de federale en lokale politie morgen organiseren. [naar artikel]
Ook na de coronacrisis willen veel mensen blijven werken van thuis uit. Dat blijkt uit een onderzoek van de federale overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer bij 2.000 landgenoten. Maar willen is niet per se hetzelfde als mogen. Wat zullen de gevolgen zijn voor de files in de spitsuren? [naar artikel]
In 2019 daalde de filedruk in België. Dat blijkt uit de filebarometer van Be-Mobile, de verkeerspartner van de VRT. De cijfers gaan vooral over het verkeer op de snelwegen. Wat is er aan de hand? Is het plafond bereikt? Zijn we de files beu en stappen we steeds vaker over op de fiets en de trein? Of staan we gewoon vaker in de file op de kleinere wegen? [naar artikel]
Met de inkomsten uit een kilometerheffing zou Vlaanderen een lastenverlaging tot 4,5 miljard kunnen doorvoeren. Dat blijkt uit een nieuwe studie. “Maatschappelijk gezien zijn er alleen positieve effecten.” [naar artikel]
Rekeningrijden leidt tot een lagere uitstoot van CO2 en stikstof en files worden korter. Ook rijden mensen minder kilometers omdat ze minder snel de auto nemen. Dat blijkt uit de tussentijdse resultaten van een onderzoek dat het Nederlandse ministerie van Financiën heeft laten uitvoeren. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.