Onhaalbaar in de praktijk en weinig kans dat er iets zal veranderen: dit denken leerkrachten Bram, Hilde en Sherisse over de voorstellen om het lerarentekort aan te pakken. De Commissie van Wijzen, een groep experten, leraren en schooldirecteurs, kwam eind vorig jaar met 70 voorstellen om de problemen op te lossen. Maar de onderwijsvakbonden verwerpen het rapport en gaan 5 dagen actie voeren. [naar artikel]
Anderhalve maand na de opstart van het nieuwe schooljaar blijkt het lerarentekort in Vlaanderen sterk op te lopen. Schoolbesturen en koepels trekken aan de alarmbel en stellen dat de onderwijskwaliteit hierdoor in het gedrang komt. In het Vlaams Parlement vragen oppositie én meerderheid tekst en uitleg aan minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). U kan het debat hieronder via de livestream en de liveblog volgen. [naar artikel]
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts legt 10 maatregelen op tafel om iets te doen aan het acute lerarentekort in het Vlaamse onderwijs. Het gaat om maatregelen waarmee hij zowel de zij-instroom in het onderwijs wil versterken als bepaalde groepen wil ‘activeren’. De N-VA-minister heeft zijn 10 voorstellen woensdag voorgesteld in een actualiteitsdebat in het Vlaams Parlement. [naar artikel]
Om het lerarentekort weg te werken doet OVSG negentien concrete voorstellen. Springt vooral in het oog: de koepel stelt voor om derdejaarsstudenten in de lerarenopleiding voor de klas te zetten en overheidspersoneel met lerarendiploma tijdelijk les te laten geven. [naar artikel]
Beloon leraren die fulltime werken extra en geef elke leraar een leraar-assistent in de klas. Dat zijn twee van de tien voorstellen die het Netoverschrijdend Overlegplatform Directeurenorganisaties Basisonderwijs (NODB) heeft geformuleerd om het lerarentekort aan te pakken. Het vraagt aan minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) in een open brief dringend om oplossingen op korte en lange termijn om het probleem aan te pakken. [naar artikel]
Minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) blijft ideeën lanceren om het lerarentekort aan te pakken. De nieuwste uit zijn koker: de gastleerkracht en de uitgeleende werknemer. [naar artikel]
Op papier zijn er volgens de Europese instanties OESO en Eurostat genoeg leerkrachten actief in België. Toch krijgen directeuren hun opdrachten niet gevuld en brengen leerlingen veel tijd door in de studie. Hoe valt dat te rijmen? "Er zijn veel goed opgeleide leraren in België, maar die worden niet efficiënt ingezet", meent onderwijsexpert Dirk Van Damme. "Bovendien worden leraren te zwaar belast en laten scholen zich leiden door financiële prikkels." [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.