Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Het Belang van Limburg

1+1 gratis of 2+1 gratis: ook Colruyt kiest voor het eerst ooit voor opvallende promoties

10/04/2024 - 06:10
"2+1 gratis. 1+1 gratis. Voor het eerst ooit zet supermarktketen Colruyt gratis producten in haar folder, in de plaats van korting. Op zich verandert er niets – 1+1 gratis is net hetzelfde als 50 procent korting geven – maar toch is de impact hiervan zo groot “dat het een bitsig jaar vol harde promo’s inluidt”."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. 1+1 gratis of 2+1 gratis: ook Colruyt kiest voor het eerst ooit voor opvallende promoties (10/04/2024 - Het Belang van Limburg)

2+1 gratis. 1+1 gratis. Voor het eerst ooit zet supermarktketen Colruyt gratis producten in haar folder, in de plaats van korting. Op zich verandert er niets – 1+1 gratis is net hetzelfde als 50 procent korting geven – maar toch is de impact hiervan zo groot “dat het een bitsig jaar vol harde promo’s inluidt”. [naar artikel]


2. 2+1 gratis of zelfs 1+1 gratis: ook Colruyt kiest voor het eerst ooit voor opvallende promoties: “Voorbode van bitsig jaar” (10/04/2024 - Gazet van Antwerpen)

2+1 gratis. 1+1 gratis. Voor het eerst ooit zet supermarktketen Colruyt gratis producten in haar folder, in de plaats van korting. Op zich verandert er niets – 1+1 gratis is net hetzelfde als 50 procent korting geven – maar toch is de impact hiervan zo groot “dat het een bitsig jaar vol harde promo’s inluidt”. [naar artikel]


3. Nooit eerder zoveel promoties in supermarkt: “Vooral Colruyt concurreert met speler die niet op gelijk speelveld zit” (03/06/2022 - Het Nieuwsblad)

Wandel een willekeurige supermarkt binnen en je wordt om de oren geslagen met kortingen. De strijd om het geslonken budget van de consument woedt duidelijk. Maar hoe houdbaar dat is, is maar de vraag. “Vooral Colruyt zit eigenlijk te concurreren met een speler die niet op een gelijk speelveld zit.” [naar artikel]


4. PROMOJAGERS SUPERTIP. Colruyt stapelt promoties op: “Duvel 6,66% kost nu amper 0,89 euro per flesje” (06/05/2023 - Het Laatste Nieuws)

Wie een feestje in het verschiet heeft, kan volgens Promojagers België best even langsgaan bij warenhuisketen Colruyt. Veel (fris)dranken staan er momenteel in promotie en dat laat toe om flink wat geld uit te sparen. Een overzicht. [naar artikel]


5. Supermarkten pakken uit met promoties, maar die voelen we amper: “Colruyt maakte 1.650 producten goedkoper, maar ook 4.580 producten duurder” (22/05/2023 - Het Laatste Nieuws)

Verschillende supermarktketens hebben de voorbije weken honderden producten in prijs verlaagd. Maar van die prijsverlagingen merken de meeste consumenten amper iets op hun kassaticket. Integendeel zelfs, meer producten lijken net duurder geworden te zijn. De prijzen in onze HLN-winkelkar bevestigen dat. Hoe kan dat? Els Breugelmans, retailexpert en professor Marketing aan KU Leuven, neemt de promoties onder de loep: “Als consument is het niet eenvoudig om profijt te doen.” [naar artikel]


6. Gedaan met ‘1 kopen, 1 gratis’? Cd&v wil af van ‘buitensporige promoties’ voor verse voeding (20/03/2023 - De Morgen)

[naar artikel]


7. Hoe kies je een goede cadeauwijn in de supermarkt tussen alle promoties? Sommelier tipt: “Bij deze goede wijnen krijg je nu tweede of derde fles gratis” (01/12/2023 - Het Laatste Nieuws)

Met de feestdagen in aantocht kan je niet meer naast de promoties kijken: (schuim)wijnen in de supermarkt worden serieus afgeprijsd. Zitten daar lekkere en kwalitatieve flessen tussen om op je feestetentjes uit te schenken of cadeau te doen? Sommelier Tom Dillemans zoekt met onze journaliste naar interessante aanbiedingen en geeft tips voor het serveren én kiezen van wijn. “Promoties veranderen heel de tijd, maar nu weet je op welke namen je overal kan letten.” [naar artikel]


8. Komt er een verbod op promoties van het type “1 kopen, 1 product gratis”? (21/02/2024 - Newsmonkey)

De boerenacties van de voorbije weken zouden wel eens een impact kunnen hebben op de promotiecampagnes van de grootwarenhuizen. De federale regering onderzoekt of ze een verbod op promoties van het type “één kopen, één gratis” kan introduceren. Dat moet ervoor zorgen dat de boeren een eerlijke prijs krijgen voor hun producten. In het nieuws: De federale regering onderzoekt de promotiecampagnes van de grootwarenhuizen, en in het bijzonder de ‘1+1 gratis’-promoties. Dat schrijven de kranten van Mediahuis. De beleidsmakers laten zich daarbij inspireren door een Franse wetgeving, genaamd de Egalim-wet. Winkels in Frankrijk mogen sinds 2018 niet meer uitpakken met ‘twee voor de prijs van één’-acties als het over levensmiddelen gaat. De maximale korting bedraagt nu 34 procent, waardoor promoties van het type ‘2+1 gratis’ het maximum zijn. Bovendien mogen de winkels dergelijke kortingen slechts toepassen op een kwart van het volume. Een werkgroep buigt zich momenteel in opdracht van federaal ministers David Clarinval (Landbouw, MR) en Pierre-Yves Dermagne (Economie, PS) over de vraag of een dergelijke regeling in België ook zinvol zou zijn. De zogenaamde ‘taskforce Agrovoeding’ zal ook bekijken of het zinvol is om een zogenaamd ‘Fair Price-label’ in te voeren. Producten krijgen dat label pas als alle onderdelen in de keten een eerlijke prijs krijgen voor hun onderdeel van het werk.  De zelfstandigenorganisatie Unizo reageert alvast positief op het nieuws. “Dumpingacties zoals ‘1 kopen, 2 gratis’ zijn niet duurzaam en spelen op langere termijn in het nadeel van de consument”, zegt topman Danny Van Assche. “Het is een bijzonder goed signaal voor de hele keten, van landbouwer tot verwerkingsbedrijf en retail, dat de ministers deze dumpingacties willen aanpakken.” Zal zo’n wetgeving effectief leiden tot betere prijzen voor de boeren? In Frankrijk bestaan daar alvast geen eenduidige cijfers over. Frans president Emmanuel Macron riep eerder deze maand alvast op om de wet uit te breiden naar de hele Europese Unie. “We hebben een sterker, concreter Europa nodig om de inkomens van onze boeren te beschermen”, klonk het toen. The post Komt er een verbod op promoties van het type “1 kopen, 1 product gratis”? appeared first on Newsmonkey. [naar artikel]


9. 1+1 gratis, waarom de consument twee keer verliest door promoties: ‘De kwaliteit van onze voeding wordt steeds slechter’ (23/04/2024 - Trends)

1+1-promoties domineren de supermarkten. Nu ook Colruyt erin meegaat, stevenen we af op een prijzenoorlog. Gratis werkt, dus "we zouden gek zijn er ook niet mee te starten", klonk het in het Nieuwsblad. Maar aan het einde van de prijzenslag verliest de consument twee keer: onze gezondheid wordt bedreigd door almaar goedkopere producten, en er staan duizenden banen op het spel. The post 1+1 gratis, waarom de consument twee keer verliest door promoties: ‘De kwaliteit van onze voeding wordt steeds slechter’ appeared first on Trends. [naar artikel]


10. Waarom Colruyt nu ook stunt met 1+1 gratis: “Het woord ‘gratis’ werkt als rode lap op een stier” (11/04/2024 - Het Laatste Nieuws)

Wat is het verschil tussen ‘-50% vanaf 2 stuks’ en ‘1+1 gratis’? Het resultaat is hetzelfde, en toch klinkt optie twee een stuk aantrekkelijker. Zelfs Colruyt, dat altijd zijn eigen koers heeft gevaren, pakt nu uit met promo’s in het 1+1-genre. Retailexpert Gino Van Ossel en professor Marketing Barbara Briers leggen uit waarom we ons als consument door zo’n actie laten verleiden. En waarom ze vaker bij A-merken voorkomen dan bij huismerken. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!