Soms wordt seksistische reclame verboden, zoals recent die met ‘Pommeline van Temptation Island’.?Maar het grote publiek ligt er niet erg wakker van.?"Velen herkennen seksisme niet", zegt Corine Van Hellemont (Universiteit Antwerpen) die er net een doctoraat over af heeft. [naar artikel]
Belgen hebben weinig oog voor seksisme. Ziet u wanneer reclame seksistische kantjes heeft? Doe hier de test. [naar artikel]
Uit voorlopige enquêteresultaten bij de bezoekers van de Vrouwendag, zaterdag in Mechelen, blijkt dat weinigen weten waar ze terechtkunnen als ze seksistische reclame tegenkomen. Ook vindt men niet altijd de juiste woorden of de tijd om een klacht in te dienen. [naar artikel]
Voortaan zijn seksistische reclameposters verboden op openbare plaatsen in de Zweedse hoofdstad. Posters die beledigend voor vrouwen worden... [naar artikel]
Leuven en het Brussels Gewest bannen de omstreden 'sugardatingcampagne' van Rich Meet Beautiful, om studentes te koppelen aan oudere, bemiddelde zakenmannen. Moeten we strenger optreden tegen seksistische reclame? Onderzoekster Corine Van Hellemont meent van wel. [naar artikel]
De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP), het zelfregulerend orgaan van de reclamesector, ziet geen graten in een reclamecampagne [naar artikel]
Rector Luc Sels en vicerector studentenbeleid Chantal Van Audenhove van de KU Leuven protesteren samen met Leuvens schepen Bieke Verlinden (SP.A) tegen de seksistische aankondiging waarmee de studentenkringen Chemika, Farmaceutica en de Landbouwkring op Facebook reclame maken voor een fuif op 20 november in Musicafé. [naar artikel]
Soms wordt seksistische reclame verboden, zoals onlangs die met 'Pommeline van Temptation Island'. Maar het grote publiek ligt er niet erg wakker van. 'Velen herkennen seksisme niet', zegt Corine Van Hellemont, die er net een doctoraat over af heeft. [naar artikel]
In Nederland is ophef ontstaan over een nieuwe reclamecampagne van parfumerie Ici Paris XL. In de televisiespot wordt beweerd dat vrouwen met make-up, dagcrème, parfum of lippenstift in geen tijd een salarisverhoging krijgen, met een onenightstand trouwen of in één klap bekend zijn. De parfumketen heeft zich inmiddels verontschuldigd voor de seksistische reclame. Dat schrijft het Algemeen Dagblad. [naar artikel]
Audi ligt in China onder vuur omdat het automerk in een reclame een gelijkenis ziet tussen een auto kopen en een vrouw vinden. Beide beslissingen “moeten zorgvuldig gemaakt worden”, klinkt het. [naar artikel]
In Waarom tolerantie niet de hoogste waarde kan zijn zoeken Theo De Wit en Martin Terpstra een antwoord op prangende maatschappelijke vragen. Hoe kan een samenleving omgaan met wat voor mensen heilig of onaantastbaar is in tijden van multiculturalisme? Wat is de oorsprong van het begrip tolerantie en hoe definiëren we het? Lees hier een passage uit het boek. [naar artikel]
Jeff Hoeyberghs staat in het oog van de storm. Nog maar eens. Sinds Vlaanderen in 2006 kennismaakte met de grofgebekte Limburger in het VTM-programma ‘De Wellnesskliniek’ zorgde de man er met een onophoudelijke stroom seksistische en andersoortig beledigende uitspraken zelf voor dat het nooit stil werd rond zijn persoontje. Omdat er niet zoiets bestaat als “slechte reclame” voor een dokter die niet onomstreden is? [naar artikel]
Het Zwitserse bedrijf Nestlé heeft de bal serieus misgeslagen met een online publiciteitscampagne in Marokko. De voedingsgigant krijgt heel wat... [naar artikel]
De bondskanselier heeft migranten opgeroepen tot tolerantie voor de eetgewoonten in Duitsland. "Men moet erop letten dat de diversiteit van ons [naar artikel]
Het Amerikaanse fastfoodrestaurant Kentucky Fried Chicken heeft zich verontschuldigd voor een Australische advertentie die een lokale campagnegroep... [naar artikel]
Gepersonaliseerde reclame op Facebook bent u al gewend, maar ook op tv zijn steeds meer advertenties specifiek aan u aangepast. Tot wel vier boodschappen per reclameblok. Als u veel verdient, krijgt u extra reclame voor de nieuwe BMW. Als u koters heeft rondlopen, reclame voor de JBC-kindercollectie. Zo werkt het. [naar artikel]
Sp.a-fractieleider in het Vlaams Parlement Joris Vandenbroucke is niet te spreken over een reclameboodschap op een vrachtwagenoplegger waar hij achter reed op de snelweg. Op de oplegger staan twee schaars geklede jonge vrouwen in lingerie met de vermelding 'Want to rent me?'. Het blijkt een reclame voor een opleggerbedrijf uit Marke (Kortrijk). [naar artikel]
Groot was de verbazing van bouwondernemer Marcel Beckers, toen hij plots een belasting moest betalen voor twee werfdoeken. De gemeente Maasmechelen beschouwt zo’n spandoek immers als reclame. Maar mag dat wel? [naar artikel]
De impact van reclame op de consument is groot en ze werkt het best als we het zelf niet doorhebben. Reclame verleidt ons consequent met bepaalde truken: ze zet bekende en authentieke mensen en autoriteit in, ze geeft je de indruk van schaarste en ze prikkelt de zintuigen. Timothy Desmet is cognitief psycholoog (VUB) en onderzoekt de impact van reclame op de consument: "Wij houden van echte mensen in tv-spots. En eens je in de winkel bent, worden al onze zintuigen bespeeld." [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.