Awel, de luisterlijn voor kinderen en jongeren met een vraag of een probleem, heeft het afgelopen jaar 21 procent meer oproepen ontvangen dan het jaar voordien. Iets minder dan een op de vier van die gesprekken had een specifieke link met het coronavirus. Toch bleven de belangrijkste thema's waarvoor jongeren contact opnamen met Awel nagenoeg ongewijzigd. [naar artikel]
Awel, de voormalige Kinder- en Jongerentelefoon, heeft vorig jaar 23.239 contacten met kinderen en jongeren geregistreerd, blijkt woensdag uit het jaarverslag. De meeste contacten verlopen nog steeds via de telefoon, al blijft het aantal afnemen. [naar artikel]
Awel, de voormalige Kinder- en Jongerentelefoon Vlaanderen, is een luisterend oor voor kinderen en jongeren die ergens mee zitten. Jammer genoeg [naar artikel]
Awel, de vroegere Kinderen- en Jongerentelefoon, kreeg afgelopen jaar 3.627 meldingen van jongeren over grensoverschrijdend gedrag, goed voor 13... [naar artikel]
Awel, de luisterlijn voor kinderen en jongeren met een vraag of een probleem, heeft het afgelopen jaar 28.886 contacten gehad met kinderen en jongeren. Dat zijn er twee procent meer dan in 2020. De coronacrisis zit daar zeker voor iets tussen, maar is niet de enige oorzaak, klinkt het. [naar artikel]
Cyberpesten is een pest. Jongerentelefoon Awel kreeg er het voorbije jaar maar liefst 2.000 oproepen over, een stijging met 36 procent tegenover enkele jaren geleden. En volgens Awel steekt daarbij een nieuwe trend de kop op: jongeren uitsluiten op sociale media en uit groepchats. “Dat is een veel ergere vorm van pesten én het is moeilijker op te sporen”, zegt Sibille Declercq van Awel. [naar artikel]
Awel, de gratis hulplijn voor kinderen en jongeren, heeft in 2017 het aantal contacten via telefoon en chat zien stijgen. Awel verwacht dat de de oproepen dit jaar verder zullen stijgen. De vzw heeft vorig jaar extra financiële steun gekregen, en kon daardoor 171 nieuwe vrijwilligers opleiden. [naar artikel]
Awel, de voormalige Kinder- en Jongerentelefoon, heeft vorig jaar 23.239 contacten met kinderen en jongeren geregistreerd, blijkt woensdag uit het... [naar artikel]
Awel, de vroegere Kinderen- en Jongerentelefoon, kreeg afgelopen jaar 3.627 meldingen van jongeren over grensoverschrijdend gedrag, goed voor 13 procent van de gesprekken. “Best wel een groot aantal dus, en we zien ook dat dat in stijgende lijn zit”, zei Coördinatrice Sibille Declerq vandaag in de commissie inzake grensoverschrijdend gedrag in het Vlaams parlement. Het […] [naar artikel]
Awel, de hulplijn voor jongeren, lanceert een nieuwe campagne met onder meer viroloog Marc Van Ranst als gezicht. De campagne draait rond concrete tips voor jongeren om met elkaar te praten over hun gevoelens. "F*CK 69" is de opvallende naam, want uit internationaal onderzoek blijkt dat meer dan 69 procent van de jongeren zich nu slechter voelt dan voor de coronacrisis. [naar artikel]
Awel, de gratis hulplijn voor kinderen en jongeren, heeft in 2017 het aantal contacten via telefoon en chat zien stijgen. Dat is goed nieuws, want het betekent dat meer oproepen werden beantwoord. Awel verwacht dat de positieve kentering zich dit jaar doorzet. De vzw heeft extra financiële steun gekregen, en daardoor konden nieuwe vrijwilligers aangeworven en opgeleid worden. [naar artikel]
In het kader van De Warmste Week heeft onze school heel wat activiteiten georganiseerd om geld in het laatje te krijgen voor het goede doel Awel, de hulplijn voor kinderen en jongeren. [naar artikel]
Ons leven veranderde drastisch toen het coronavirus uitbrak. De maatregelen die werden genomen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, deelden ook een serieuze klap uit aan het mentale welzijn van onze jongeren. Awel, de luisterlijn voor kinderen en jongeren, lanceert een gloednieuwe campagne met viroloog Marc Van Ranst om aandacht te vestigen op de mentale gezondheid van kinderen en jongeren. [naar artikel]
Ga in gesprek met jongeren, want ze hebben het moeilijk in deze coronatijden. Het is goedbedoeld advies dat vaak terugkeert, maar hoe doe je dat? Hoe voer je een goed gesprek met je kinderen, je leerlingen of andere jongeren? Mag je advies geven? Hoe stel je het best vragen? En wat als het echt niet klikt? Goedele Vermaelen, stafmedewerker gesprekskwaliteit van luisterlijn ‘Awel’ geeft professioneel advies. [naar artikel]
Jongerentelefoon Awel heeft het voorbije jaar maar liefst 2.000 oproepen over cyberpesten gekregen, een stijging met 36 procent tegenover enkele jaren geleden. Daarbij steekt een nieuwe trend de kop op: jongeren uitsluiten op sociale media en uit groepsgesprekken. [naar artikel]
De gratis jongerenhulplijn Awel zoekt 180 nieuwe vrijwilligers om oproepen van kinderen en jongeren te beantwoorden per e-mail, telefoon of via... [naar artikel]
Awel, de gratis en anonieme luisterlijn voor kinderen en jongeren, heeft vorig jaar bijna een kwart meer oproepen gekregen dan in 2021. “Maar dat wil niet zeggen dat de jeugd bedrukt en ongelukkig is.” [naar artikel]
Jongeren hebben steeds meer moeite om 'in het echte leven' te praten met elkaar of relaties aan te knopen. Dat concludeert jongerentelefoon Awel, op basis van contacten met jongeren. [naar artikel]
Veel jongeren en kinderen probeerden het voorbije jaar de jongerenhulplijn Awel te contacteren. Ruim 22.000 van hen hadden ook contact. Dat zijn er ruim 6.000 minder in vergelijking met het jaar daarvoor. De daling kan verklaard worden door het aantal vrijwilligers bij de hulplijn, dat is ook gedaald. "Tijdens het coronajaar 2021 konden meer oproepen beantwoord worden omdat er meer vrijwilligers waren", zegt Sibille Declercq van Awel. "Het maatschappelijk engagement was toen ook veel hoger." [naar artikel]
Alsmaar meer jongeren zoeken hulp door de aanhoudende coronamaatregelen. Bij de jongerentelefoon Awel is het aantal oproepen over eenzaamheid,... [naar artikel]
Uit nieuwe cijfers van Awel, de online en telefonische hulplijn voor kinderen en jongeren, blijkt dat het aantal gesprekken rond intrafamiliaal... [naar artikel]
Jongerenluisterlijn Awel heeft in 2021 2 procent meer oproepen gekregen dan in 2020. Kinderen en jongeren vinden dus vaker de weg naar de hulplijn om te praten over hun problemen. En die problemen, die hadden het voorbije jaar minder met corona te maken, maar vooral met de relatie met hun ouders of hun eigen mentaal welzijn. [naar artikel]
Jongeren die hun verhaal kwijt willen bij Awel, worstelen meestal met hun ouders. Niet omdat die te streng zijn, wel omdat ze te weinig tijd en aandacht hebben. [naar artikel]
Alsmaar meer jongeren zoeken hulp door de aanhoudende coronamaatregelen. Bij de jongerentelefoon Awel is het aantal oproepen over eenzaamheid,... [naar artikel]
Veel kinderen hebben van de week nog toetsen, en dat terwijl de WK-gekte in alle hevigheid is losgebarsten. "Karrewiet" trok naar basisschool de Groene Planeet in Vilvoorde en vroeg aan de zedejaars hoe zij omgaan met de combinatie voetbal en toetsen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.