Het aantal ongevallen met zwakke weggebruikers in Vlaanderen is vorig jaar licht gestegen. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) op een schriftelijke vraag van parlementslid en partijgenoot Lorin Parys. Vorig jaar waren er 4.151 verkeersongevallen met zwakke weggebruikers op de Vlaamse gewestwegen, 43 meer dan het jaar voordien. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met zwakke weggebruikers in Vlaanderen is vorig jaar licht gestegen. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) op een schriftelijke vraag van parlementslid en partijgenoot Lorin Parys. Vorig jaar waren er 4.151 verkeersongevallen met zwakke weggebruikers op de Vlaamse gewestwegen, 43 meer dan het jaar voordien. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met zwakke weggebruikers in Vlaanderen is vorig jaar licht gestegen. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) op een schriftelijke vraag van parlementslid en partijgenoot Lorin Parys. Vorig jaar waren er 4.151 verkeersongevallen met zwakke weggebruikers op de Vlaamse gewestwegen, 43 meer dan het jaar voordien. [naar artikel]
Het Limburgse verkeer was in tien jaar nog niet zo veilig. Vorig jaar gebeurden 3.103 ongevallen met verkeersslachtoffers. Een kwart minder dan in 2007. De statistiek van dodelijke verkeersslachtoffers toont een daling met 60 procent. Ook bij de zwaar- en lichtgewonden is er een opvallende vermindering. Maar we zitten nog niet op koers om de Vlaamse doelstellingen te halen: 200 verkeersdoden in 2020. Pijnpunt zijn de zwakke weggebruikers. Vorig jaar was bijna een verkeersslachtoffer op vijf fietser. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met zwakke weggebruikers in Vlaanderen is vorig jaar licht gestegen. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van... [naar artikel]
UHasselt en IMOB kunnen dankzij een nieuwe applicatie beter onderzoek voeren naar ongevallen met zwakke weggebruikers in het verkeer. De app analyseert videobeelden en filtert er gevaarlijke situaties uit. [naar artikel]
In Hasselt gebeurde zowel donderdag als vrijdag een ongeval waarbij zwakke weggebruikers gewond raakten. [naar artikel]
Onderzoekers van het Instituut voor Mobiliteit aan de UHasselt willen een beter beeld krijgen van de oorzaken van ongevallen met zwakke weggebruikers. Ze ontwikkelden daarom een app waarop fietsers en voetgangers hun ongevallen kunnen registreren, zo blijkt uit een persbericht van UHasselt. [naar artikel]
In heel België gebeurden vorig jaar iedere dag 24 ongevallen waarbij een fietser gewond raakte. Dat blijkt uit cijfers van de federale overheidsdienst Statbel. In grootsteden Antwerpen en Gent vonden de meeste ongevallen plaats. In Geetbets, Bever en Linkebeek het minst: in een heel jaar gebeurde daar geen enkel ongeval waarbij een fietser gewond raakte. Ontdek hier hoeveel ongevallen er gebeurden in jouw gemeente. [naar artikel]
Er gebeurden in onze provincie vorig jaar 3.180 ongevallen. Bij 62 daarvan viel minstens één dode te betreuren. Dat blijkt uit cijfers van de algemene directie statistiek van de FOD Economie. [naar artikel]
De nieuwe "dynamische lijst" van verkeersonveilige punten houdt geen extra rekening met ongevallen waarbij zwakke weggebruikers zijn betrokken. Dat schrijft De Standaard. De suggestie van onder meer de Fietsersbond om dat wel te doen, wordt "meegenomen" naar de toekomst toe om de methodiek van de lijst te verbeteren. [naar artikel]
De Bisschoppenhoflaan is ongetwijfeld een van de gevaarlijkste straten van de stad en zeker van district Deurne. Van de zes zwarte punten, waar de afgelopen jaren regelmatig ongevallen met slachtoffers gebeurden, zijn er maar liefst vier kruispunten met de Bisschoppenhoflaan. We gingen ter plaatse en merkten meteen wat mee oorzaak is van de vele ongevallen: gelijktijdig groen voor zwakke en sterke weggebruikers. [naar artikel]
Onderzoekers van het Instituut voor Mobiliteit aan de UHasselt willen een beter beeld krijgen van de oorzaken van ongevallen met zwakke weggebruikers. Ze ontwikkelden daarom een app waarop fietsers en voetgangers hun ongevallen kunnen registreren, zo blijkt uit een persbericht van UHasselt. [naar artikel]
Het Limburgse verkeer was in tien jaar nog niet zo veilig. Vorig jaar gebeurden 3.103 ongevallen met verkeersslachtoffers. Een kwart minder dan in 2007. De statistiek van dodelijke verkeersslachtoffers toont een daling met 60 procent. Ook bij de zwaar- en lichtgewonden is er een opvallende vermindering. Maar we zitten nog niet op koers om de Vlaamse doelstellingen te halen: 200 verkeersdoden in 2020. Pijnpunt zijn de zwakke weggebruikers. Vorig jaar was bijna een verkeersslachtoffer op vijf fietser. [naar artikel]
Hoe drukker ons verkeer wordt, hoe meer belang we hechten aan verkeersveiligheid. Maar die term is zo algemeen. Wat houdt het eigenlijk precies in? Is het in cijfers uit te drukken? En wat kunnen/moeten/willen steden en gemeenten doen om de veiligheid van hun burgers in het verkeer te vergroten? “Het is een werk van lange adem”, zegt verkeersexpert Lars Akkermans. Bekijk in onderstaande kaart op welke plaatsen in uw gemeente er zware ongevallen gebeurden. [naar artikel]
In totaal lieten vorig jaar 31 mensen het leven in het Limburgse verkeer. Nog altijd 31 te veel, maar het is wel het laagste aantal dodelijke verkeersslachtoffers in jaren. Tegenover 2016 is er een daling met 20 procent. Ook het aantal ongevallen met gewonden in onze provincie daalde spectaculair: van 3.105 in 2016 naar 2.745 in 2017. Toch waarschuwt verkeersdeskundige Willy Miermans voor overdreven optimisme: “De helft van alle dodelijke slachtoffers blijven zwakke weggebruikers. Dat zijn stuk voor stuk vermijdbare ongevallen.” [naar artikel]
In 2021 zijn er in Limburg 15 zwarte verkeerspunten bijgekomen, wat het totale aantal op 35 brengt. Die stijging is voornamelijk veroorzaakt door ongevallen met zwakke weggebruikers. [naar artikel]
In de stad Antwerpen waren er in 2018 7.214 verkeersongevallen. Er vielen toen elf verkeersdoden te betreuren, 167 zwaargewonden en 2.426 lichtgewonde slachtoffers. Hoe is het met de verkeersveiligheid gesteld in de Antwerpse districten? We duiken in de verkeersveiligheidsaudits die de politie opmaakte per district. We bezoeken een gevaarlijk kruispunt, praten met de weggebruikers en leggen het voor aan deskundigen en beleidsmakers. Vandaag deel 5: Berendrecht, Zandvliet en Lillo. [naar artikel]
De scherpe bocht op het einde van de E19 Antwerpen-Brussel naar de binnenring in Machelen is één van de gevaarlijkste bochten van het land. In de afgelopen vier maanden gebeurden daar volgens de politie bijna 40 ongevallen. Dat schrijft het Nieuwsblad. Waarom is het daar zo gevaarlijk? [naar artikel]
4 miljoen euro: zoveel geld geeft de Vlaamse regering om 2 fietspaden in Ieper opnieuw aan te leggen. Na problemen met de betonstroken worden ze nu geasfalteerd. Het zijn fietspaden langs de gewestwegen de Meenseweg en de Kemmelseweg die doorlopen tot in Zonnebeke en Heuvelland. [naar artikel]
Op de Beverlosesteenweg in Beringen is vrijdagmorgen een 54-jarige fietser gewond geraakt bij een aanrijding met een auto. [naar artikel]
De beslissing van de Vlaamse regering om de snelheid op de gewestwegen te beperken tot 70 kilometer per uur werpt zijn vruchten af. Uit een studie van Verkeersinstituut Vias blijkt dat in de eerste drie jaar na de invoering in januari 2017 er 25 ongevallen met zwaargewonden en doden vermeden zijn. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.