Het aantal ongevallen met zwakke weggebruikers in Vlaanderen is in 2016 licht gestegen. Zo waren er vorig jaar 4.151 verkeersongevallen met zwakke weggebruikers op de Vlaamse gewestwegen, 43 meer dan het jaar voordien. In Limburg raakten vorig jaar 460 zwakke weggebruikers betrokken bij een ongeval op een gewestweg, een stijging met 22 ten opzichte van 2015. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) bezorgde aan parlementslid Lorin Parys. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met zwakke weggebruikers in Vlaanderen is vorig jaar licht gestegen. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) op een schriftelijke vraag van parlementslid en partijgenoot Lorin Parys. Vorig jaar waren er 4.151 verkeersongevallen met zwakke weggebruikers op de Vlaamse gewestwegen, 43 meer dan het jaar voordien. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met zwakke weggebruikers in Vlaanderen is vorig jaar licht gestegen. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van... [naar artikel]
Het aantal ongevallen met zwakke weggebruikers in Vlaanderen is vorig jaar licht gestegen. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van... [naar artikel]
Het aantal ongevallen met zwakke weggebruikers in Vlaanderen is vorig jaar licht gestegen. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) op een schriftelijke vraag van parlementslid en partijgenoot Lorin Parys. Vorig jaar waren er 4.151 verkeersongevallen met zwakke weggebruikers op de Vlaamse gewestwegen, 43 meer dan het jaar voordien. [naar artikel]
UHasselt en IMOB kunnen dankzij een nieuwe applicatie beter onderzoek voeren naar ongevallen met zwakke weggebruikers in het verkeer. De app analyseert videobeelden en filtert er gevaarlijke situaties uit. [naar artikel]
Onderzoekers van het Instituut voor Mobiliteit aan de UHasselt willen een beter beeld krijgen van de oorzaken van ongevallen met zwakke weggebruikers. Ze ontwikkelden daarom een app waarop fietsers en voetgangers hun ongevallen kunnen registreren, zo blijkt uit een persbericht van UHasselt. [naar artikel]
De nieuwe "dynamische lijst" van verkeersonveilige punten houdt geen extra rekening met ongevallen waarbij zwakke weggebruikers zijn betrokken. Dat schrijft De Standaard. De suggestie van onder meer de Fietsersbond om dat wel te doen, wordt "meegenomen" naar de toekomst toe om de methodiek van de lijst te verbeteren. [naar artikel]
Onderzoekers van het Instituut voor Mobiliteit aan de UHasselt willen een beter beeld krijgen van de oorzaken van ongevallen met zwakke weggebruikers. Ze ontwikkelden daarom een app waarop fietsers en voetgangers hun ongevallen kunnen registreren, zo blijkt uit een persbericht van UHasselt. [naar artikel]
Op de Beverlosesteenweg in Beringen is vrijdagmorgen een 54-jarige fietser gewond geraakt bij een aanrijding met een auto. [naar artikel]
De 24-jarige J.J. uit Kortessem is woensdagmiddag gewond geraakt bij een aanrijding op de Viaductstraat in Sint-Truiden. [naar artikel]
In Hasselt zijn woensdag twee fietsers gebotst op de Luikersteenweg. Bij het ongeval rond 10.15 uur raakten Dario J. (28) en Els R. (48), beiden uit Hasselt, gewond. [naar artikel]
In 2021 zijn er in Limburg 15 zwarte verkeerspunten bijgekomen, wat het totale aantal op 35 brengt. Die stijging is voornamelijk veroorzaakt door ongevallen met zwakke weggebruikers. [naar artikel]
Er zijn in 2019 meer ongevallen aan spooroverwegen gebeurd dan het jaar daarvoor. Dat blijkt uit de jaarcijers van spoorbeheerder Infrabel. Vorig jaar waren er 45 ongevallen, dat zijn er 7 meer dan in 2018. Zwakke weggebruikers en buurtbewoners lopen het grootste risico om betrokken te geraken bij een ongeval aan een spooroverweg. Infrabel blijt inzetten op een verdere verhoging van de veiligheid aan overwegen. [naar artikel]
Het aantal ongevallen van trams met fietsers en voetgangers is in 2019 gedaald in Brussel. Dat is goed nieuws, omdat de trams steeds vaker uitrijdt en meer mensen de fiets gebruiken. Het aantal gewonden zakt zelfs met een derde. Dat maakt de MIVB bekent aan de start van een nieuwe sensibiliseringscampagne. [naar artikel]
In maart start het onderzoeksinstituut IMOB van de UHasselt een onderzoek naar conflicten met zwakke weggebruikers op een kruispunt in Kermt. Het gaat om een onderzoek met camera’s op drie plaatsen in Europa. [naar artikel]
In totaal lieten vorig jaar 31 mensen het leven in het Limburgse verkeer. Nog altijd 31 te veel, maar het is wel het laagste aantal dodelijke verkeersslachtoffers in jaren. Tegenover 2016 is er een daling met 20 procent. Ook het aantal ongevallen met gewonden in onze provincie daalde spectaculair: van 3.105 in 2016 naar 2.745 in 2017. Toch waarschuwt verkeersdeskundige Willy Miermans voor overdreven optimisme: “De helft van alle dodelijke slachtoffers blijven zwakke weggebruikers. Dat zijn stuk voor stuk vermijdbare ongevallen.” [naar artikel]
De Bisschoppenhoflaan is ongetwijfeld een van de gevaarlijkste straten van de stad en zeker van district Deurne. Van de zes zwarte punten, waar de afgelopen jaren regelmatig ongevallen met slachtoffers gebeurden, zijn er maar liefst vier kruispunten met de Bisschoppenhoflaan. We gingen ter plaatse en merkten meteen wat mee oorzaak is van de vele ongevallen: gelijktijdig groen voor zwakke en sterke weggebruikers. [naar artikel]
Op drie plaatsen in Mechelen waren zwakke weggebruikers betrokken bij een verkeersongeval. Bij een van de aanrijdingen liep een voetgangster zware verwondingen op. Dat meldt de lokale politie Mechelen-Willebroek donderdag. [naar artikel]
Onlangs is gestart met ingrijpende rioleringswerken en de heraanleg van het plein Molenhoek in hartje Lanaken. De werken moeten een einde maken aan de waterellende en de veiligheid voor zwakke weggebruikers verhogen. [naar artikel]
Vorig weekend lieten twee jongen fietsers het leven nadat ze door een dronken chauffeur werden aangereden. Twee keer vluchtte de chauffeur weg. Maar dat zwakke weggebruikers van de weg worden gemaaid, gebeurt wekelijks. Ze zijn niet dood, wel voor het leven getekend. Drie jonge mensen, Ans, Emelie en Jordy, getuigen over het moeizame herstel en het stille leed. ‘Het gaat nooit meer voorbij. Er is een leven voor en een leven na het ongeval.’ [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.