Als er in de media iets verschijnt over hoogbegaafdheid, dan krijg je doorgaans één van twee verhaallijnen te lezen: spectaculaire verhalen over wonderkinderen of verhalen vol kommer en kwel. Maar hoe zit het in werkelijkheid? [naar artikel]
Van “geweldig” tot “laat een kind een kind zijn.” Het verhaal van de Oostendse Laurent Simons, die op zijn zesde al naar het middelbaar onderwijs gaat, lokt op z’n zachtst gezegd gemengde reacties uit. Dat hoogbegaafdheid, een versneld leerproces en succes echter wel hand in hand kunnen gaan, bewijzen de broers Proesmans uit Tongeren. Willem, Karel, Kristiaan en Viktor begonnen respectievelijk op hun 15de, 16de, 17de en 17de aan hun universitaire opleiding. Met succes. “Maar of een jaar overslaan een goed idee is, moet voor elk kind afzonderlijk bekeken worden”, zegt mama Hilde. [naar artikel]
Sara Frederix is moeder van twee hoogbegaafde kinderen. Naar aanleiding van het nieuws over de 6-jarige Laurent die naar de middelbare school [naar artikel]
In elke klas zitten er één tot twee leerlingen die hoogbegaafd zijn, en vaak hebben noch hun ouders, noch de school dat in de gaten. Hoogbegaafdheid kan leiden tot een succesvolle carrière, maar evenzeer tot anorexia, zelfverminking of zelfs zelfdoding. “In de gezondheidszorg houden artsen nagenoeg geen rekening met hoogbegaafdheid als oorzaak van ernstige psychische stoornissen”, zegt professor Kathleen Venderickx van de Leerstoel hoogbegaafdheid aan de UHasselt. Daar verzamelden gisteren 150 artsen voor een seminarie over deze “blinde vlek in de gezondheidszorg”. [naar artikel]
Hoogbegaafdheid wordt nog te vaak als een luxeprobleem bestempeld. Onterecht. [naar artikel]
Ongeveer één kind op de vijftig is hoogbegaafd. Dat is vaak erfelijk. En néé, het heeft niet alleen te maken met een IQ van meer dan 130. Het is een kwestie van zijn. Hoogbegaafde kinderen denken anders, en dat wordt hen op school en in de samenleving niet altijd in dank afgenomen. [naar artikel]
Omdat in het onderwijs te veel hoog- en meerbegaafden uit de boot vallen, pleit de N-VA voor een versterkt beleid rond deze doelgroep. [naar artikel]
Omdat in het onderwijs te veel hoog- en meerbegaafden uit de boot vallen, pleit de N-VA voor een versterkt beleid rond deze doelgroep. In een conceptnota breken Vlaams parlementsleden Kathleen Krekels en Kris Van Dijck een lans voor meer aandacht voor de problematiek in de lerarenopleiding en de naschoolse opleiding, voor een platform om goede […] Het bericht N-VA wil een versterkt beleid rond hoogbegaafdheid verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.