Shenzhen wil tegen eind dit jaar al zijn bussen elektrisch laten rijden. Met nog enkele weken te gaan komt dat doel in zicht. Het wordt daarmee de... [naar artikel]
Geen ontkomen aan. In de toekomst moeten we elektrisch rijden. Meer zelfs: de auto van de toekomst wordt ook ingezet in het volledige... [naar artikel]
Straks rijden we met z’n allen elektrisch. Dat moet vooral het klimaat een handje helpen. Maar dan moet de stroom zelf natuurlijk voldoende groen zijn, en de wagens voldoende zuinig. Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn zocht uit hoeveel CO2-uitstoot een elektrisch gereden kilometer vertegenwoordigt. Want klopt het wel dat groen rijden altijd CO2-vriendelijker is? En is ons land een goede leerling in West-Europa? “Om rekening te houden met de échte klimaatimpact van elektrisch verreden kilometers moeten we ons verlossen van twee utopieën.” [naar artikel]
Limburg hinkt achter op het vlak van elektrische wagens. Wij vroegen aan onze lezers of een EV iets voor hen is. Het antwoord was “nee”, met een paar terugkerende argumenten. Maar is elektrisch rijden echt zo nadelig? [naar artikel]
Straks rijden we met zijn allen elektrisch. Goed voor het klimaat, tenminste als de stroom zelf voldoende groen is, en de wagens zuinig genoeg. Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn zocht uit hoeveel CO2-uitstoot een elektrisch gereden kilometer vertegenwoordigt. Want klopt het wel dat groen rijden altijd CO2-vriendelijker is? En is ons land een goede leerling? “Eén wagen is met voorsprong de zuinigste én CO2-vriendelijkste, met een equivalent van amper 23 gram per kilometer.” [naar artikel]
Al jaren kun je horen en lezen dat het Autosalon van Brussel ‘helemaal in het teken van elektrisch rijden’ staat, maar pas met de editie 2020 wordt... [naar artikel]
Elektrisch rijden is in opmars: van de 6 miljoen auto's op de Belgische wegen is al een half miljoen een zogenaamde 'stekkerauto'. Dat blijkt uit cijfers van autofederatie Traxio. 200.000 auto's zijn volledig elektrisch en 300.000 zijn plug-in hybride. 'WinWin' krijgt daarover steeds meer praktische vragen: een antwoord op de 5 meest gestelde vragen over elektrisch rijden. [naar artikel]
Lees dit artikel: Vrachtwagens van 7 verschillende fabrikanten testen rijden in konvooi Vrachtwagens rijden in de toekomst mogelijk in een konvooi kort op elkaar over de weg, waarbij ze via communicatiesystemen onderling informatie uitwisselen. Gaan we remmen of optrekken of houden we dezelfde snelheid? Een demonstratie met het zogenoemde platooning waar verschillende truckfabrikanten aan meewerkten, is succesvol verlopen. Zeven vrachtwagens van Daf, Daimler, Iveco, MAN, Renault, Scania en […] Lees dit artikel: Vrachtwagens van 7 verschillende fabrikanten testen rijden in konvooi [naar artikel]
Autorijden kost geld, maar wat is nu echt het verschil tussen benzine, diesel, hybride en elektrisch rijden? Is elektrisch rijden voordeliger bij... [naar artikel]
Elektrisch rijden is duur, het laden neemt veel tijd in beslag,… er heersen heel wat vooroordelen over EV’s. Maar vaak zijn die gebaseerd op conclusies die enkele jaren geleden waarheid waren. Welke vooroordelen over elektrisch rijden houden vandaag nog steek? HLN Drive zocht het uit. [naar artikel]
Lees dit artikel: Dossier elektrisch rijden: Hoeveel kost het eigenlijk om over te schakelen op een elektrische wagen? Meer dan 10 procent van de auto’s die in 2020 in België werden ingeschreven was een hybride of elektrisch model. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2019. We maken dus snel de omslag. Toch rijzen er soms nog vragen over elektrisch rijden. Is het eigenlijk wel handig en hoeveel kost het nu om over […] Lees dit artikel: Dossier elektrisch rijden: Hoeveel kost het eigenlijk om over te schakelen op een elektrische wagen? [naar artikel]
07:00 Van een van de e-pioniers van België tot een pr-consultant die pas dit jaar de overstap maakte naar elektrisch rijden: vijf fans van e-rijden delen hun ervaringen. [naar artikel]
Het grootste obstakel voor de Belg om elektrisch te gaan rijden is de prijs van een elektrische wagen. Dat blijkt donderdag uit de Elektrisch Rijden Monitor van mobiliteitsorganisatie Touring. [naar artikel]
Autorijden kost geld, maar wat is nu echt het verschil tussen benzine, diesel, hybride en elektrisch rijden? Is elektrisch rijden voordeliger bij... [naar artikel]
Het grootste obstakel voor de Belg om elektrisch te gaan rijden is de prijs van een elektrische wagen. Dat blijkt vandaag uit de Elektrisch Rijden Monitor van mobiliteitsorganisatie Touring. [naar artikel]
In Wachtebeke rijden er vrachtwagens van meer dan 3,5 ton over de Overledebrug, ook al is dat verboden omdat die in slechte staat is. Aan de brug staan sinds begin deze maand camera's om te zware vrachtwagens te flitsen, en er zijn al voor duizenden euro's aan boetes uitgeschreven. [naar artikel]
Elektrisch rijden is misschien (nog) niet zo populair als we zouden denken. Uit een bevraging van de automobilistenvereniging Touring blijkt dat 38 procent van de bevraagden stelt dat elektrisch rijden niet voor hen is. Straffer nog: 32 procent, of zo goed als één op drie, staat er ronduit negatief tegenover. Daar tegenover staat dat 42 procent positief denkt over emissievrij autorijden. Een kwart (26 procent) denkt binnen de vijf jaar een vol-elektrische auto aan te schaffen, zo blijkt uit de pas gelanceerde ‘Elektrisch Rijden Monitor’ van Touring. De grootste obstakels zijn de hoge aanschafprijs en de gestegen gebruikskosten door de hogere elektriciteitsprijzen. [naar artikel]
Noem het gerust een ongeziene koerswijziging: de verbrandingsmotor wordt dan toch niet verboden vanaf 2035. En omgekeerd wordt elektrisch rijden dus niet verplicht. Koop je nu beste een EV of een dieselwagen? Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn schets de situatie zoals ze nu is en legt uit wat je als consument écht moet weten: “De uitzondering die Duitsland forceerde, verandert alles.” [naar artikel]
De opkomst van elektrisch rijden is mogelijk slecht nieuws voor Europese autofabrikanten. De Europese auto-industrie is toonaangevend op het [naar artikel]
Elektriciteit is niet goedkoop in België en een elektrische wagen opladen aan een publieke laadpaal maakt dat elektrisch rijden nauwelijks... [naar artikel]
Als alternatief voor elektrisch rijden, wordt vaak waterstof naar voren geschoven. Elektrisch rijden zonder lang te hoeven wachten, het klinkt haast te mooi om waar te zijn. Is het dat ook? HLN Drive ging op onderzoek. [naar artikel]
Vrachtwagens, vooral als ze luidruchtig en zwaar zijn, zal het rijden over Duitse wegen meer kosten. De Bundestag, het lagerhuis van het Duitse parlement, besliste donderdag om vanaf 1 januari 2019 een hoger toltarief in te voeren dat rekening houdt met meer belasting van het wegennet en geluidshinder door zware voertuigen. Gelijktijdig besliste het parlement […] Het bericht Duits parlement keurt hogere tol voor vrachtwagens goed verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Elektrisch rijden is noodzakelijk om onze klimaatdoelstellingen te halen. Maar wat schieten we ermee op als die elektriciteit uit kerncentrales komt? Echt milieuvriendelijk rijden we pas als we ook op groene stroom rijden. Is dat in Vlaanderen haalbaar? [naar artikel]
05:00 De Colruyts, ooit pionier in offshorewindenergie, vragen zich af of ze in die strijd op zee nog wel mee kunnen met ‘de grote jongens’. Paul Tummers, de man die in de luwte Colruyts energieholding Viry... [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.