De werkgroep Bezorgde ouders zegt teleurgesteld te zijn in de afwijzing in de Antwerpse gemeenteraad van een motie van Groen om versneld werk te maken van conflictvrije kruispunten, zeker met het derde dodelijke fietsslachtoffer in Antwerpen. In een open brief richt hij zich tot Antwerps mobiliteitsschepen Koen Kennis. “Noem ons naïef, maar tot onze grote verbazing is deze motie verworpen”, zegt Katrien Van den Bleekenvan de werkgroep Bezorgde ouders. “Conflictvrije kruispunten zijn veiliger voor alle verkeersdeelnemers. Als je daarvoor kiest, kies je tégen onnodige slachtoffers en vóór het leven.” [naar artikel]
De werkgroep Bezorgde Ouders heeft op enkele weken tijd meer dan 8.000 handtekeningen verzameld voor meer conflictvrije kruispunten in Vlaanderen. Ze willen dat de zwakke weggebruikers genoeg tijd krijgen om veilig over te steken. De handtekeningen zijn vanavond overhandigd aan Antwerpse schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). De petitie werd opgestart na enkele dodelijke ongevallen met fietsers in Antwerpen. [naar artikel]
De werkgroep Bezorgde ouders zegt teleurgesteld te zijn in de afwijzing in de Antwerpse gemeenteraad van een motie van Groen om versneld werk te maken van conflictvrije kruispunten, zeker met het derde dodelijke fietsslachtoffer in Antwerpen. In een open brief richt hij zich tot Antwerps mobiliteitsschepen Koen Kennis. “Noem ons naïef, maar tot onze grote verbazing is deze motie verworpen”, zegt Katrien Van den Bleekenvan de werkgroep Bezorgde ouders. “Conflictvrije kruispunten zijn veiliger voor alle verkeersdeelnemers. Als je daarvoor kiest, kies je tégen onnodige slachtoffers en vóór het leven.” [naar artikel]
Vlaanderen telt steeds meer conflictvrije kruispunten, maar dat vertaalt zich (nog) niet in een daling van het aantal ongevallen met fietsers en voetgangers op kruispunten met lichtenregeling. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (sp.a) heeft opgevraagd bij minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Volgens Vandenbroucke moet er nog een tandje worden bijgestoken. Hij pleit voor meer conflictvrije kruispunten. “Minstens aan scholen moeten alle kruispunten volledig conflictvrij zijn.” [naar artikel]
Vlaanderen telt steeds meer conflictvrije kruispunten, maar dat vertaalt zich (nog) niet in een daling van het aantal ongevallen met fietsers en voetgangers op kruispunten met lichtenregeling. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (SP.A) heeft opgevraagd bij minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Volgens Vandenbroucke moet er nog een tandje worden bijgestoken. Hij pleit voor meer conflictvrije kruispunten. “Minstens aan scholen moeten alle kruispunten volledig conflictvrij zijn.” [naar artikel]
Op conflictvrije kruispunten zijn zwakke weggebruikers bijna twee keer minder vaak het slachtoffer van een ongeval dan op andere kruispunten. Dat toont een onderzoek van de Universiteit Hasselt aan. [naar artikel]
De werkgroep Bezorgde Ouders hebben een open brief geschreven nadat hun voorstel om conflictvrije kruispunten in te voeren werd verworpen door N-VA schepen van mobiliteit Koen Kennis op de gemeenteraad in Antwerpen. De werkgroep vraagt met aandrang dat alle kruispunten conflictvrij worden gemaakt, waardoor fietsers en automobilisten elkaar niet kunnen kruisen. Na het dodelijk ongeval van deze ochtend verhogen ze de druk op de schepen. “We kunnen stilaan praten over schuldig verzuim”, schrijven ze in een open brief. [naar artikel]
De werkgroep Bezorgde Ouders wil dat de Vlaamse regering zoveel mogelijk kruispunten in Vlaanderen conflictvrij maakt. Op zulke kruispunten krijgen alle weggebruikers genoeg tijd om veilig over te steken. Na enkele dodelijke ongevallen met fietsers in Antwerpen klinkt de vraag van de werkgroep steeds luider. Daarom is nu ook een petitie opgestart. [naar artikel]
De stad Antwerpen evalueert de twaalf conflictvrije kruispunten. Mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA) sluit niet uit dat op sommige plekken deze ingreep wordt teruggedraaid. [naar artikel]
Niet alleen voetgangers en fietsers, ook vrachtwagenchauffeurs vragen om conflictvrije kruispunten. “We hebben zes spiegels, maar op drukke kruispunten heb je nog honderd ogen tekort”, zegt Herwig Van Hellemont, die truckers opleidt. “We staan echt liever wat langer te wachten. Als je een ongeval hebt, verlies je veel meer tijd.” [naar artikel]
Conflictvrije kruispunten, waar zwakke weggebruikers nooit groen hebben als er voertuigen kunnen afslaan, worden de norm. Enkel als het echt niet anders kan, wordt er nog van afgeweken. [naar artikel]
Conflictvrije kruispunten, waar zwakke weggebruikers nooit groen hebben als er voertuigen kunnen afslaan, worden de norm. Enkel als het echt niet anders kan, wordt er nog van afgeweken. Dat blijkt uit het nieuwe verkeersveiligheidsplan dat de Vlaamse regering vrijdag goedkeurde. [naar artikel]
Vlaanderen telt steeds meer conflictvrije kruispunten, maar dat vertaalt zich (nog) niet in een daling van het aantal ongevallen met fietsers en voetgangers. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (SP.A) heeft opgevraagd bij minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). ‘Minstens aan scholen moeten alle kruispunten volledig conflictvrij zijn’, eist Vandenbroucke nu. [naar artikel]
De voorbije twee weken kwamen twee fietsers om het leven nadat ze in de stad waren aangereden. De roep om conflictvrije kruispunten is sindsdien heviger dan ooit. Jan Verhaert, directeur van de dienst Mobiliteit van de stad Antwerpen, is niet doof voor die vraag, maar wijst ook op de beperkingen. “We moeten erover waken dat het oplossen van één onveiligheidsprobleem geen nieuw creëert.” [naar artikel]
In Antwerpen is een delegatie van de actiegroep Bezorgde Ouders maandag kort ontvangen door mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA). Ze hadden een petitie met intussen bijna 8.000 handtekeningen bij, waarin opgeroepen wordt om “nu meteen” over te gaan tot het conflictvrij maken van zoveel mogelijk kruispunten. Kruispunten waar voetgangers of fietsers kunnen oversteken vooraleer auto’s groen […] [naar artikel]
Niet alleen voetgangers en fietsers, ook vrachtwagenchauffeurs vragen om conflictvrije kruispunten. “We hebben zes spiegels, maar op drukke kruispunten heb je nog honderd ogen tekort”, zegt Herwig Van Hellemont, die truckers opleidt. “We staan echt liever wat langer te wachten. Als je een ongeval hebt, verlies je veel meer tijd.” [naar artikel]
Er komt veel kritiek op het feit dat er in Vlaanderen nog altijd geen conflictvrije kruispunten zijn. Op dergelijke kruispunten kunnen auto's en [naar artikel]
In Antwerpen zijn in 2 weken tijd 3 fietsers omgekomen nadat ze waren aangereden op een kruispunt. Onder meer de Fietsersbond pleit voor de invoering van "conflictvrije kruispunten". Hoe werken ze? En helpen ze fietsers inderdaad veiliger door het verkeer? [naar artikel]
Op 14 kruispunten in Vlaanderen en Brussel is actie gevoerd voor meer verkeersveiligheid. Verenigingen zoals de Fietsersbond, de Voetgangersbeweging en Ouders van Verongelukte Kinderen dringen aan op meer conflictvrije kruispunten: kruispunten waar fietsers en voetgangers nooit samen met het autoverkeer groen licht kunnen hebben. Aanleiding is onder meer het dodelijk verkeersongeval in Antwerpen vorige week waarbij twee kinderen het leven lieten. [naar artikel]
Hoe kan voorkomen worden dat voetgangers op kruispunten gegrepen worden door vrachtwagens? Dat is de vraag die helaas opnieuw gesteld moet worden na het ongeval waarbij twee zusjes vanmorgen zijn omgekomen in het stadscentrum van Antwerpen. Verkeersinstituut VIAS wijst nogmaals op het belang van conflictvrije kruispunten. De Voetgangersbeweging wil in vrachtwagens bijzitters inschakelen, “zodanig dat je een extra paar ogen hebt om de verkeerssituatie in het oog te houden.” [naar artikel]
Op 14 locaties in Vlaanderen en Brussel heeft de Fietsersbond maandagavond actie gevoerd door een kruispunt te bezetten. Met de actie wilde de belangenorganisatie meer aandacht vragen voor verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers, na de zware ongevallen op niet conflictvrije kruispunten in Antwerpen en Gent de voorbije weken. [naar artikel]
Fietsers en voetgangers staan centraal in het nieuwe Vlaamse Verkeersveiligheidsplan. Kruispunten waarop zij gelijktijdig met auto’s groen licht hebben, gaan in de ban. [naar artikel]
'Aan het huidig tempo duurt het nog minstens vijf jaar vooraleer conflictvrije kruispunten de norm zijn op de wegen van het Vlaams gewest', stelt Vlaams fractieleider Joris Vandenbroucke. [naar artikel]
Dit jaar zullen de verkeerslichten op 63 kruispunten in Antwerpen worden aangesloten op de verkeerslichtencoördinatiecomputer (VLCC). Dat is een verdubbeling van het aantal kruispunten die nu al worden aangestuurd door de VLCC. In tegenstelling tot het verleden wordt maximaal gestreefd naar een conflictvrije regeling. “Veiligheid primeert steeds op doorstroming”, zegt minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.