In 2019 daalde de filedruk in België. Dat blijkt uit de filebarometer van Be-Mobile, de verkeerspartner van de VRT. De cijfers gaan vooral over het verkeer op de snelwegen. Wat is er aan de hand? Is het plafond bereikt? Zijn we de files beu en stappen we steeds vaker over op de fiets en de trein? Of staan we gewoon vaker in de file op de kleinere wegen? [naar artikel]
Volgende week zou het in de havens van Antwerpen en Zeebrugge, en de andere Europese havens, extra druk kunnen worden, nu het scheepvaartverkeer in het Suezkanaal weer kan hernemen. Bijna een week lang blokkeerde de Ever Given het kanaal, nadat het was gestrand op de oever. Honderden vrachtschepen moesten daardoor wachten om door het kanaal te varen. Nu dat weer kan, zal het in de havens van bestemming zeer druk worden, omdat er meer containerschepen tegelijkertijd zullen toekomen. [naar artikel]
Nog nooit stonden we zo veel in de file. 2023 klopt alle records, en dat ondervinden Steven Gordts (44) en Nicky Aerts (33) elke dag. Twee uur extra op de baan is geen uitzondering. “Alleen tijdens corona was het zalig om te rijden.” [naar artikel]
Informatie over files en ongevallen op de weg krijgen we in overvloed. Maar 40% van de Vlamingen wil meer informatie over alternatieve vervoersmethoden, zoals afgeschafte treinen of de toestand van een fietssnelweg. “We gaan die info structureler meegeven”, zegt VRT-verkeersanker Hajo Beeckman. [naar artikel]
Een nieuwe verkeersregeling moest de A12 veiliger maken, maar het omgekeerde lijkt waar te zijn. De burgemeesters van de omliggende gemeenten zijn niet te spreken over de nieuwe werking van de verkeerslichten. En ook de bedrijven langs de A12 klagen. “We houden ons hart vast voor ernstige ongevallen.” [naar artikel]
Een nieuwe verkeersregeling moest de A12 veiliger maken, maar het omgekeerde lijkt waar te zijn. De burgemeesters van de omliggende gemeenten zijn niet te spreken over de nieuwe werking van de verkeerslichten. En ook de bedrijven langs de A12 klagen. “We houden ons hart vast voor ernstige ongevallen.” [naar artikel]
“Neen, op korte termijn zullen de files niet korter worden. Integendeel. We zijn met steeds meer mensen en we worden rijker, dat betekent dat we meer zullen rijden en dat er ook meer vrachtwagens zullen zijn”, zegt directeur Geert Wets van het aan de UHasselt verbonden Instituut voor de Mobiliteit. Op langere termijn kan het wel. Mits investeringen in infrastructuur en openbaar vervoer en mits een omslag van auto naar openbaar vervoer. Rekeningrijden kan daarbij helpen. “We moeten er ons van bewust worden dat mobiliteit een prijs heeft”, zegt Geert Wets. [naar artikel]
De coronacijfers blijven in ons land, maar ook in andere Europese landen, met duizelingwekkende kracht toenemen. In steeds meer sectoren worden... [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.