“Vertraag tot 70 kilometer per uur. Dan heb je altijd groen licht.” Of: “Opgelet: over 1 kilometer staat een file door een ongeval. Begin af te remmen.” Deze berichten krijgen meer dan 500 vrachtwagenchauffeurs in Vlaanderen vanaf eind dit jaar. Het gaat om een van de meest innoverende projecten in ons land om de files tegen te gaan. Chauffeurs zijn niet meer afhankelijk van te algemene berichten op radio of verkeersborden. Ze krijgen voortaan verkeersinfo op maat. [naar artikel]
Een nieuwe sensibiliseringscampagne gaat snelle fietsers waarschuwen voor tragere fietsers.“Snelle fietsers zullen daardoor meer rekening houden met gewone fietsers” die op datzelfde fietspad rijden, aldus Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). [naar artikel]
Straks zullen niet alleen ongevallen en files op de snelwegen, maar ook omgewaaide bomen op fietsroutes het verkeersbulletin van de VRT-radio halen. Want de fiets wint almaar aan belang in de mobiliteitsshift. Verkeersanker Hajo Beeckman legt uit waarom de VRT dit doet. [naar artikel]
We zijn met meer fietsers en die fietsen vaker, verder en sneller. Maar ook: al die fietsers staan nu ook in de file. Dat blijkt uit de [naar artikel]
Elke dag worden er meer dan zestig motorrijbewijzen uitgereikt, ofwel 24.100 verspreid over heel 2018. Dat is 70% meer dan tien jaar geleden. “Meer en meer mensen ruilen hun auto in voor een motor om vlot door de files naar het werk te kunnen rijden”, zegt Stijn Vancuyck van Automobiel- en Tweewielerfederatie Febiac. [naar artikel]
Gesubsidieerde bedrijfswagens leiden tot meer files, meer vervuiling en meer verkeers-doden. Maar de echte kern van het probleem is een ruimtelijke verrommeling die ons zodanig afhankelijk heeft gemaakt van auto's, dat er zelfs een verband is met meer echtscheidingen. [naar artikel]
Na meer dan veertig jaar wordt de verkeerswetgeving gemoderniseerd en vereenvoudigd. Zo komt er meer aandacht voor fietsers, en worden de verkeersborden genderneutraal. [naar artikel]
De coronamaatregelen hebben er dit jaar toe geleid dat de structurele files met meer dan 60 procent zijn afgenomen ten opzichte van 2019. Dat blijkt uit een rapport van mobiliteitsbedrijf Be-Mobile. De uitzonderlijke files vielen zelfs nagenoeg helemaal weg na de start van de eerste lockdown in maart. [naar artikel]
Hoe meer fietsers er in het straatbeeld rondrijden, hoe kleiner de kans op ongevallen met auto’s. Dat is een van de opvallende conclusies van een nieuw onderzoek van de Universiteit Gent dat focust op de verkeersveiligheid van fietsers in Antwerpen. [naar artikel]
Hoe meer fietsers er in het straatbeeld rondrijden, hoe kleiner de kans op ongevallen met auto’s. Dat is een van de opvallende conclusies van een nieuw onderzoek van de Universiteit Gent dat focust op de verkeersveiligheid van fietsers in Antwerpen. [naar artikel]
Vorig jaar hebben in België 2256 fietsers een pv gekregen omdat ze door het rode licht waren gereden. Dat zijn er 7,5 procent meer dan in 2015. De cijfers komen van Binnenlandse Zaken, kamerlid Franky Demon (CD&V) heeft ze opgevraagd. [naar artikel]
Op de telpunten binnen de Hasseltse grote ring zijn in 2023 gemiddeld 15 procent meer fietsers geteld dan een jaar eerder. In de fietsstraten is zelfs een veelvoud geteld. En op de fietssnelwegen is het aantal fietsers gestegen met liefst 44 procent. Hoe komt dat? [naar artikel]
Tijdens de lockdown telde Limburg bijna 60 procent meer fietsers dan in dezelfde periode vorig jaar. “Door het goede fietsweer halen we ook de afgelopen dagen recordcijfers van ruim 40.000 fietsers per dag”, zegt gedeputeerde Igor Philtjens. [naar artikel]
Heel wat mensen hebben de indruk dat de files langer zijn dan vroeger. Dat blijkt ook uit de berichten in de inbox van "De inspecteur" op Radio2. Maar klopt dat wel? Staan er nu meer files dan voor corona? Hajo Beeckman, verkeersexpert bij VRT NWS, geeft antwoord. [naar artikel]
Op verschillende plaatsen in Vlaanderen zullen fietsers hun voorrang verliezen. Meer bepaald aan kruispunten op gewestwegen waar het fietspad een voorrangsweg kruist. [naar artikel]
Niet alleen bij ons wordt door de coronacrisis in de steden meer ruimte vrijgemaakt voor fietsers en wandelaars. In Milaan werd dinsdag een ambitieus mobiliteitsplan voorgesteld, dat onder meer zo snel mogelijk 35 kilometer extra fietspaden wil aanleggen. [naar artikel]
De files van het vakantieverkeer blijven aangroeien. Vooral in Frankrijk, meer bepaald in de Rhônevallei is er sprake van extreem lange files. In [naar artikel]
Vorig jaar telde Pro Velo gemiddeld 278 fietsers per uur in het Brussels Gewest, 30 procent meer dan een jaar eerder. Vooral langs de metrolijn die werd getroffen, werden heel wat nieuwe fietsers opgemerkt. [naar artikel]
In 2017 is het aantal fietsers in Brussel met meer dan 5.000 toegenomen. Dat blijkt uit het jaarverslag van parking.brussels. In 2017 werden... [naar artikel]
Er zijn in Vlaanderen vorig jaar 7 procent minder mensen overleden in het verkeer dan in 2021. Dat blijkt uit de voorlopige cijfers van de federale politie. Tegelijk waren er wel meer verkeersongevallen met gewonden en zwaargewonden. Ook het aantal ongevallen met dode en zwaargewonde voetgangers, fietsers en jonge autobestuurders is gestegen. Het Vlaams Forum Verkeersveiligheid trekt aan de alarmbel en ijvert onder meer voor meer zones 30. [naar artikel]
Op 14 kruispunten in Vlaanderen en Brussel is actie gevoerd voor meer verkeersveiligheid. Verenigingen zoals de Fietsersbond, de Voetgangersbeweging en Ouders van Verongelukte Kinderen dringen aan op meer conflictvrije kruispunten: kruispunten waar fietsers en voetgangers nooit samen met het autoverkeer groen licht kunnen hebben. Aanleiding is onder meer het dodelijk verkeersongeval in Antwerpen vorige week waarbij twee kinderen het leven lieten. [naar artikel]
De Kamer heeft een reeks aanpassingen in de wegcode goedgekeurd die het fietsen aangenamer en veiliger maken. Het gaat onder meer over naar rechts afslaan door rood voor fietsers en het verbreden van de verplichte afstand tussen auto’s en fietsers. [naar artikel]
Meer open ruimte, meer plaats voor fietsers en voetgangers, meer verkeersveiligheid, minder zwerfvuil. Dat is niet het nieuwe verkiezingsprogramma van Groen. Dat zijn de belangrijkste punten waarover de politieke partijen het – over de gemeentegrenzen heen – eens zijn in de aanloop naar de lokale verkiezingen. Dat blijkt uit een analyse van Stemcheck, het platform van Het Nieuwsblad en De Standaard waarop iedereen kan nagaan welke partij in zijn gemeente het beste bij hem past. Die eensgezindheid houdt trouwens ook vrij goed stand wanneer het over concrete maatregelen gaat, zoals meer snelheidscontroles en het onderbreken van straten om sluipverkeer tegen te gaan. [naar artikel]
De politie van de Duitse hoofdstad Berlijn wil een kenteken voor fietsen. De politie ziet dat ook fietsers zich steeds agressiever in het verkeer gedragen, en hoopt door een registratie foute fietsers sneller te kunnen achterhalen. Er zijn steeds meer ongelukken waarbij fietsers zijn betrokken, en ook steeds meer incidenten waarbij fietsers zich uit de voeten maken. [naar artikel]
De Antwerpse gemeenteraad keurde in november de nieuwe richtlijnen goed voor een veilige inrichting van werven voor onder meer voetgangers en fietsers. Alleen blijken op verschillende plekken nog steeds onveilige situaties te bestaan. Ook het bord ‘Fietsers afstappen’ wordt nog steeds gebruikt, hoewel dit eigenlijk niet meer toegelaten is. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.