Awel, de gratis hulplijn voor kinderen en jongeren, heeft in 2017 het aantal contacten via telefoon en chat zien stijgen. Dat is goed nieuws, want het betekent dat meer oproepen werden beantwoord. Awel verwacht dat de positieve kentering zich dit jaar doorzet. De vzw heeft extra financiële steun gekregen, en daardoor konden nieuwe vrijwilligers aangeworven en opgeleid worden. [naar artikel]
Awel, de gratis hulplijn voor kinderen en jongeren, heeft in 2017 het aantal contacten via telefoon en chat zien stijgen. Dat is goed nieuws, want het betekent dat meer oproepen werden beantwoord. Awel verwacht dat de positieve kentering zich dit jaar doorzet. De vzw heeft extra financiële steun gekregen, en daardoor konden nieuwe vrijwilligers aangeworven en opgeleid worden. [naar artikel]
De gratis jongerenhulplijn Awel zoekt 180 nieuwe vrijwilligers om oproepen van kinderen en jongeren te beantwoorden per e-mail, telefoon of via... [naar artikel]
Jongeren liggen nog steeds het vaakst wakker van hun relatie met hun ouders. Andere topthema's zijn verliefdheid en vriendschap. [naar artikel]
Veel jongeren en kinderen probeerden het voorbije jaar de jongerenhulplijn Awel te contacteren. Ruim 22.000 van hen hadden ook contact. Dat zijn er ruim 6.000 minder in vergelijking met het jaar daarvoor. De daling kan verklaard worden door het aantal vrijwilligers bij de hulplijn, dat is ook gedaald. "Tijdens het coronajaar 2021 konden meer oproepen beantwoord worden omdat er meer vrijwilligers waren", zegt Sibille Declercq van Awel. "Het maatschappelijk engagement was toen ook veel hoger." [naar artikel]
De jongerenhulplijn Awel zet vanaf vandaag jongeren in als moderator op het forum. 18 scholieren tussen 15 en 18 jaar kregen een speciale opleiding om berichten van leeftijdsgenoten te beantwoorden. Awel merkte dat er nood was aan jonge moderatoren. [naar artikel]
Awel, de luisterlijn voor kinderen en jongeren met een vraag of een probleem, heeft het afgelopen jaar 21 procent meer oproepen ontvangen dan het jaar voordien. Iets minder dan een op de vier van die gesprekken had een specifieke link met het coronavirus. Toch bleven de belangrijkste thema's waarvoor jongeren contact opnamen met Awel nagenoeg ongewijzigd. [naar artikel]
Awel, de gratis en anonieme luisterlijn voor kinderen en jongeren, heeft vorig jaar bijna een kwart meer oproepen gekregen dan in 2021. “Maar dat wil niet zeggen dat de jeugd bedrukt en ongelukkig is.” [naar artikel]
Het aantal oproepen bij Tele-Onthaal in verband met seksueel overschrijdend gedrag is de laatste jaren stabiel gebleven. Oproepen over dit gevoelig thema via chat komen wel vaker voor dan vroeger. [naar artikel]
Jongerenluisterlijn Awel heeft in 2021 2 procent meer oproepen gekregen dan in 2020. Kinderen en jongeren vinden dus vaker de weg naar de hulplijn om te praten over hun problemen. En die problemen, die hadden het voorbije jaar minder met corona te maken, maar vooral met de relatie met hun ouders of hun eigen mentaal welzijn. [naar artikel]
Jongerentelefoon Awel heeft het voorbije jaar maar liefst 2.000 oproepen over cyberpesten gekregen, een stijging met 36 procent tegenover enkele jaren geleden. Daarbij steekt een nieuwe trend de kop op: jongeren uitsluiten op sociale media en uit groepsgesprekken. [naar artikel]
Cyberpesten is een pest. Jongerentelefoon Awel kreeg er het voorbije jaar maar liefst 2.000 oproepen over, een stijging met 36 procent tegenover enkele jaren geleden. En volgens Awel steekt daarbij een nieuwe trend de kop op: jongeren uitsluiten op sociale media en uit groepchats. “Dat is een veel ergere vorm van pesten én het is moeilijker op te sporen”, zegt Sibille Declercq van Awel. [naar artikel]
In het Eén-programma Vandaag heeft minister van Jeugd Benjamin Dalle (CD&V) extra financiële steun belooft aan informatieplatform WAT WAT en jongerenhulplijn Awel. In hetzelfde programma stelde acteur James Cooke de nieuwe schooltelevisie ED TV voor dat, met steun van de minister, taboe-onderwerpen bespreekbaar wil maken bij de jeugd. [naar artikel]
Autisme Chat, de chatdienst voor mensen met autisme en hun netwerk, heeft vorig jaar een recordaantal van 2.650 oproepen gekregen. “We moeten de chat versterken en blijven bekendmaken, zodat nog meer mensen de weg naar hulp vinden”, zegt Vlaams Parlementslid Vera Jans (CD&V) naar aanleiding van de Werelddag Autisme op 2 april. [naar artikel]
Cijfers van de hulplijnen tijdens de eerste coronagolf doen het slechtste vermoeden voor onze psychische gezondheid de komende maanden. Tele-Onthaal, Awel en Alcoholhulp.be kregen tussen maart en juni tot 40 procent meer oproepen en chats. [naar artikel]
Awel, de vroegere Kinderen- en Jongerentelefoon, kreeg afgelopen jaar 3.627 meldingen van jongeren over grensoverschrijdend gedrag, goed voor 13 procent van de gesprekken. “Best wel een groot aantal dus, en we zien ook dat dat in stijgende lijn zit”, zei Coördinatrice Sibille Declerq vandaag in de commissie inzake grensoverschrijdend gedrag in het Vlaams parlement. Het […] [naar artikel]
Meer leerlingen en ouders vinden via chat de weg naar hulpverlening bij de Centra voor Leerlingenbegeleiding (CLB). Tijdens het schooljaar 2018-2019 steeg het aantal oproepen bij CLBch@t met 25 procent. 153 CLB-medewerkers verzorgden 5.465 chatsessies. Het aantal chatgesprekken over zelfdoding steeg met 30,5 procent ten opzichte van het voorgaande schooljaar. Dat meldt CLBch@t, een gezamenlijk initiatief van de CLB-netten in Vlaanderen. [naar artikel]
Awel, de voormalige Kinder- en Jongerentelefoon, heeft vorig jaar 23.239 contacten met kinderen en jongeren geregistreerd, blijkt woensdag uit het jaarverslag. De meeste contacten verlopen nog steeds via de telefoon, al blijft het aantal afnemen. [naar artikel]
"Stop it Now!", de hulplijn voor mensen met pedofiele gevoelens, heeft de afgelopen twee jaar 860 oproepen gehad. De organisatie zal in de toekomst ook hulp en ondersteuning via chat verschaffen. [naar artikel]
Met 171 nieuwe vrijwilligers klokte kinder- en jongerentelefoon Awel in 2017 af op 358 paar luisterende oren over heel Vlaanderen. Ook het aantal scheld- en giecheloproepen daalde aanzienlijk in het laatste kwartaal. De organisatie houdt echter de voeten op de grond: 'We kunnen nog steeds niet alle oproepen beantwoorden.' [naar artikel]
“Ben ik het slachtoffer van een nieuwe vorm van oplichting”, vraag Marc Bosmans zich af. Ook al neemt hij zijn telefoon niet op, toch krijgt hij roamingkosten aangerekend van internationale oproepen. Hoe kan dat? [naar artikel]
Vorig jaar hebben een klein beetje minder mensen gebeld of gechat met de hulplijn Tele-Onthaal. Er waren 121.799 oproepen, 1.157 minder dan in 2017. Het is de eerste daling sinds 2014. Dat blijkt uit het jaarverslag van het Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin. De meer dan 600 vrijwilligers van Tele-Onthaal bieden dag en nacht een […] Het bericht Iets minder oproepen naar Tele-Onthaal in 2018 verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Meer leerlingen en ouders vinden via chat de weg naar hulpverlening bij de Centra voor Leerlingenbegeleiding (CLB). Tijdens het schooljaar 2018-2019 steeg het aantal oproepen bij CLBch@t met 25 procent. 153 CLB-medewerkers verzorgden 5.465 chatsessies. Het aantal chatgesprekken over zelfdoding steeg met 30,5 procent ten opzichte van het voorgaande schooljaar. Dat meldt CLBch@t, een gezamenlijk initiatief van de CLB-netten in Vlaanderen. [naar artikel]
23:19 Welkom op de wekelijkse chat met marktenredacteur Kurt Vansteeland. De chat begint op maandag om 12 uur. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.