Meer dan 40 jaar. Zo oud is de Belgische wegcode. Hoog tijd om die versie in de prullenmand te gooien en opnieuw te beginnen. [naar artikel]
Op 1 juni veranderen er weer heel wat dingen. Zo kunnen werknemers straks een halve dag ouderschapsverlof per week opnemen, wordt de wegcode aangepast om de veiligheid voor fietsers en voetgangers te verhogen, en gelden er strengere regels voor sportmakelaars. Een overzicht. [naar artikel]
Op 1 juni veranderen er weer heel wat dingen. Zo kunnen werknemers straks een halve dag ouderschapsverlof per week opnemen, wordt de wegcode aangepast om de veiligheid voor fietsers en voetgangers te verhogen, en gelden er strengere regels voor sportmakelaars. Een overzicht. [naar artikel]
Kinderen tot elf jaar mogen nu ook op het voetpad fietsen, een groep fietsers bestaat voortaan uit tien (in plaats van vijftien) personen en er komen acht nieuwe gevaarsborden. Het is maar een greep uit de nieuwe code van de openbare weg die woensdag is voorgesteld door federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo). “Het gaat om regels die zijn aangepast aan de nieuwe noden en de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit”, aldus de minister. [naar artikel]
Met een stevige sneer op zijn facebookpagina trok burgemeester Rudy Van Cronenburg van leer tegen bestuurders die op de eerste dag na het bouwverlof de verkeersregels aan hun laars lapten in het centrum van Wachtebeke. “Moeten we de gemeente autovrij maken?” vroeg de man zich af. [naar artikel]
Vergeet de ‘Wegcode’, vanaf nu spreken we over de ‘Code van de openbare weg’. Die heeft minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) woensdagvoormiddag voorgesteld op een persconferentie. “Mensen verplaatsen zich niet meer zoals 50 jaar geleden. Deze hervorming past zich aan aan nieuwe gewoonten”, aldus de minister. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.