Corona heeft ook de stad geïnfecteerd en wanneer straks het Rijk der Vrijheid aanbreekt, zullen er blijvende gevolgen zijn. Mensen zullen meer thuis werken en nadenken over het nut en de kost van hun auto. Buren zullen meer dan voor corona op straat willen samenkomen. Cafébazen zullen opveren, maar niet allemaal. En wat doen winkeliers, nu online shoppen helemaal is ingeburgerd? Dus hoe pak je dat aan, de stad na corona? Het goede nieuws is: het wordt beter, zeggen twee slimme urban designers en twee vooruitziende burgemeesters, wanneer ook de typisch Vlaamse centrumstad in snel tempo evolueert naar de perfecte ‘15-minuten-stad’. “Er zijn twee grote winnaars: de stadsbewoner en Moeder Natuur.” [naar artikel]
Terwijl de cultuurwereld op apegapen ligt, pakt Fernand Huts opnieuw uit met een stunt van formaat: zijn Katoen Natie koopt de iconische Boerentoren. De havenbaas wil er een cultuurtoren van maken, met veel ruimte voor tentoonstellingen, ateliers en kunstdepots. ‘Hier kun je moeilijk tegen zijn.’ [naar artikel]
CD&V wil Antwerpen letterlijk en figuurlijk ontharden. Dat heeft lijsttrekker Kris Peeters gezegd op het Antwerps verkiezingscongres van zijn partij. Letterlijk ontharden, dat betekent 15 procent minder beton en meer groen, met figuurlijk ontharden bedoelen ze een sterker sociaal beleid om de armoede aan te pakken, en meer ruimte voor fietsers en voetgangers. [naar artikel]
Sint-Niklaas binnenrijden doe je vanaf woensdag met 30 kilometer per uur. De stad maakt net zoals Brussel, Antwerpen en Gent een grote zone 30 van het centrum. De maatregel moet de stadskern veiliger en leefbaarder maken. “ Door een zone 50 te veranderen in een zone 30, vallen er 70 procent minder slachtoffers ”, zegt Jesse Pappers, onderzoeker stedelijke mobiliteit (VUB). [naar artikel]
In gemeenten waar veel werkloosheid is, werden bij de gemeenteraadsverkiezingen van vorig jaar minder geldige stemmen uitgebracht. Dat blijkt uit... [naar artikel]
Door een aanpassing van het aantal rijvakken of de bebouwing op de Belgiëlei in Antwerpen zou de luchtvervuiling er met zo'n 8% kunnen dalen, in de voetgangerszones zelfs met 20%. Dat blijkt uit een doctoraatsonderzoek naar zogenaamde "street canyons" aan de Universiteit Antwerpen. De luchtvervuiling die van de Antwerpse ring komt maakt een nog betere luchtcirculatie wel moeilijk. [naar artikel]
Mechelen wordt als eerste stad in Vlaanderen een "Stad zonder drempels". Dat wil zeggen dat de stad toegankelijk is voor mensen met een beperking om er op citytrip te gaan. Het is een initiatief van reisorganisatie WeTravel2 die samen met de stad Mechelen een aangepast citytrip programma heeft samengesteld. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.