In de Sint-Augustinuskerk in Antwerpen zijn drie nieuwe monumentale altaarstukken van Jan Fabre onthuld. De kunstenaar maakte de werken met 450.000 dekschilden van de juweelkever. Het gebouw in de Kammenstraat doet nu dienst als concertzaal van muziekcentrum AMUZ. [naar artikel]
De Sint-Augustinuskerk in de Antwerpse Kammenstraat, ook bekend als muziekcentrum Amuz, heeft woensdag drie nieuwe monumentale altaarstukken onthuld die kunstenaar Jan Fabre speciaal voor de kerk en voor het Antwerpse barokjaar 2018 creëerde. Ze hangen op de plaats van oude meesterwerken van Rubens, Van Dyck en Jordaens die al decennia in het KMSKA zijn ondergebracht en ze verwijzen daar ook thematisch naar. [naar artikel]
Een aantal vrienden van de Antwerpse kathedraal en het bijbehorende erfgoed zijn een petitie gestart om tien altaarstukken opnieuw en voorgoed in Antwerpens belangrijkste kerk te houden. De werken zijn in bruikleen van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen (KMSKA). [naar artikel]
Het is een eeuwenoude vraag: welke delen van "Het lam gods" werden door Hubert Van Eyck geschilderd en welke door zijn broer Jan. Hélène Verougstraete, professor-emeritus kunstgeschiedenis en Wim Verbaal, professor Latijnse taal en literatuur beweren het antwoord gevonden te hebben. In het tijdschrift Openbaar Kunstbezit Vlaanderen (OKV) stellen ze dat "Het lam gods" niet één altaarstuk is, maar oorspronkelijk bestond uit twee stukken. [naar artikel]
Dit weekend start ‘Antwerpen Barok 2018. Rubens inspireert’. Negen maanden lang doet Antwerpen met een groots stadsfestival zijn reputatie als meest barokke stad van de Lage Landen alle eer aan. Hoe anders dan nu was het Antwerpse stadsleven in die barokke periode, tussen 1585 en 1750? Wie woonde er en hoe wist de stad haar interne problemen te beheersen? We duiken samen met Jan Lampo, auteur en historicus van het Letterenhuis, en Guido Marnef, Bruno Blondé en Gerrit Verhoeven, historici van het Centrum voor Stadsgeschiedenis van de Universiteit Antwerpen, in de barok. [naar artikel]
Nog maar pas leert Vlaanderen de vergeten barokke kunstenares Michaelina Wautier kennen, of er duikt al een nieuw werk van haar op: “Elk zijn meug”. En Fernand Huts doet het weer: zijn stichting heeft het schilderij meteen gekocht. [naar artikel]
U loopt snel verloren in de wondere wereld van de beeldende kunst? Geen paniek! De Morgen stippelt voor u elke week het boeiendste parcours uit. [naar artikel]
Het meest bombastische en prestigieuze stadsbal tot nu toe. Dat wil Ball Baroque in De Roma zijn. Opgejut door livemuziek, een wandelende fanfare, uitdagende dragqueens en hitsige taferelen op een hemelbed wordt het publiek aangepord om een avond helemaal over the topte gaan en deel te worden van dit totaalspektakel. [naar artikel]
De Direzione Investigativa Antimafia (DIA) – het Italiaanse agentschap dat maffia-gerelateerde misdaden onderzoekt – noemde hen ooit “de machtigste... [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.