Veel volk gisteren bij de voorstelling van het jaarlijkse onderwijsrapport van de OESO, de club van “rijke landen” die zich graag met elkaar vergelijken. Die aandacht was er niet zomaar. [naar artikel]
Waarom zijn sommige maatschappelijke problemen zo hardnekkig? Om een paar voorbeelden te noemen: waarom is het zo moeilijk om sociaaleconomische ongelijkheid te beteugelen, waarom staat de verzorgingsstaat onder grote druk, en waarom zijn de meeste overheden niet in staat om een effectief klimaatbeleid te voeren? [naar artikel]
Spaanse scholieren hebben pech. In vergelijking met tieners uit andere Europese landen krijgen ze van hun juf of meester de grootste berg [naar artikel]
Segregatie in het onderwijs blijft het grootste obstakel voor gelijke kansen voor leerlingen uit kwetsbare milieus en leerlingen met een migratieachtergrond. Dat is de belangrijkste vaststelling uit de analyse van de resultaten van Nederlandstalige en Franstalige leerlingen in de Pisa-enquête 2015. [naar artikel]
Wouter Duyck gooit al eens graag een knuppel in het hoenderhok dat het onderwijsdebat soms is. De Gentse psycholoog vindt dat we dringend meer moeten inzetten op de beste leerlingen van de klas. 'Als we echt een kenniseconomie willen zijn, moeten we leerlingen hebben die excelleren.' [naar artikel]
“We moeten leerlingen ongelijk behandelen”, vindt Tom Cox, directeur van Middenschool Kindsheid Jesu. Hij schreef een boek over hoe je dat in de praktijk doet. Op 26 mei dingt hij voor CD&V ook naar een zitje in het Vlaams parlement. [naar artikel]
De kostprijs van een schooljaar in het secundair stijgt. Het Netwerk tegen Armoede lanceert daarom vandaag een petitie voor een maximumfactuur in het secundair onderwijs. Ook de gezinsbond pleit voor zo’n factuur. ‘De ongelijkheid in onze scholen groeit.’ [naar artikel]
Zwarte scholen zijn minder goed. Leerkrachten moeten raciale verschillen negeren. Kleine kinderen discrimineren niet. Drie vooroordelen, driemaal fout, zegt Orhan Agirdag uit Heusden-Zolder. Om deze en andere stellingen te weerleggen schreef de professor pedagogische wetenschappen aan de KU Leuven het wetenschappelijke boek Onderwijs in een gekleurde samenleving. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.