De Morgen

Open brief: "Het is tijd dat Europa het model van de economische groei loslaat"

17/09/2018 - 06:01
"Deze week verzamelen wetenschappers, politici en beleidsmakers in Brussel voor een historische conferentie. Het doel van de bijeenkomst, georganiseerd door Europese Parlementsleden van vijf verschillende politieke groeperingen, vakbonden en ngo’s is de mogelijkheden af te tasten voor een 'post-growth economy' binnen Europa – een economie waarin economische groei niet langer centraal staat. "

1. Open brief: "Het is tijd dat Europa het model van de economische groei loslaat" (17/09/2018 - De Morgen)

Deze week verzamelen wetenschappers, politici en beleidsmakers in Brussel voor een historische conferentie. Het doel van de bijeenkomst, georganiseerd door Europese Parlementsleden van vijf verschillende politieke groeperingen, vakbonden en ngo’s is de mogelijkheden af te tasten voor een 'post-growth economy' binnen Europa – een economie waarin economische groei niet langer centraal staat.  [naar artikel]

2. De G7: economische dwang opleggen én China ‘economische dwang’ verwijten (30/05/2023 - De Wereld Morgen)

De rijke landen van de G7 zijn vastbesloten om hun collectieve belangen als wereldmachten te vrijwaren ten koste van het globale Zuiden. Daarvoor zetten ze alle chantagemiddelen, terwijl ze onbeschaamd China van diezelfde praktijk beschuldigen. Enig onderzoek wijst uit dat deze beschuldigingen geen steek houdt volgens Carlos Martinez. The post De G7: economische dwang opleggen én China ‘economische dwang’ verwijten appeared first on DeWereldMorgen.be. [naar artikel]

3. Open brief van academici: "Laat het model van economische groei los" (17/09/2018 - VRT NWS)

238 Europese academici uit verschillende landen publiceren vandaag een oproep aan politici en beleidsmakers om niet langer economische groei als belangrijkste doel na te streven. "Dat is niet houdbaar en zou onverantwoord zijn", schrijven ze. Ze stellen ook enkele alternatieve beleidsmaatregelen voor. [naar artikel]

4. Econoom Hans Bevers na open brief van academici: "We kunnen tot nader order niet zonder economische groei" (17/09/2018 - VRT NWS)

238 Europese academici pleiten voor een economisch model waarin groei niet langer centraal staat, omdat dat de basis vormt van heel wat maatschappelijke problemen. Econoom Hans Bevers begrijpt de boodschap van de ondertekenaars, maar ziet niet in hoe negatieve groei een oplossing kan zijn. "Op die manier ga je naar een soort collectieve verarming." [naar artikel]

5. Open brief Macron: Van Brempt (SP.A) wil een radicaal ander Europa, Van Grieken (VB) wil minder Europa (05/03/2019 - VRT NWS)

In “Terzake” discussieerden Kathleen Van Brempt, SP-A-lijsttrekker voor het Europees parlement, en Tom Van Grieken, voorzitter van Vlaams Belang, over de open brief die de Franse president Macron vanmorgen liet verschijnen in 28 kranten in evenveel EU-landen. Macron had het in zijn brief over “de weg naar Europese vernieuwing”. Voor Van Grieken moet dat een weg naar minder Europa zijn, voor Van Brempt moet de weg radicaal anders zijn. [naar artikel]

6. Guy Verhofstadt luidt in open brief aan Herman Van Rompuy de noodklok over Europa‘Europa stapelt mislukkingen op’ (10/04/2019 - De Morgen)

De mislukte klimaattop in Kopenhagen. De gebrekkige coördinatie van hulp aan Haïti. De zware Griekse problemen. Obama die afzegt voor de top EU-VS. Volgens ex-premier Guy Verhofstadt stapelt Europa het aantal mislukkingen op. “Als Europa zo verder gaat, komen we nooit uit de crisis.” [naar artikel]

7. Eddy Wauters schreef een brief aan de voetbalbond. Onze chef sport schrijft nu een brief aan Eddy Wauters. Lees hem integraal (22/02/2018 - Gazet van Antwerpen)

De oud-voorzitter van voetbalclub Antwerp laat zich weer opmerken. Eddy Wauters (84) heeft een aangetekende brief gestuurd naar de Belgische voetbalbond, waarin hij de licentie van Antwerp in vraag stelt. In zijn ‘brief aan Eddy Wauters’ reageert onze chef sport Peter Goris op deze opvallende actie. [naar artikel]

8. Ryanair op glad ijs na omstreden brief: "Onbegrijpelijk dat een groot bedrijf zo’n brief uitstuurt" (31/07/2018 - Het Laatste Nieuws)

Ryanair begeeft zich op juridisch glad ijs door stakende werknemers te waarschuwen voor sancties.?Tot die conclusie komen verschillende... [naar artikel]

9. Brief van Dutroux aan slachtoffers is klaar: “Het is een brief van verzoening en openheid” (22/08/2018 - Het Nieuwsblad)

Ieder woord is gewogen en hij is klaar om verstuurd te worden: de brief van Marc Dutroux aan (de nabestaanden van) zijn slachtoffers. Aan het eind van deze week of begin volgende week zullen Sabine Dardenne, Laetitia Delhez en de ouders van Julie, Mélissa, An and Eefje de brief ontvangen. [naar artikel]

10. Brief van Dutroux aan nabestaanden van slachtoffers is klaar: “Het is een brief van verzoening en openheid” (22/08/2018 - Het Belang van Limburg)