Nooit eerder werd de verkiezingscampagne zo fel online gevoerd als nu. De opmars van sociale media maakt dat we nog meer dan anders overstelpt worden met verkiezingspropaganda. “Maar sociaal contact blijft toch cruciaal”, zegt Tremelonaar Pol Vandyck. [naar artikel]
Hoe komt het dat veel mensen zich slecht in hun vel voelen nu we met z'n allen al weken rondlopen met een coronakapsel? Op die vraag gaf cultuursocioloog Pascal Gielen (Universiteit Antwerpen) een antwoord in "De wereld van vandaag" op Radio 1. Identiteit, sociaal contact én fysiek contact zijn volgens hem de sleutels. [naar artikel]
De Nationale Veiligheidsraad gaat zich aan het afgesproken stramien houden. Dat wil zeggen: de winkels gaan weer open, maar om weer met vrienden of familie af te spreken blijft het nog even wachten. Nochtans begint die lockdown steeds zwaarder te wegen. “Eigenlijk moeten we een balans vinden tussen de strijd tegen het virus en het sociaal welzijn van de mensen”, zegt geluksprofessor Lieven Annemans (UGent). [naar artikel]
Maaltijden bestellen op het internet, een museumbezoek via een app en vergaderen met Zoom. De digitalisering zorgt ervoor dat we steeds minder direct menselijk contact hebben. Volgens experts heeft dat negatieve gevolgen voor hoe we met elkaar omgaan. ‘De publieke ruimte wordt ontmenselijkt.’ [naar artikel]
De populairste datingapps van België moeten een veiliger klimaat voor hun gebruikers creëren en beter omgaan met gerapporteerd geweld. Dat concluderen de hulplijn 1712 en het expertisecentrum Resilient People van UCLL uit hun studie naar hoe apps als Tinder, Grindr en Bumble geweld aanpakken en voorkomen. De organisaties ontwikkelden 10 tips om gebruikers bewust te maken over de risico's van online daten. [naar artikel]
Wie vriend is met iedereen op Facebook, zag ongetwijfeld al wat campagneberichten voorbijkomen. Sommige boegbeelden kiezen voor samenwerking met een communicatiebureau, anderen houden de touwtjes liever zelf in handen. Maar dat de sociale media een rol zullen spelen in die campagnes, daar is iedereen het over eens. “Het is vandaag heel moeilijk voor de partijen om dé kiezer te identificeren en sociale media zijn daarin een handig instrument”, weet Philippe De Vries, docent politieke marketing aan de Universiteit Antwerpen. [naar artikel]
Exact één maand voor de verkiezingen is de strijd om uw stem op sociale media al helemaal losgebarsten. Tal van lokale partijen nemen zelfs een mediabureau onder de arm, met spectaculaire dronebeelden of een campagnelied met videoclip als resultaat. Een kostelijke zaak? “Zo’n professionele videoclip opnemen is niet duurder dan flyers laten drukken”, klinkt het. [naar artikel]
Derk Jan Eppink werkt in New York bij de conservatieve denktank London Policy Center. Zijn VS-wisselcolumn met Michiel Vos verschijnt wekelijks. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.