Katholieke scholen kunnen vanaf volgend schooljaar één uur Engels geven in het eerste middelbaar, ten koste van een uurtje Frans. “Dit is géén beslissing tegen het Frans”, verzekert topman Lieven Boeve. Toch is de vereniging van Franse leerkrachten bezorgd. “Het is nu al zo moeilijk jongeren in contact te brengen met de taal”, zegt voorzitster Iris Haentjens. [naar artikel]
Katholieke scholen mogen vanaf september 2019 één uur Engels geven in het eerste middelbaar, ten koste van een uur Frans. De vereniging van... [naar artikel]
Katholieke scholen kunnen vanaf volgend schooljaar één uur Engels geven in het eerste middelbaar, ten koste van een uurtje Frans. “Dit is géén beslissing tegen het Frans”, verzekert topman Lieven Boeve. Toch is de vereniging van Franse leerkrachten bezorgd. [naar artikel]
Katholieke scholen kunnen vanaf volgend schooljaar één uur Engels geven in het eerste middelbaar, ten koste van een uurtje Frans. “Dit is géén beslissing tegen het Frans”, verzekert topman Lieven Boeve. Toch is de vereniging van Franse leerkrachten bezorgd. [naar artikel]
Praktijkleerkrachten zijn ongerust over de onderwijshervormingen die volgend jaar van start gaan. Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits gaat een aantal praktijkvakken in het beroepsonderwijs vervangen door algemene vakken zoals bijvoorbeeld Engels of Frans. Het zou gaan om een vermindering van vier uur praktijk per week, maar daar zijn de leerkrachten het niet mee eens. [naar artikel]
In de provincie Antwerpen geven twintig secundaire scholen vakken als geschiedenis, aardrijkskunde, wiskunde of chemie in het Frans, Engels of Duits. Het aantal scholen dat CLIL, Content and Language Integrated Learning, aanbiedt, blijft groeien. Het Antwerpse Villa Cresco start in september met lessen artistieke opvoeding in het Frans, later lichamelijke opvoeding en geschiedenis in het Engels. “Veel jongeren durven geen Frans of Engels te spreken, dat willen we overwinnen”, zegt directrice Jutta Steffanowski. [naar artikel]
Ook ongedoopte of andersgelovige leerkrachten zijn welkom in het katholieke basisonderwijs, maar ze mogen het vak godsdienst niet onderwijzen. Dat heeft Johan Bonny, bisschop van Antwerpen en referent voor het onderwijs, gezegd tijdens de persvoorstelling van een nieuwe brochure over het vak rooms-katholieke godsdienst. De aanpassing is nodig omdat het katholieke basisonderwijs in bepaalde grootstedelijke regio's niet meer aan de noodzakelijke aantallen leerkrachten komt. [naar artikel]
Vanaf het derde leerjaar mogen lagere scholen lessen Frans geven. Engels of Duits mag vanaf het vijfde leerjaar. Dat is sinds het begin van dit schooljaar mogelijk door een wijziging in het decreet basisonderwijs. Maar weinig scholen gaan op het aanbod in. Stedelijke basisschool De Doening in Vilvoorde doet het wel. "Het journaal" sprak er met de leerlingen en de lerares. [naar artikel]
Leerkrachten maken zich ongerust over de toenemende radicalisering bij bepaalde jongeren. Ze hebben het dan niet over allochtone ISIS-aanhangers, maar tieners uit overwegend blanke scholen, die dwepen met het gedachtegoed van Dries Van Langenhove en daar openlijk voor uitkomen. “De Pano-reportage was een kantelpunt.” [naar artikel]
Katholieke scholen mogen zelf uitmaken in hoeverre zij hervormen. Tot die conclusie komt Lieven Boeve, topman van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. [naar artikel]
Leerkrachten maken zich ongerust over de toenemende radicalisering bij bepaalde jongeren. Ze hebben het dan niet over allochtone ISIS-aanhangers, maar tieners uit overwegend blanke scholen, die dwepen met het gedachtegoed van Dries Van Langenhove en daar openlijk voor uitkomen. “De Pano-reportage was een kantelpunt.” [naar artikel]
Ook ongedoopte of andersgelovige leerkrachten zijn welkom in het katholieke basisonderwijs, maar ze mogen het vak godsdienst niet onderwijzen. Dat heeft Mgr. Johan Bonny, bisschop van Antwerpen en referent voor het onderwijs, donderdagnamiddag gezegd tijdens de persvoorstelling van een nieuwe brochure over het vak rooms-katholieke godsdienst. [naar artikel]
Liefst 42 docenten Frans van hogescholen en universiteiten trekken aan de alarmbel over hun vak. Uit Vlaamse proeven blijkt dat het niveau zakt, en dat heeft volgens de docenten te maken met de stiefmoederlijke behandeling van het Frans. “Overal zien we dat scholen voor minder Frans kiezen”, zegt lerarenopleider Hugo Scheyving van Vives Hogeschool. “Het is heel simpel: ze kiezen voor meer Engels.” [naar artikel]
Twee leerkrachten van de Katholieke Scholen Diest (KSD) gaan vanavond een dj-set draaien, elk vanuit hun eigen kot. [naar artikel]
42 docenten Frans uit het hoger onderwijs luiden de alarmbel. ‘Onze passie en beroepseer dwingen ons in het verweer te gaan.’ [naar artikel]
Juni is traditioneel examenmaand, maar sommige middelbare scholen moeten deze keer enkele examens schrappen. Dat schrijft Het Laatste Nieuws. Ook hier speelt het al veelgenoemde lerarentekort een rol: leerlingen hebben te weinig les gekregen om het vak goed te kunnen evalueren. "Al twee, drie jaar slagen we er niet in om voldoende leerkrachten te vinden", zegt Steven De Brandt van WeTech in Sint-Niklaas. [naar artikel]
Ook ongedoopte of andersgelovige leerkrachten zijn welkom in het katholieke basisonderwijs, maar ze mogen het vak godsdienst niet onderwijzen. [naar artikel]
De scholen in Vlaanderen zouden vanaf 15 mei gedeeltelijk weer opengaan. Hoe reageren ouders, leerlingen en leerkrachten op het nieuws? Bekijk hier de reacties. [naar artikel]
Pilletjes toedienen, een insulinespuit zetten of sondevoeding geven: wettelijk mogen leerkrachten die zorgen niet geven aan hun leerlingen. Het katholiek onderwijs verspreidt nu een nieuwe leidraad om scholen te helpen die toch medische zorgen willen toedienen. [naar artikel]
Tien (school)dagen lang bevraagt De Morgen tien leerkrachten. Zij krijgen vijf vragen en spreken vol passie over hun beroep, hun hoogte- en dieptepunten en hun vak. Maar onze tien leerkrachten mogen ook vragen uitdelen. Elke dag vindt u hier hun toets terug. Vandaag: Engels. [naar artikel]
Ook ongedoopte of andersgelovige leerkrachten zijn welkom in het katholieke basisonderwijs, maar ze mogen het vak godsdienst niet onderwijzen. Dat heeft Mgr. Johan Bonny, bisschop van Antwerpen en referent voor het onderwijs, deze namiddag gezegd tijdens de persvoorstelling van een nieuwe brochure over het vak rooms-katholieke godsdienst. De aanpassing is nodig omdat het katholieke basisonderwijs […] [naar artikel]
In verschillende middelbare scholen met sterke beroepsrichtingen is er grote ongerustheid over de onderwijshervorming die volgend schooljaar van start gaat. Ze vrezen dat minder leerlingen in de zogenaamde B-stroom zullen kunnen starten, die voorbereidt op het beroepsonderwijs. En ook de afbouw van praktijkvakken daar ten voordele van Frans en Engels zal sommige leerlingen gefrusteerd doen afhaken, waarschuwen ze. [naar artikel]
18:35 Scholen mogen afwezige leerkrachten voortaan al na één dag vervangen en kunnen personeel zonder pedagogisch diploma aanwerven. Die maatregelen moeten ertoe leiden dat zo veel mogelijk scholen openblij... [naar artikel]
De kennis van het Engels bij kinderen in het 6e leerjaar is groter dan die van het Frans. Dat blijkt uit een doctoraatonderzoek aan de universiteit van Gent. Uit die studie blijkt dat kinderen meer Engelse woorden kennen dan Franse, terwijl ze in hun vorige jaren op de lagere school al Frans als vak hadden en nog geen Engels. [naar artikel]
De eeuwige discussie over het toelaten van hoofddoeken in de klas is terug van weggeweest. Maar ze lijkt wel een nieuwe fase te zijn ingegaan: leerkrachten in spe met een hoofddoek vinden amper een school waar ze voor de klas mogen staan. En dit terwijl onze samenleving hyperdivers is en er een tekort aan leerkrachten is. Het zet scholen aan tot nadenken. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.