De Taiwanese president Tsai Ing-wen (foto) zegt dat het model van "één land, twee systemen", zoals dat van toepassing is in Hongkong, zijn... [naar artikel]
Hoogleraar Jan Blommaert bestudeert onze taal en hoe we die gebruiken. We spreken steeds forser: "Zeg niet gewoon "nonsens", wel "complete nonsens", en "onbegrijpelijk" is "volstrekt onbegrijpelijk". En dat heeft politieke gevolgen". [naar artikel]
Het Waals Gewest verzet zich fel tegen een kilometerheffing op alle wegen in Vlaanderen. Dat zegt Waals minister van Mobiliteit Carlo Di Antonio (CDH). Hij hoopt meer uitleg te krijgen van de Vlaamse collega’s, want twee verschillende systemen voor kilometerheffing in één land is “moeilijk te vatten”, zegt hij. [naar artikel]
Met de inkomsten uit een kilometerheffing zou Vlaanderen een lastenverlaging tot 4,5 miljard kunnen doorvoeren. Dat schrijven De Standaard, Het Nieuwsblad en de Gazet van Antwerpen vandaag. "Maatschappelijk gezien zijn er alleen positieve effecten." [naar artikel]
Jean-Marie Dedecker en mobiliteitsexpert van de KU Leuven Stef Proost zijn in "Terzake" in debat gegaan over de slimme kilometerheffing. Dedecker zegt dat hij zich zal blijven verzetten tegen wat hij het "uitmelken van de automobilist" noemt. Proost is een "believer" in het systeem: "hiermee kan je eindelijk de files aanpakken". [naar artikel]
Het klimaatplan van de Vlaamse regering wordt niet overal laaiend enthousiast onthaald. De Vlaamse werkgeversorganisatie Voka vindt dat het plan "de juiste klemtonen legt", maar is wel teleurgesteld dat de kilometerheffing andermaal niet wordt ingevoerd. Milieuorganisatie Greenpeace zegt dat de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen met 40 procent "absoluut onvoldoende" is. [naar artikel]
Uit de eerste resultaten van het onderzoek naar sluipverkeer als gevolg van de kilometerheffing blijkt dat het systeem best wordt uitgebreid met [naar artikel]
Nederlandse vrachtwagenchauffeurs blijven grote problemen hebben met de Belgische kilometerheffing. Dat zegt sectorfederatie Logistiek en Transport Nederland (TLN) aan het NOS Radio 1 Journaal. "Het systeem werkt niet optimaal en daardoor krijgen Nederlandse transporteurs onterecht honderden boetes". [naar artikel]
{ "type": "aside-inline", "title": "", "content": [ { "p": "Liesbeth Van Impe" } ] } [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil dan toch geen kilometerheffing invoeren, een systeem waarbij autobestuurders een belasting betalen per gereden kilometer. Dat zegt hij in "Terzake". "Ik stel vast dat hiervoor geen politiek draagvlak bestaat, ook niet bij de bevolking." [naar artikel]
Ook in 2021 zijn de inkomsten uit de kilometerheffing voor vrachtwagens verder gestegen, met 12 procent tot 814,1 miljoen euro. Dat blijkt vrijdag uit cijfers van Viapass, het publiek orgaan dat de kilometerheffing coördineert en controleert in België. Een van de opvallendste vaststellingen is dat het systeem wat betreft "groene kilometers" bijna aan zijn plafond zit. Johan Schoups, administrateur-generaal van Viapass, roept de politieke overheden daarom op werk te maken van nieuwe tariefmethodologieën. [naar artikel]
Twee Duitse staatsburgers worden in Turkije vastgehouden voor wat Berlijn "politieke redenen" noemt. Het gaat om de laatste in een reeks [naar artikel]
13:47 Twee systemen in één land zijn volgens Waals minister van Mobiliteit Carlo Di Antonio (cdH) moeilijk te vatten. [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is "principieel voorstander" van een uitbreiding van de kilometerheffing naar alle [naar artikel]
Zender Eén start met de opnames voor de nieuwe fictiereeks "Black-out", over een land in de ban van een complete stroomuitval. "De reeks roept prangende vragen op over ons energiebeleid in de afgelopen 15 jaar", klinkt het. De hoofdrollen worden vertolkt door Sara De Roo en Geert Van Rampelberg. "Black-out" zal ten vroegste in de winter van 2020 op het scherm te zien zijn. [naar artikel]
De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft amper een effect op de verkeersdrukte. Dat meldt werkgeversorganisatie Voka in een reactie op de... [naar artikel]
Sectorfederatie Febiac pleitte dinsdag, naar aanleiding van de cijfers van Viapass, voor de invoering van een "slimme" kilometerheffing, voor vrachtwagens én voor personenwagens. Het gaat dan om een variabel kilometertarief, volgens tijdstip en plaats van de rit. [naar artikel]
Breekt het cordon sanitaire voor het eerst in Ninove? Volgens eerste, niet officiële resultaten haalt de partij van Vlaams Parlementslid voor Vlaams Belang Guy D'Haeseleer een monsterscore van bijna 40 procent. "Een onverhoopt succes", zegt D'Haeseleer. Hij spreekt van "complete waanzin". D'Haeseleer heeft de ambitie om de meerderheid Open VLD, CD&V en het kartel SP.A-Groen te breken. "Het wordt zeer spannend tot laat op de avond", besluit D'Haeseleer. [naar artikel]
De politievakbonden in Nederland noemen de boerenacties van de afgelopen dagen "complete waanzin". Het protest leidde gisteravond in het oosten van Nederland tot onveilige situaties. De bonden vragen steun van minister van Justitie en Veiligheid Dilan Yesilgöz. [naar artikel]
De Vlaamse werkgeversorganisatie Voka en een aantal aangesloten sectorvereniging halen hun pleidooi voor een slimme kilometerheffing weer vanonder het stof. Nu de coronacrisis wat wegebt, keren ook de files immers terug. "Elke filedag kost ons land 1,3 miljoen euro", klinkt het. [naar artikel]
Lukaku heeft de harten van de United-fans al veroverd met twee goals in de voorbereiding. "Maar ik ben nog geen complete spits", waarschuwt de Rode Duivel. [naar artikel]
De slimme kilometerheffing, de "stadstol", die het Brussels gewest wil invoeren, komt er niet voor 2024. Dat zegt PS-voorzitter Paul Magnette in de kranten L'Echo en De Tijd. Volgens Magnette wordt de heffing pas in de volgende legislatuur doorgevoerd. "Uit de contacten die ik had met mijn Brusselse vrienden heb ik begrepen dat dit voor de volgende legislatuur is. We hebben dus tijd." [naar artikel]
In Brussel een afgeslankte versie van de kilometerheffing invoeren, waarbij automobilisten die geen alternatief hebben gespaard blijven. Dat voorstel lanceert Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) in de krant De Morgen. De minister wil dit alleen doen als heel België, en dus ook Vlaanderen, meestapt in het systeem. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) is bereid om te luisteren, “maar een kilometerheffing is voorlopig niet aan de orde". [naar artikel]
"Ik denk dat het draagvlak voor de kilometerheffing ten onder is gegaan toen men is beginnen spreken over een gebiedsdekkende heffing." Dat heeft... [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.