Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Gazet van Antwerpen

Kritiek op reclame bij ‘Over Water’: “Dit banaliseert drugsgebruik”

29/12/2018 - 05:03
"Een spotje van Proximus bij de Eén-serie Over Water stuit op felle kritiek van organisaties die aan drugspreventie doen. “Er wordt duidelijk een lijntje gesnoven en dat banaliseert het gebruik van drugs”, zo zegt de Vereniging voor Alcohol- en Andere Drugsproblemen (VAD). De Eén-reeks met Tom Dewispelaere (foto) in de hoofdrol begint en eindigt met een spotje van Proximus. Samen met het logo van het telecombedrijf verschijnt de tekst ‘Geniet samen van de wekelijkse dosis actie’, waarna de letters worden ‘opgesnoven’. “Goed, dit sluit aan bij een fictiereeks waarin het over cocaïne in de Antwerpse haven gaat. Maar met zo’n spotje suggereer je dat een lijntje snuiven iets gewoons is”, zegt Tom Evenepoel van de VAD. De VRT is voorlopig niet van plan om het clipje ­terug te trekken. "

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Kritiek op reclame bij ‘Over Water’: “Dit banaliseert drugsgebruik” (29/12/2018 - Gazet van Antwerpen)

Een spotje van Proximus bij de Eén-serie Over Water stuit op felle kritiek van organisaties die aan drugspreventie doen. “Er wordt duidelijk een lijntje gesnoven en dat banaliseert het gebruik van drugs”, zo zegt de Vereniging voor Alcohol- en Andere Drugsproblemen (VAD). De Eén-reeks met Tom Dewispelaere (foto) in de hoofdrol begint en eindigt met een spotje van Proximus. Samen met het logo van het telecombedrijf verschijnt de tekst ‘Geniet samen van de wekelijkse dosis actie’, waarna de letters worden ‘opgesnoven’. “Goed, dit sluit aan bij een fictiereeks waarin het over cocaïne in de Antwerpse haven gaat. Maar met zo’n spotje suggereer je dat een lijntje snuiven iets gewoons is”, zegt Tom Evenepoel van de VAD. De VRT is voorlopig niet van plan om het clipje ­terug te trekken. [naar artikel]


2. Deze reclame van Calvin Klein is verboden in België omdat die sexy selfies banaliseert (16/11/2016 - Het Laatste Nieuws)

De JEP, de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame, wil dat Calvin Klein zijn jongste campagne stopzet. De campagne, op vooral reclameborden [naar artikel]


3. Politie banaliseert nog te vaak partnergeweld (24/01/2022 - De Morgen)

Er bestaat binnen de politie hoe langer hoe meer gevoeligheid voor intrafamiliaal geweld. Toch wordt partnergeweld nog te vaak gebanaliseerd door agenten, omdat er te weinig kennis is. Dat stelt het Comité P. [naar artikel]


4. Fiji Water-meisje klaagt Fiji Water aan: “Ze gebruiken mij om reclame te maken” (04/02/2019 - Het Laatste Nieuws)

Een kleine maand geleden waren het niet de celebs die de show stalen op de Golden Globes, maar wel Kelleth Cuthbert. Zij was het meisje dat Fiji... [naar artikel]


5. Kritiek op reclame bij 'Over Water': "Zo wordt lijntje snuiven iets normaals" (29/12/2018 - Het Belang van Limburg)

BRUSSEL Een spotje van Proximus bij de Eén-serie ‘Over Water’ stuit op felle kritiek van organisaties die aan drugspreventie doen. “Er wordt duidelijk een lijntje gesnoven en dat banaliseert het gebruik van drugs”, zo zegt de Vereniging voor Alcohol- en Andere Drugsproblemen (VAD). De VRT is niet van plan het clipje te schrappen. [naar artikel]


6. Gepersonaliseerde reclame evolueert naar reclame die gezichten herkent (26/05/2018 - Knack)

In deze tijden van digitalisering en onlinereclame gaat ook de klassieke gepersonaliseerde reclame mee met zijn tijd. [naar artikel]


7. "Choquerende reclame verandert ons gedrag niet" "Choquerende reclame verandert ons gedrag niet" (13/06/2018 - Het Belang van Limburg)

Met beelden van een geënsceneerde treincrash wil Infrabel spoorlopers afschrikken. Maar volgens professor persuasieve communicatie Tim Smits (KULeuven) zal de campagne ons gedrag niet veranderen. Zijn we, 25 jaar nadat Luc Beaucourt de boer opging met zijn gruwelvoordrachten, immuun geworden voor choquerende beelden uit het verkeer? [naar artikel]


8. VRT gaat deontologische code ontwikkelen voor reclame: "Kijken welke reclame nog aanstootgevend kan zijn" (28/06/2018 - VRT NWS)

De VRT gaat een deontologische code ontwikkelen voor reclame. Dat heeft de openbare omroep vandaag afgesproken met Vlaams minister van Media Sven Gatz (Open VLD). De VRT kreeg afgelopen dagen kritiek omdat er reclame te zien was voor online gokken voor en na wedstrijden van het wereldkampioenschap voetbal.  [naar artikel]


9. Raad voor de Reclame: influencers moeten duidelijk aangeven wanneer ze #reclame maken (08/10/2018 - VRT NWS)

Online influencers moeten duidelijk aangeven als ze betaald worden om een product of dienst te promoten. Dat kunnen ze doen door bijvoorbeeld de woorden reclame, advertentie of sponsoring of de hashtags #spon, #adv, #prom of #reclame te vermelden. Dat staat in een reeks aanbevelingen van de Raad voor de Reclame. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!