Goed 12 procent van de jonge Belgische bestuurders zit zeker eens per maand onder invloed van drugs achter het stuur. Dat blijkt uit de zevende editie van de Verkeersonveiligheidsenquête die het Vias Institute maandag voorstelde. Het is vooral in Brussel en Wallonië dat het probleem zich stelt. [naar artikel]
De voorbije twee jaar is het aantal jonge bestuurders (18 - 34 jaar) dat toegeeft maandelijks onder invloed van drugs met de wagen te rijden gestegen van 11 tot 19 procent. In twee op de drie gevallen combineren ze drugs met alcohol, wat het risico op een ongeval exponentieel vergroot. Ook het gebruik van lachgas gaat in stijgende lijn. Dat blijkt uit de Nationale VerkeersONveiligheidsenquête van het Vias Institute. [naar artikel]
Jonge bestuurders (18 tot 34 jaar) kruipen almaar vaker onder invloed van drugs en lachgas achter het stuur. Dat blijkt uit een onderzoek van verkeersinstituut Vias. In twee jaar tijd is het percentage jonge bestuurders dat toegeeft maandelijks te rijden na druggebruik gestegen van 11 naar 19 procent. In twee op de drie gevallen combineren ze drugs met alcohol, wat het risico op ongevallen volgens Vias exponentieel vergroot. [naar artikel]
In twee jaar tijd is het percentage jonge bestuurders (tussen de 18 en de 34 jaar) dat toegeeft te rijden na drugsgebruik, gestegen van 11 naar 19%. In twee op de drie gevallen combineren jonge bestuurders die onder invloed van drugs rijden dat met alcohol en ook het gebruik van lachgas is in stijgende lijn. Dat blijkt uit de tiende nationale verkeersonveiligheidsenquête. Verkeersveiligheidsinstituut Vias roept op om de regels rond lachgas te verstrengen. [naar artikel]
Maar liefst 1 op 5 jonge bestuurders geeft toe achter het stuur te kruipen na gebruik van lachgas. De schijnbaar ongevaarlijke drug wordt populairder onder jongeren, maar zorgt wel degelijk voor neurologische schade. Met alle gevolgen van dien op de weg. Het overgewaaide fenomeen uit Nederland is stilaan hét nieuwe spul achter het stuur, maar de politie blijkt nog niet voorbereid. “Testen om lachgas op te sporen moeten nog worden ontwikkeld”, klinkt het bij VIAS. “En zelfs de regelgeving loopt achter.” [naar artikel]
“Alcohol in het verkeer is een groot probleem, het rijden onder invloed van drugs is een probleem”: dat zegt Jan Vanhauwere, korpschef van de politiezone Demerdal (Diest – Scherpenheuvel-Zichem). Vanhauwere haalt er de cijfers bij: “In 2019 betrapten wij 158 bestuurders die onder invloed van drugs reden en 304 chauffeurs die te veel alcohol hadden verbruikt. In 2018 waren de cijfers respectievelijk 152 en 308, in 2017 174 en 240”. [naar artikel]
In twee jaar tijd is het percentage jonge bestuurders (tussen de 18 en de 34 jaar) dat toegeeft maandelijks te rijden na drugsgebruik, gestegen van 11 naar 19 procent. In twee op de drie gevallen combineren jonge bestuurders die onder invloed van drugs rijden dat met alcohol en ook het gebruik van lachgas zit in stijgende lijn. Dat blijkt uit de tiende nationale verkeersonveiligheidsenquête. Verkeersveiligheidsinstituut Vias roept op om de regels rond lachgas te verstrengen. [naar artikel]
In twee jaar is het percentage jonge bestuurders tussen 18 en 34 jaar dat toegeeft maandelijks te rijden na druggebruik, gestegen van 11 procent naar 19 procent. Dat blijkt uit de tiende nationale verkeersonveiligheidsenquête waarvoor verkeersinstituut VIAS 6000 personen ondervroeg. [naar artikel]
Acht procent van de Belgische bestuurders rijdt maandelijks minstens één keer na het gebruik van slaap- of kalmeermiddelen. In Brussel gaat het over één op de zes bestuurders. Bijna een op de zeven jonge bestuurders reed voorts de voorbije maand onder invloed van één of meerdere drugs achter het stuur, aldus de elfde Nationale VerkeersONveiligheidsenquête van Vias institute. Cannabis is de meest voorkomende drug. Ook lachgas blijft populair, vooral bij jonge mannelijke bestuurders. Vias vraagt een onmiddellijk verbod op de verkoop en het bezit van dit product. [naar artikel]
Zeven op de honderd Belgische bestuurders kijken maandelijks wel eens naar een video achter het stuur. Dat blijkt uit een bevraging van verkeersinstituut Vias bij zowat 6.000 Belgen, waarover Sudinfo bericht. "Heel gevaarlijk, want de cognitieve afleiding is enorm groot", bevestigt woordvoerder Stef Willems. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.