Een helm is een individuele beschermingsmaatregel die de oorzaak van verkeersonveiligheid op geen enkele manier aanpakt. Dat zegt de Fietserbond in een reactie op het memorandum voor 2019 van Verkeersinstituut Vias. Daarin pleit de organisatie voor helmplicht voor fietsende kinderen tot 14 jaar. De Fietsersbond kan zich in veel van de maatregelen die Vias opsomt […] Het bericht “Helm maakt ons verkeer niet veiliger” verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Op de eerste schooldag na de herfstvakantie is het hoog tijd om op de gevaren in het verkeer te wijzen. Dat doet de campagne "Helm op, fluo top" door kinderen in het zonnetje te zetten die zich van die gevaren bewust zijn. Als ze met de fiets of te voet naar school komen, zijn ze extra kwetsbaar. Vanmorgen kregen de leerlingen met een fluohesje of een fietshelm een stickertje opgekleefd. De actie is aan haar vijfde editie toe, en deze school in Vilvoorde neemt eraan deel. [naar artikel]
Sowieso is het de belangrijkste veiligheidsmaatregel van de voorbije decennia in het wielrennen: de verplichting om een helm te dragen. “De komende jaren verwachten we nóg veiligere helmen”, zegt de man die mee de ‘hersenhelm’ van Wout van Aert en co. ontwikkelde. [naar artikel]
Elektrische auto's zijn amper hoorbaar, wat het voor blinden erg moeilijk maakt om te weten dat ze eraan komen. Op die manier ontstaan vaak ongevallen. De leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar van basisschool De Step in Beringen hebben nu een Super Sonic Beugel ontworpen die het leven van blinden gemakkelijker moet maken. De beugel heeft twee sensoren en een camera die de afstand tot de auto meten en de blinde waarschuwt. Voorlopig bestaat de superbeugel alleen nog maar in legoblokjes, maar daar hopen ze snel verandering in te brengen. [naar artikel]
700 dodelijke verkeersslachtoffers per jaar: daarmee ligt onze kans om te sterven in het verkeer dubbel zo hoog als in Nederland. Oppositiepartij... [naar artikel]
Drie studenten Autotechnologie en een student Elektronica-ICT van Thomas More schrijven geschiedenis door een auto via een gsm autonoom te laten rijden. Bij de vier bollebozen zijn er drie uit de provincie Antwerpen: [naar artikel]
Moeten er eerst doden vallen voor er wat gedaan wordt aan onveilige situaties op de weg? De vraag rijst na elk verkeersdrama. Mobiliteitsexpert Tim... [naar artikel]
De Nederlanders drukken straks het gaspedaal wat minder hard in. De regering heeft er beslist dat de maximale snelheid op snelwegen er overdag zal zakken tot 100 kilometer per uur. De Belgische snelwegen – van de gevaarlijkste in heel Europa – zouden er volgens experten wel bij varen, mochten wij het Nederlandse voorbeeld volgen. [naar artikel]
De Nederlanders drukken straks het gaspedaal wat minder diep in. De regering heeft er beslist dat de maximale snelheid op snelwegen overdag zal zakken tot 100 km/u. Ook de Belgische snelwegen – van de gevaarlijkste in heel Europa – zouden er volgens experten wel bij varen. [naar artikel]
De stad Gent voorziet binnenkort filmpjes die studenten moeten tonen en leren hoe ze zich veiliger kunnen verplaatsen met de fiets. "Het is voor nieuwe studenten soms wennen, ze zijn rustiger verkeer in een dorp gewoon. De attitude in een stad is anders. Fietsers moeten ook rekening houden met tramverkeer", stelt de stad. De filmpjes zullen online verspreid worden. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.