‘Vierkant groen’, waarbij in alle richtingen tegelijk mag worden overgestoken - behalve door auto’s - krijgt een permanent karakter. Ook met andere ingrepen komt de wegcode binnenkort beter tegemoet aan fietsers en voetgangers. Is dat hoog tijd? Zijn er nog andere lacunes in de wegcode voor zwakke weggebruikers? [naar artikel]
De Kamer heeft een reeks aanpassingen goedgekeurd in de wegcode waardoor fietsen veiliger wordt. Buiten de bebouwde kom moet er minstens anderhalve meter ruimte worden gehouden tussen de fietsers en de auto’s, rechtsaf door het rood rijden mag voortaan en bakfietsen mogen in de toekomst eenrichtingsstraten inrijden. [naar artikel]
De eerste verkeerslichten die fietsers toelaten rechtsaf te slaan bij een rood licht, zijn geïnstalleerd langs een Vlaamse gewestweg. Dat meldt het Agentschap Wegen en Verkeer. Het nieuwe licht komt er in Brugge. Sinds mei 2019, bij de herziening van de wegcode, is een nieuw type verkeerslicht toegelaten. Onder een bestaand driekleurig licht wordt een […] Het bericht Nieuw type verkeerslichten voor fietsers voor het eerst geïnstalleerd verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
De verkeersborden ‘rechtdoor/rechtsaf vrij voor fietsers’ kunnen sinds maandag ook aan Vlaamse gewestwegen geplaatst worden. Als een dergelijk bord op een kruispunt hangt, mogen fietsers gewoon rechtdoor rijden of rechtsaf slaan, ook al staat het verkeerslicht op rood. [naar artikel]
De verkeersborden ‘rechtdoor/rechtsaf vrij voor fietsers’ kunnen nu ook aan Vlaamse gewestwegen geplaatst worden. Aan lokale gemeentewegen kon dat al sinds 2011. Als een dergelijk bord op een kruispunt hangt, mogen fietsers gewoon rechtdoor rijden of rechtsaf slaan, ook al staat het verkeerslicht op rood. [naar artikel]
Gemiddeld verliezen fietsers 10 pct van hun ritje aan wachten voor een rood licht. Dat berekende de Fietsersbond op basis van 360 fietsritten. De belangenorganisatie ijvert daarom voor een lichtenregeling op maat van fietsers en het doorvoeren van de 'rechtsaf door rood'-regel, die nu al in Brussel bestaat. [naar artikel]
Het Antwerpse schepencollege laat onderzoeken op welke kruispunten het voor fietsers mogelijk is om door het rood te rijden om dan rechts af te slaan. Daarnaast worden op negen kruispunten een fietspad aangelegd dat voor het verkeerslicht rechts afbuigt. [naar artikel]
Gemiddeld verliezen fietsers 10 procent van hun ritje aan wachten voor een rood licht. Dat berekende de Fietsersbond op basis van 360 fietsritten. De belangenorganisatie ijvert daarom voor een lichtenregeling op maat van fietsers en het doorvoeren van de “rechtsaf door rood”-regel, die nu al in Brussel bestaat. [naar artikel]
Er komen langs Vlaamse gewestwegen "op die kruispunten waar het veilig te organiseren valt", verkeerslichten die fietsers toelaten bij rood licht... [naar artikel]
Op de Fortlaan in Zwijndrecht is maandag een speed pedelec geflitst door de lokale politie. De fietser haalde 41 kilometer per uur in een fietsstraat, waar een maximumsnelheid van 30 km/u geldt. Een toevalstreffer, want gerichte snelheidscontroles op fietsers zijn er niet. “Maar ook fietsers moeten zich aan de wegcode houden”, zegt Werner Fabré van politie Zwijndrecht. [naar artikel]
Auto’s moeten meer afstand houden en ook bakfietsen mogen de voetgangerszone binnen. [naar artikel]
De stad Mechelen plaatst de komende dagen op dertien kruispunten in de stad twee nieuwe types verkeersborden. Het gaat om de voorrangsborden B22/B23 (rechtdoor/rechtsaf vrij voor fietsers). Die moeten komaf maken met het zogenaamd zinloos rood voor fietsers. [naar artikel]
Zes nieuwe regels in de wegcode, die op 31 mei ingaan, moeten voetgangers, fietsers en gebruikers van elektrische steps beter beschermen. De opvallendste maatregel is dat de maximaal toegelaten snelheid voor elektrische steps en andere populaire “gemotoriseerde voortbewegingstoestellen” wordt opgedreven van 18 naar 25 kilometer per uur. Buiten de bebouwde kom zullen auto’s die een […] Het bericht Nieuw op 1 juni – Zes nieuwe regels in wegcode moeten zwakke weggebruikers beter beschermen verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Nieuw in de wegcode: de ‘middenrijbaan’. Op wegen waar niet genoeg plaats is voor een fietspad zijn het de auto’s die één rijvak moeten delen. Alleen bij het kruisen mogen ze even opzij. Het moet fietsers meer ruimte geven. [naar artikel]
Het Antwerpse schepencollege start met een proefproject waarbij fietsers aan enkele kruispunten toch door het rood mogen rijden om rechtsaf te slaan of rechtdoor te rijden. “Het is op plekken waar het verkeerstechnisch kan en aanvaardbaar is”, zegt Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). [naar artikel]
De wegcode wordt regelmatig aangepast. Er komen regels bij voor nieuwe voertuigen, zoals snelle elektrische fietsen of steps. En bestaande regels worden veranderd om het verkeer veiliger te maken. Ken jij deze nieuwe of gewijzigde regels al? Sinds 1 oktober moet je bij filevorming preventief een reddingsstrook vormen zodat de hulpdiensten vlot kunnen doorrijden. Een […] Het bericht Hoe goed ken jij de nieuwe verkeersregels? verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Op 1 juni veranderen er weer heel wat dingen. Zo kunnen werknemers straks een halve dag ouderschapsverlof per week opnemen, wordt de wegcode aangepast om de veiligheid voor fietsers en voetgangers te verhogen, en gelden er strengere regels voor sportmakelaars. Een overzicht. [naar artikel]
Nieuw in de wegcode: de ‘middenrijbaan’. Op wegen waar niet genoeg plaats is voor een fietspad zijn het de auto’s die één rijvak moeten delen. Alleen bij het kruisen mogen ze even opzij. Het moet fietsers meer ruimte geven. Op de Kannaertsstraat in Stevoort liep al een experiment [naar artikel]
Een nieuwe sensibiliseringscampagne gaat snelle fietsers waarschuwen voor tragere fietsers.“Snelle fietsers zullen daardoor meer rekening houden met gewone fietsers” die op datzelfde fietspad rijden, aldus Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). [naar artikel]
De nieuwe Wegcode – de oude was maar liefst 50 jaar oud – duwt ‘koning auto’ van zijn troon af. De nieuwe verkeersregels stellen de automobilist niet langer centraal, geven meer rechten aan voetgangers en fietsers, en een handvol verkeersborden wordt genderneutraal gemaakt. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.