Het gaat niet goed met de kwaliteit van ons onderwijs, zo kon u begin deze week in onze krant lezen. Voor wiskundige bewerkingen slaagt nog maar 22 procent van de leerlingen voor de eindtermen, een achteruitgang ten opzichte van de vorige peiling in 2009. Een ander pijnpunt in algebra: slechts 57 procent van de leerlingen behaalt de eindtermen, zo blijkt uit nieuwe peilingsproeven. Maar hoe zit het met uw wiskundekennis? Vul hieronder onze test in, gebaseerd op de eindtermen van het tweede middelbaar. [naar artikel]
10:13 Zo'n 25 procent van de leerlingen uit het tweede jaar van het secundair onderwijs haalt de lat voor wiskunde niet. Nederlands zit dan weer wel goed in de vingers. [naar artikel]
De onderwijskoepel Katholiek Onderwijs Vlaanderen gaat gelijkwaardige eindtermen indienen voor de eerste graad secundair onderwijs. Dat staat te lezen in een nieuwsbrief aan scholen. De huidige eindtermen, die al drie jaar in voege zijn, zijn volgens het katholieke net immers te gedetailleerd en sturend. [naar artikel]
De Morgen stelt tien (school)dagen lang vijf vragen aan tien leerkrachten. Vandaag: Isabel Goffa, leerkracht wiskunde aan het Atheneum Ring in Leuven. [naar artikel]
Ook in de grote vakantie blijven we puzzels oplossen. Vandaag keren we heel even terug naar school voor deze geometriepuzzel. Wat is de som van [naar artikel]
Slechts de helft van de leerlingen behaalt de eindtermen voor getallenleer op het einde van de eerste graad van het middelbaar. Hoe is het gesteld met jouw wiskundige kennis? Test hier hoe jij zou scoren voor getallenleer, meetkunde en metend rekenen. [naar artikel]
Het middelbaar: de betonlaag die zes of zeven jaar gegoten wordt, om mooi op voort te bouwen in het werkveld of hogere studies. Toch? Zes jongeren blikken voor ons terug op de vakken die hen perfect opwarmden voor ‘later’, of juist niet. [naar artikel]
De Vlaamse vereniging voor Wiskundeleraars zegt klaar en duidelijk: "met de nieuwe eindtermen gaat het niveau voor wiskunde omhoog". Ze willen dat de polemiek rond de eindtermen stopt. Zowel vanuit de Oeso, als bij meerderheidspartijen Open VLD en N-VA klinken ongeruste stemmen over de nieuwe eindtermen, er wordt gevreesd dat het niveau op Vlaamse scholen zal dalen. "In de nieuwe eindtermen zijn zaken opgenomen als abstract denken en statistiek. Dat is revolutionair", zegt wiskundeleraar Filip Moons. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.