Krantenkoppen logoDe Krantenkoppen

Elke minuut geupdate en mobile friendly!

29 May 2022
13:05 uur

Fietsers reageren op stijging dodelijke ongevallen “Ieder voor zich, want we zijn allemaal opgejaagd”

Gazet van Antwerpen

04/10/2019 - 10:26

Hoewel het aantal dodelijke ongevallen met fietsers in Vlaanderen daalt, zijn er in de provincie Antwerpen net meer fietsers die het leven lieten in het verkeer. Wat vinden fietsers daarvan en wat is volgens hen de oorzaak? Wij staken ons licht op in Antwerpen en Mol.


LEES VOLLEDIG ARTIKEL OP GAZET VAN ANTWERPEN

Gerelateerde krantenkoppen:

  1. Ongevallen met fietsers zorgen voor stijging aantal zwarte punten (22/10/2021 - Het Belang van Limburg)
    In 2021 zijn er in Limburg 15 zwarte verkeerspunten bijgekomen, wat het totale aantal op 35 brengt. Die stijging is voornamelijk veroorzaakt door ongevallen met zwakke weggebruikers.
    [naar artikel]
  2. Maldegem en Stoomcentrum leggen velostrails op 2 overwegen om veiligheid voor fietsers te verhogen (13/02/2020 - VRT NWS)
    Vorig jaar gebeurden enkele ongevallen met fietsers op twee overwegen. Op het fietspad moeten fietsers al trager rijden, maar fietsers in groep mogen op de weg. En daar gebeurden de ongevallen. De velostrail maakt de groef breder en dus de kans op vallen kleiner.
    [naar artikel]
  3. Nieuwe studie komt tot opvallende conclusie: meer fietsers betekent minder ongevallen (31/08/2019 - Gazet van Antwerpen)
    Hoe meer fietsers er in het straatbeeld rondrijden, hoe kleiner de kans op ongevallen met auto’s. Dat is een van de opvallende conclusies van een nieuw onderzoek van de Universiteit Gent dat focust op de verkeersveiligheid van fietsers in Antwerpen.
    [naar artikel]
  4. Steeds meer ongevallen met fietsers in België (20/04/2019 - VRT NWS)
    Het aantal ongevallen met fietsers is de voorbije jaren alleen maar toegenomen. Dat becijferde VIAS, het Instituut voor de Verkeersveiligheid. Een verklaring is er ook: steeds meer mensen gebruiken een twee- of driewieler om zich te verplaatsen. En de weginfrastructuur is daar niet altijd op voorzien.
    [naar artikel]
  5. Nieuwe studie komt tot opvallende conclusie: meer fietsers betekent minder ongevallen. “Ze beschermen zichzelf (31/08/2019 - Het Nieuwsblad)
    Hoe meer fietsers er in het straatbeeld rondrijden, hoe kleiner de kans op ongevallen met auto’s. Dat is een van de opvallende conclusies van een nieuw onderzoek van de Universiteit Gent dat focust op de verkeersveiligheid van fietsers in Antwerpen.
    [naar artikel]
  6. Dit groene vierkant moet zorgen voor een “veilige chaos” voor fietsers (21/11/2017 - Het Nieuwsblad)
    Antwerpen gaat ‘vierkant groen’ uittesten op zijn kruispunten. Een tijdje groen licht voor alle fietsers en voetgangers tegelijk is dat, terwijl alle auto’s moeten wachten. Het is een deeltje van het Antwerpse plan om de verkeersveiligheid te verhogen, na drie dodelijke ongevallen met fietsers. “Het hele plan is helaas een mager beestje”, zeggen experts. tom le bacq
    [naar artikel]
  7. Aantal ongevallen met fietsers stijgt spectaculair (05/04/2019 - De Morgen)
    In 2011 gebeurden in Vlaanderen 12 procent meer ongevallen met fietsers dan het jaar voordien. Hoewel het aantal fietsers stagneert, stijgt het aantal slachtoffers. 'De Vlaamse overheid vindt autoverkeer nog altijd belangrijker dan de veiligheid van de fietser', zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond.
    [naar artikel]
  8. In vier jaar tijd verongelukten al 53 fietsers in Antwerpen, De Wever belooft bijkomende maatregelen (20/10/2017 - Het Nieuwsblad)
    Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA) heeft vrijdagavond voor het eerst uitgebreid gereageerd op de heisa die ontstaan is na de drie dodelijke ongevallen met fietsers de voorbije weken. Hij roept op tot sereniteit en ontving ook de ouders van één van de recente slachtoffers.
    [naar artikel]
  9. Zware ongevallen onder invloed van alcohol nemen toe in Wallonië (19/07/2018 - Metro)
    In Wallonië neemt het aantal zware ongevallen toe waarbij de bestuurder onder invloed was van alcohol. In Vlaanderen en Brussel is er dan weer beterschap. Dat blijkt uit cijfers die instituut Vias verzamelde voor de krant la Dernière Heure. In het zuiden van het land is het aantal zware ongevallen (met gewonden of doden) waarbij alcohol een rol speelde, met 4 procent toegenomen tussen 2016 en 2017. Bij dodelijke ongevallen was er zelfs een stijging van 45 procent. In Vlaanderen daalde het aantal doden op de wegen dan van 18 naar 8. De stijging van ongevallen door alcohol in Wallonië tekende zich vooral in Namen en Luik af, aldus Vias-woordvoerder Benoit Godard in de krant. Op die twee provincies moet in de toekomst de focus liggen bij alcoholcontroles, klinkt het. In de zomer gebeuren in Wallonië dagelijks vier ongevallen gelinkt aan alcohol, bericht Sudpresse op basis van een studie van het Waalse agentschap AWSR. In Vlaanderen zijn het er zeven en in Brussel één. bron: Belga Het bericht Zware ongevallen onder invloed van alcohol nemen toe in Wallonië verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  10. PODCAST. Record van 19 fietsdoden in Limburg: maar waarom en wat kan jij daar aan doen? (22/04/2022 - Het Belang van Limburg)
    Afgelopen woensdag is er opnieuw een fietser om het leven gekomen in onze provincie. Het is al het zoveelste ongeluk met fietsers op Limburgse wegen, in heel korte tijd. Het is zelfs zo erg gesteld dat Limburg vorig jaar van alle Vlaamse provincies de meeste dodelijke ongevallen had met fietsers.
    [naar artikel]
  11. Aantal ongevallen met fietsers neemt toe (20/04/2019 - De Standaard)
    Vias, het instituut voor de verkeersveiligheid, rekende uit dat het aantal ongevallen met fietsers blijft toenemen. Dat komt onder andere omdat er steeds meer verschillende soorten tweewielers rondrijden, zoals de speedpedelec, cargofiets of de deelstep. Dat schrijft De Morgen.
    [naar artikel]
  12. IN KAART: Dit zijn de gevaarlijkste (fiets)kruispunten van Vlaanderen (20/10/2017 - Het Laatste Nieuws)
    Na de drie dodelijke ongevallen met fietsers in Antwerpen staat het thema verkeersveiligheid opnieuw hoog op de politieke agenda. Opvallend is dat...
    [naar artikel]
  13. Twee zware ongevallen met fietsers waarbij bestuurders vluchtmisdrijf plegen (17/05/2017 - De Standaard)
    In West-Vlaanderen zijn rond hetzelfde tijdstip twee zware ongevallen met fietsers gebeurd waarbij de automobilisten vluchtmisdrijf pleegden. In Heuvelland werd een fietser (17) met levensgevaarlijke verwondingen afgevoerd, in Oostduinkerke (Koksijde) vielen een zwaargewonde en een lichtgewonde. De politie en het parket zoeken getuigen die meer informatie hebben over een van de twee ongevallen.
    [naar artikel]
  14. De 10 gevaarlijkste plekken voor fietsers in Antwerpen: dit wil de stad eraan doen (21/10/2017 - Gazet van Antwerpen)
    Fietsveiligheid lééft in de provincie Antwerpen. Dat blijkt uit de meer dan tweeduizend antwoorden die uw krant ontving op de vraag: “Waar voelt u zich onveilig op de fiets?”. Gazet van Antwerpen lanceerde die oproep naar aanleiding van drie dodelijke ongevallen met fietsers in evenveel weken tijd. Uit alle inzendingen selecteerden we voor u ook een top 5 van onveilige situaties in uw regio. Plaatsen waar de infrastructuur zwaar te wensen overlaat, en waar het gewoonweg niet aangenaam fietsen is.
    [naar artikel]
  15. Verkeersstudie in Antwerpen wijst uit: hoe meer fietsers, hoe minder ongevallen (31/08/2019 - De Morgen)
    Fietspaden waarop je in twee richtingen mag rijden zijn gevaarlijk, en een hoger aantal fietsers verlaagt net de kans op ongevallen met auto’s. Het zijn twee opvallende conclusies uit onderzoek van de Universiteit Gent, waarbij het verkeer in de stad Antwerpen onder de loep genomen werd.
    [naar artikel]
  16. De schaduwkant van de populaire SUV: steeds meer dodelijke ongevallen met voetgangers (02/03/2019 - Het Laatste Nieuws)
    De populariteit van SUV's heeft een ernstige schaduwzijde: hun vierkante en hoge voorkanten leiden tot aanzienlijk meer dodelijke ongevallen onder...
    [naar artikel]
  17. Dodelijke ongevallen minder betwist door drones (18/03/2017 - Het Belang van Limburg)
    Voor de rechtbank zijn er minder betwistingen over de verantwoordelijkheid bij dodelijke ongevallen. Dat stelt het parket Limburg vast. De inzet van drones en geavanceerde simulatie- en berekeningsprogramma’s helpen verkeersdeskundigen om het ongeval nog nauwkeuriger te reconstrueren.
    [naar artikel]
  18. ‘Go for zero’ is een feit in Scandinavische steden: in 2019 geen fietsers of voetgangers verongelukt (21/02/2020 - Express)
    In het Finse Helsinki en het Noorse Oslo waren in 2019 geen fietsers of voetgangers betrokken bij dodelijke ongevallen. Dat is een prestatie in een wereld waarin dagelijks 3.700 mensen omkomen in het verkeer. Tegen 2030 zullen verkeersongevallen zelfs de op vier na belangrijkste doodsoorzaak zijn geworden, aldus de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Het Scandinavische succes moet […] The post ‘Go for zero’ is een feit in Scandinavische steden: in 2019 geen fietsers of voetgangers verongelukt appeared first on Business AM.
    [naar artikel]
  19. De Wever belooft de Antwerpenaars beterschap na de ongevallen, maar vraagt wat begrip (20/10/2017 - VRT NWS)
    De Antwerpse burgemeester Bart De Wever heeft op Twitter gereageerd op de commotie die in de Scheldestad is ontstaan rond enkele dodelijke ongevallen waarbij fietsers betrokken waren. Daarbij is het stadsbestuur ook beschuldigd van schuldig verzuim omdat onveilige kruispunten niet of onvoldoende zouden worden aangepakt. We doen het nodige, maar heb nog even geduld, luidt het antwoord.
    [naar artikel]
  20. OVERZICHT. Zijn de 10 slechtste fietsplekken van de stad intussen beter en veiliger? (05/05/2021 - Gazet van Antwerpen)
    “Waar voelt u zich onveilig op de fiets?” Die vraag lanceerde Gazet van Antwerpen in het najaar van 2017 naar aanleiding van drie dodelijke ongevallen met fietsers in korte tijd. Op die oproep volgden duizenden reacties waarbij lezers honderden punten in de stad en de ruime regio opgaven als gevaarlijk voor fietsers. De tien meest vermeldde ‘onveilige punten’ legden we toen voor aan de bevoegde instanties: Antwerps schepen voor Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) en Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), dat instaat voor de aanleg en onderhoud van de gewestwegen. Nu, ruim 3,5 jaar later, maken we een (tussentijdse) balans op. Zijn de tien meest vernoemde punten intussen veiliger geworden voor fietsers en werden de beloftes die toen gemaakt werden ingelost?
    [naar artikel]
  21. Meer ongevallen met fietsers: heropstart van verkeerslessen voor leerlingen in Bilzen (23/11/2021 - Het Belang van Limburg)
    Bij de politiezone Bilzen-Hoeselt-Riemst werd dit jaar een stijging opgetekend van het aantal letselongevallen in het verkeer. Alleen al bij de fietsers waren er in Bilzen 11 fietsongevallen meer te betreuren als in 2020. Daarom werden de praktijkgerichte verkeerslessen voor leerlingen tussen 10 en 12 jaar heropgestart voor leerlingen in de Bilzerse scholen.
    [naar artikel]
  22. Fietsongevallen Antwerpen: De Wever roept op tot sereniteit (20/10/2017 - Knack)
    Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA) heeft vrijdagavond voor het eerst uitgebreid gereageerd op de heisa die ontstaan is na de drie dodelijke ongevallen met fietsers de voorbije weken.
    [naar artikel]
  23. Nu ook snelheidscontrole voor fietsers in Rivierenhof (05/03/2019 - VRT NWS)
    In het Rivierenhof in Deurne wordt voortaan de snelheid van de fietsers gemeten. Het park wordt veel gebruikt als fietsroute, maar wandelaars voelen zich er niet meer veilig. Snelheidsduivels veroorzaken soms ongevallen.
    [naar artikel]
  24. Dodelijke ongevallen en opgedreven exemplaren die ruim 100 km/uur gaan: hoe gevaarlijk zijn e-steps? (14/01/2022 - Het Nieuwsblad)
    Dodelijke ongevallen met e-steps, opgedreven exemplaren … De elektrische step is razend populair, maar niet zonder gevaar. “Vanaf 30 km/u is er een grote kans op overlijden.”
    [naar artikel]
  25. Dodelijke zomer voor Vlaamse fietsers (11/12/2018 - De Standaard)
    Er is voorlopig een einde gekomen aan de gestage daling van het aantal verkeersdoden in Vlaanderen. Dat is het gevolg van een erg dodelijke zomer voor vooral fietsers op de Vlaamse wegen. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts wijst op de extra maatregelen die zullen worden ingevoerd.
    [naar artikel]
  26. STANDPUNT. Snelwegparkings sluiten? Dan vergroot de kans op dodelijke ongevallen (15/09/2018 - Gazet van Antwerpen)
    Er komt tegen de zomer van 2020 een nieuwe parking voor vrachtwagens op Linkeroever in Antwerpen met 370 plaatsen. Dat is goed nieuws voor de transportsector. Hoe meer vrachtwagenchauffeurs in staat worden gesteld om hun verplichte rij- en rusttijden na te leven, hoe kleiner de kans op dodelijke ongevallen.
    [naar artikel]
  27. Extra veilige kruispunten zorgen (nog) niet voor daling ongevallen (30/01/2018 - Het Laatste Nieuws)
    Vlaanderen telt steeds meer conflictvrije kruispunten, maar dat vertaalt zich (nog) niet in een daling van het aantal ongevallen met fietsers en...
    [naar artikel]
  28. Zeedijk Knokke blijkt ‘gevaarlijkste’ van onze kunst (06/08/2019 - De Morgen)
    Wie te voet of met de fiets op de dijk van Knokke flaneert, kijkt maar beter uit zijn of haar doppen. Uit cijfers van verkeersveiligheidsinstituut VIAS blijkt dat de Zeedijk van Knokke de ‘gevaarlijkste’ van allemaal is. In 2018 raakten acht voetgangers en acht fietsers gewond bij ongevallen. In Koksijde en De Panne gebeuren dan weer beduidend minder ongevallen.
    [naar artikel]
  29. Zeedijk Knokke blijkt ‘gevaarlijkste’ van onze kust (06/08/2019 - De Morgen)
    Wie te voet of met de fiets op de dijk van Knokke flaneert, kijkt maar beter uit zijn of haar doppen. Uit cijfers van verkeersveiligheidsinstituut VIAS blijkt dat de Zeedijk van Knokke de ‘gevaarlijkste’ van allemaal is. In 2018 raakten acht voetgangers en acht fietsers gewond bij ongevallen. In Koksijde en De Panne gebeuren dan weer beduidend minder ongevallen.
    [naar artikel]
  30. Fietsersbond wil ingrijpende maatregelen na stijgend aantal gewonde fietsers (03/06/2017 - Het Nieuwsblad)
    De Fietsersbond vraagt dat nieuwe fietspaden minstens 4 meter breed zijn. Aanleiding zijn de jongste verkeerscijfers, die aantonen dat meer fietsers gewond raken bij ongevallen. “Een gevolg van het hogere aantal fietsers op de weg, en ook oudere, kwetsbare fietsers”, zegt het BIVV. “Sommige populaire fietspaden zijn intussen té smal en té druk geworden om nog veilig te kunnen fietsen”, waarschuwt de Fietsersbond.
    [naar artikel]
  31. Trajectcontrole op Opitterkiezel na dodelijke ongevallen (12/01/2021 - Het Belang van Limburg)
    Na de twee dodelijke ongevallen op de Opitterkiezel vorige week, wordt er stevig ingegrepen om de snelheid op deze weg onder controle te houden. Net als op de Meeuwerkiezel komt er ook op de Opitterkiezel trajectcontrole.
    [naar artikel]
  32. Stad Gent en haven pakken verkeersveiligheid aan na dodelijke ongevallen  (11/03/2020 - VRT NWS)
    Stad Gent en de fusiehaven Nord Sea Port gaan maatregelen nemen om de verkeerssituatie in het havengebied veiliger te maken na 2 recente dodelijke ongevallen. De weginfrastructuur zal aangepast worden er komt ook betere signalisatie.
    [naar artikel]
  33. Waar vind jij het gevaarlijk fietsen? Laat het ons weten! (13/10/2017 - Gazet van Antwerpen)
    Het toenemende aantal ongevallen met fietsers laat de redactie van Gazet van Antwerpen niet onberoerd. In een regio waar het autoverkeer zich vastrijdt, is de fiets een gezonde en milieuvriendelijke oplossing. Maar dan moet de veiligheid van die fietsers wel gegarandeerd zijn.
    [naar artikel]
  34. Dodelijke zomer voor fietsers in Vlaanderen: einde van positieve trend (11/12/2018 - Het Nieuwsblad)
    Er is voorlopig een einde gekomen aan de gestage daling van het aantal verkeersdoden in Vlaanderen. Dat is het gevolg van een erg dodelijke zomer voor fietsers op de Vlaamse wegen, zo blijkt uit een nieuwe verkeersveiligheidsbarometer van het verkeersinstituut Vias.
    [naar artikel]
  35. Dodelijke zomer voor fietsers in Vlaanderen: einde van positieve trend (11/12/2018 - Het Belang van Limburg)
    Er is voorlopig een einde gekomen aan de gestage daling van het aantal verkeersdoden in Vlaanderen. Dat is het gevolg van een erg dodelijke zomer voor fietsers op de Vlaamse wegen, zo blijkt uit een nieuwe verkeersveiligheidsbarometer van het verkeersinstituut Vias.
    [naar artikel]
  36. Zes op de tien verkeersdoden op de snelweg droegen hun gordel niet (23/10/2017 - Knack)
    Zestig procent van de dodelijke slachtoffers bij een verkeersongeval op de snelweg droeg geen autogordel. Dat blijkt uit een studie van Vias Institute. Dat onderzocht de pv's van 158 dodelijke ongevallen op de autosnelwegen. Snelheid speelde een rol in bijna vier op de tien onderzochte ongevallen.
    [naar artikel]
  37. In twee jaar dubbel zo veel ongevallen met elektrische fietsen (23/07/2018 - De Morgen)
    Het aantal ongevallen met elektrische fietsen is de afgelopen twee jaar verdubbeld en het aantal dodelijke slachtoffers steeg ook enorm. In 2017 werden 977 ongevallen genoteerd, waarvan 22 met fatale afloop. In 2015: 515 ongevallen en 14 doden, in 2016: 742 ongevallen en 13 doden.
    [naar artikel]
  38. Nog nooit zo weinig verkeersdoden, maar aantal ongevallen met fietsers stijgt wel sterk (25/03/2019 - Het Nieuwsblad)
    Het aantal verkeersdoden is vorig jaar met 7,4 procent gedaald. Dat blijkt uit de meeste recente Verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute. Het aantal verkeersdoden ligt op het laagste niveau ooit, al zijn er wel enkele onrustwekkende tendensen. Zo is het aantal doden bij de senioren wel gestegen, net als bij de motorrijders en de fietsers. Bovendien is het aantal ongevallen na jaren van daling opnieuw gestegen.
    [naar artikel]
  39. Nog nooit zo weinig verkeersdoden, maar aantal ongevallen met fietsers stijgt wel sterk (25/03/2019 - Gazet van Antwerpen)
    Het aantal verkeersdoden is vorig jaar met 7,4 procent gedaald. Dat blijkt uit de meeste recente Verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute. Het aantal verkeersdoden ligt op het laagste niveau ooit, al zijn er wel enkele onrustwekkende tendensen. Zo is het aantal doden bij de senioren wel gestegen, net als bij de motorrijders en de fietsers. Bovendien is het aantal ongevallen na jaren van daling opnieuw gestegen.
    [naar artikel]
  40. Nog nooit zo weinig verkeersdoden, maar aantal ongevallen met fietsers stijgt wel sterk (25/03/2019 - Het Belang van Limburg)
    Het aantal verkeersdoden is vorig jaar met 7,4 procent gedaald. Dat blijkt uit de meeste recente Verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute. Het aantal verkeersdoden ligt op het laagste niveau ooit, al zijn er wel enkele onrustwekkende tendensen. Zo is het aantal doden bij de senioren wel gestegen, net als bij de motorrijders en de fietsers. Bovendien is het aantal ongevallen na jaren van daling opnieuw gestegen.
    [naar artikel]
  41. [VIDEO] - Ongevallen met fietsers voorkomen met de Dutch Reach (12/10/2016 - De Redactie)
    Het onverwacht openslaan van autodeuren, kan kwalijke gevolgen hebben voor fietsers. Een Amerikaanse expert roept nu op om het "op zijn Nederlands" te doen.
    [naar artikel]
  42. Aantal verkeersdoden daalt met 14 procent: Fietsersbond nuanceert cijfers (17/09/2018 - Metro)
    Het aantal mensen dat in de eerste zes maanden van dit jaar ter plaatse om het leven kwam bij een verkeersongeval op de Belgische wegen, is met 14 procent gedaald in vergelijking met dezelfde periode in 2017, zo geeft de jongste verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute aan. Volgens het verkeersinstituut vielen nooit eerder minder verkeersdoden in deze periode van het jaar. De Fietsersbond nuanceert de cijfers en vraagt de overheden om versneld en meer te investeren in veilige fietsinfrastructuur. In de eerste helft van 2018 vielen ter plaatse 191 doden bij verkeersongevallen, tegen 221 in dezelfde periode van 2017. De Fietsersbond nam de barometer door en komt naar eigen zeggen toch tot een ander, “onthutsend beeld” op vlak van fietsveiligheid: “In Vlaanderen vielen 22 dodelijke fietsslachtoffers in de eerste jaarhelft van 2018. Dat zijn 6 dodelijke slachtoffers meer of een stijging van 36,5 procent in vergelijking met 2017.” In dezelfde periode werden 3.944 letselongevallen bij fietsers geregistreerd in Vlaanderen. Een stijging van 3 procent in vergelijking met 2017. “3.944 letselongevallen bij fietsers op 6 maanden tijd, dat komt overeen met ongeveer 20 slachtoffers per dag en bijna 1 fietsdode per week. Dagelijks zijn dus 20 fietsers betrokken bij een verkeersongeval met lichamelijke letsels tot gevolg. Een cijfer dat al enkele jaren niet daalt”, zegt de Fietsersbond. “Bovendien blijft de autodruk stijgen.” Om de verkeersveiligheid van fietsers drastisch te verhogen, vraagt de Fietsersbond aan alle bevoegde overheden om versneld en meer te investeren in veilige fietsinfrastructuur, om de fietstoets toe te passen bij elke aanpassing aan infrastructuur, om een uitgebreid onderzoek te voeren naar de oorzaken van de ongevallen met fietsers en om de autodruk te verminderen door de invoering van een (slimme) kilometerheffing en circulatieplannen in woonkernen. bron: Belga Het bericht Aantal verkeersdoden daalt met 14 procent: Fietsersbond nuanceert cijfers verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  43. Steeds meer ongevallen aan wegenwerken “door nonchalante signalisatie” (14/05/2018 - Het Nieuwsblad)
    Terwijl het totale aantal ongevallen in ons land daalt, gebeurden in drie jaar tijd net 30 procent meer ongevallen in de buurt van wegenwerken. De grootste stijging deed zich voor op gewone wegen. “Onder andere omdat de signalisatieborden daar nonchalanter worden opgesteld, zodat we ze op de duur minder geloven”, zeggen experts.
    [naar artikel]
  44. Nieuwe app laat zwakke weggebruiker toe om zelf ongevallen te registreren (16/11/2016 - Het Nieuwsblad)
    Onderzoekers van het Instituut voor Mobiliteit aan de UHasselt willen een beter beeld krijgen van de oorzaken van ongevallen met zwakke weggebruikers. Ze ontwikkelden daarom een app waarop fietsers en voetgangers hun ongevallen kunnen registreren, zo blijkt uit een persbericht van UHasselt.
    [naar artikel]
  45. Fietsers schatten risico's verkeerd in: niet auto's maar slechte fietspaden en eigen rijgedrag zijn meest gevaarlijk (11/06/2020 - VRT NWS)
    Fietsers zijn zich over het algemeen niet bewust van de grootste risico's op de weg. Bij de meeste ongevallen met fietsers is er geen gemotoriseerd voertuig, zoals een auto, vrachtwagen of bromfiets betrokken, zo blijkt uit cijfers. De meeste fietsers raken eerder betrokken bij een ongeval zonder tegenpartij, door slechtste fietsinfrastructuur bijvoorbeeld of hun eigen gedrag op de fiets, dat blijkt uit een onderzoek van de VUB en de UGent, in samenwerking met de Universiteit Utrecht en de Nederlandse Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid.
    [naar artikel]
  46. Dertig procent meer ongevallen in de buurt van wegenwerken (14/05/2018 - Het Belang van Limburg)
    brussel Terwijl het totale aantal ongevallen in ons land daalt, gebeurden in drie jaar tijd net 30 procent meer ongevallen in de buurt van wegenwerken. De grootste stijging deed zich voor naast de autosnelweg. “Onder andere omdat de signalisatieborden op gewone wegen nonchalanter worden opgesteld”, zeggen experts.
    [naar artikel]
  47. Hasselt test lichtgevende ledstrip die aantal ongevallen met fietsers moet doen dalen (05/10/2018 - Het Belang van Limburg)
    Het kruispunt van de Maastrichtersteenweg met de Sint-Corneliusstraat krijgt midden november een systeem dat automobilisten waarschuwt als er een fietser nadert. “Het gaat om een proefproject, een primeur voor Vlaanderen, om de verkeersveiligheid te verbeteren op plaatsen waar auto’s een dubbelrichtingsfietspad kruisen”, zegt schepen van Mobiliteit Habib El Ouakili (sp.a). Op dit kruispunt gebeurden de afgelopen drie jaar drie ernstige ongevallen met fietsers.
    [naar artikel]
  48. Zes op de tien verkeersdoden op de snelweg droegen geen gordel (23/10/2017 - Het Belang van Limburg)
    Zestig procent van de dodelijke slachtoffers bij een verkeersongeval op de snelweg droeg geen autogordel. Dat blijkt uit een studie van Vias Institute. Dat onderzocht de pv’s van 158 dodelijke ongevallen op de autosnelwegen. Snelheid speelde een rol in bijna vier op de tien onderzochte ongevallen.
    [naar artikel]
  49. Zes op de tien verkeersdoden op de snelweg droegen geen gordel (23/10/2017 - Gazet van Antwerpen)
    Zestig procent van de dodelijke slachtoffers bij een verkeersongeval op de snelweg droeg geen autogordel. Dat blijkt uit een studie van Vias Institute. Dat onderzocht de pv’s van 158 dodelijke ongevallen op de autosnelwegen. Snelheid speelde een rol in bijna vier op de tien onderzochte ongevallen.
    [naar artikel]

Voor informatie mail naar [email protected]. Disclaimer. Privacy policy