Een bewoonster van de Tienkampstraat in Elene is het slachtoffer geworden van phishing. Ze kreeg zogezegd een sms van Card Stop, maar nadat ze de link volgde, verloor ze 1.300 euro. [naar artikel]
Criminelen zetten hun pogingen om wachtwoorden, bank- en identiteitsgegevens los te peuteren onverminderd verder. In 2020 vonden in ons land ongeveer 67.000 frauduleuze transacties via phishing plaats, goed voor een nettobedrag van 34 miljoen euro. Op welke manier moet je bank je beschermen tegen phishing? En is het de moeite om je extra te beschermen via een verzekering? Spaargids.be legt uit. [naar artikel]
Lees dit artikel: Phishing-slachtoffers eisen 600.000 euro van Argenta De Antwerpse bank Argenta heeft donderdag een dagvaarding ontvangen van een dertigtal klanten. Zij zijn het slachtoffer geworden van phishing en eisen dat de bank de geleden schade vergoedt. In totaal gaat het om zo’n 600.000 euro. In mei lieten een dertigtal klanten van Argenta al weten dat ze overwogen om een rechtszaak aan te […] Lees dit artikel: Phishing-slachtoffers eisen 600.000 euro van Argenta [naar artikel]
Phishing is in. In de eerste zes maanden van 2018, werd de praktijk waarbij dieven naar uw geheime bankcode ‘vissen’, even vaak toegepast als in heel 2017. Gilbert Trippaers is een slachtoffer van de tweede helft van 2018. [naar artikel]
Het leek er even op dat Jeroen Bosmans uit Beringen 1.000 euro kwijt was door phishing, maar hij had de poging tot oplichting snel in de gaten en liet zijn rekening blokkeren. Toch ging het geld een paar dagen later van de rekening. “Geen enkele bank kan gereserveerde transacties tegenhouden. Ook niet bij fraude.” [naar artikel]
Een dertigtal klanten van Argenta, dat slachtoffer werd van phishing, dagvaardt de bank. Met een groepsvordering willen ze bekomen dat Argenta hen het volledige verlies terugbetaalt. In totaal verdween ruim 600.000 euro in de zakken van de oplichters. [naar artikel]
Elke week opnieuw contacteren lezers onze redactie omdat ze geld kwijtgeraakt zijn via hun bank. Zo ook Louis en Jacqueline, twee zeventigers uit Genk. Zij zijn 2.800 euro kwijt. Het ging zomaar van hun rekening bij bpost bank. “We zijn nochtans niet dom. We lezen genoeg over phishing in de krant.” [naar artikel]
Al zingend is de jeugdmusicalvereniging BE! zaterdag door de straten van Gent getrokken. De vzw zoekt geld om hun werking te redden. De organisatie werd slachtoffer van phishing en raakte in één klap 14.000 euro kwijt. [naar artikel]
Slachtoffer van phishing? Waarschuw dan meteen ook uw bank. Martien Eersels blokkeerde haar bankkaart via Card Stop, maar een dag later haalden oplichters opnieuw 2.000 euro van haar rekening. De Genkse raakte 25.000 euro spaargeld kwijt. [naar artikel]
Een 75-jarige man uit Riemst is vorige week ongeveer 10.000 euro kwijtgeraakt door phishing. De oplichters deden zich voor als medewerkers van Belfius. Gelukkig is de kans groot dat de man zijn geld zal terugkrijgen. [naar artikel]
Het leek er even op dat Jeroen Bosmans uit Beringen 1.000 euro kwijt was door phishing, maar hij had de poging tot oplichting snel in de gaten en liet zijn rekening blokkeren. Toch ging het geld een paar dagen later van de rekening. [naar artikel]
De Belgische bioscopen zijn momenteel slachtoffer van oplichters die via Facebook gratis tickets weggeven. Na Euroscoop en Kinepolis is nu The Roxy Theatre in Koersel het doelwit. Wie zijn prijs claimt, is twee euro en zijn persoonsgegevens kwijt. [naar artikel]
Internetfraudeurs hebben vorig jaar 34 miljoen euro buitgemaakt bij goedgelovige Belgen, door hen te laten klikken op een link die leidt naar een frauduleuze website. ‘Phishing’ heet het fenomeen, en in het coronajaar 2020 kende dat wereldwijd een enorme stijging. In ons land noteerde Febelfin, de koepelorganisatie van de Belgische bankensector, vorig jaar zo’n 67.000 frauduleuze transacties – dat zijn er liefst tweehonderd keer meer dan vijf jaar geleden. [naar artikel]
Tuinaanlegger Matthias De Cock (34) is er een dag later nog niet goed van: afgelopen dinsdag klikte hij op een link in een e-mail die zogezegd van zijn bank ING kwam. Zijn bankrekening is nu 4.399 euro armer. De politie waarschuwt nog maar eens voor phishing. [naar artikel]
Barbara Allegaert (47) uit Desselgem is 430 euro consumptiecheques kwijt van haar elektronische betaalkaart. “Het gaat zeker niet om phishing, ik ben hier altijd heel voorzichtig mee en deed nog nooit een onlineaankoop”, verklaart Barbara. Hoe gingen de daders dan te werk? [naar artikel]
Paul uit Kalmthout is 5.000 euro kwijt nadat hij online werd opgelicht. Een typisch geval van phishing. Paul is al zijn spaargeld kwijt en wil anderen waarschuwen. Ook zijn bank roept op om aandachtig te zijn voor dit soort fraude. De criminelen gebruikten in dit geval een phishingmail van itsme, de applicatie waarmee je je online kan identificeren. [naar artikel]
Een 63-jarige man uit De Panne heeft zijn eigen 75-jarige partner voor maar liefst 142.000 euro bestolen, zodat hij internetoplichters zou kunnen betalen. De schrijnende zaak kwam vrijdagmorgen voor in de Veurnse rechtbank. “Ik kwam in contact met iemand die beweerde dat ik recht had op een erfenis van 8 miljoen euro, maar moest telkens betalen om dat bedrag vrij te krijgen. Ik begrijp niet hoe ik zo stom kon zijn”, pleitte de beklaagde, die eerst zelf een slachtoffer was. Hij riskeert 8 maanden cel met uitstel. [naar artikel]
Sinds de jaren ‘80 al werkt Mark met computers. Toch trapte hij in de val van phishing. Hij kon er niets aan doen, vindt bankenfederatie Febelfin. Zijn eigen schuld, meent Marks bank. “Banken vinden dat veel te snel, en zijn zelf vaak in fout”, aldus een gefrustreerde ombudsman. [naar artikel]
Internetfraudeurs hebben vorig jaar maar liefst 34 miljoen euro buitgemaakt bij goedgelovige Belgen, door hen te laten klikken op een link die leidt naar een neppe website. ‘Phishing’ – want zo heet het fenomeen – kende wereldwijd een enorme stijging in coronajaar 2020, mede door de groeiende ‘professionaliteit’ van de oplichters. Hoe kan u voorkomen dat u toch niet in de val trapt? [naar artikel]
De politie LRH heeft vorige week kunnen vermijden dat een man uit Hasselt bijna 2.000 euro verloor aan internetoplichters. De politie vraagt om phishing zo snel mogelijk aan te geven. [naar artikel]
De alarmbellen luiden al langer voor phishing, maar intussen zijn de methodes ook complexer geworden. Zo kreeg een Antwerpse vrouw plots telefoon van de bank, het was de correcte telefoonnummer maar wat bleek: achter het nummer zaten criminelen die 100.000 euro konden stelen. Het wordt het ‘phishing voor gevorderden’ genoemd: vijf vragen en antwoorden over ‘spoofing’. [naar artikel]
Johan Uytdenhouwen (CD&V), jurist en gemeenteraadslid in Sint-Niklaas, werd vorig jaar het slachtoffer van phishing. “Terwijl ik dacht mijn aanslagbiljet in eBox te raadplegen, verdween er 2.300 euro van mijn rekening”, vertelt Johan. Hij klaagde zijn bank aan en kreeg gelijk bij vrederechter en krijgt elke cent terugbetaald. [naar artikel]
Sinds de jaren tachtig al werkt Mark met computers. Toch trapte hij in de val van phishing. Hij kon er niets aan doen, vindt bankenfederatie Febelfin. Zijn eigen schuld, meent Marks bank. “Banken vinden dat veel te snel, en zijn zelf vaak in fout”, aldus een gefrustreerde ombudsman. [naar artikel]
We lijken opnieuw af te stevenen op een recordjaar voor phishing. De federale overheid waarschuwt voor nieuwe phishingmails die lijken te komen vanuit My e-Box, de digitale brievenbus van de overheid. We kunnen dus niet waakzaam genoeg zijn. Maar hoe kan je jezelf beschermen? En betaalt jouw bank je terug als het noodlot toeslaat? Onze geldexpert Véronique Goossens, hoofdeconoom bij Belfius, aan het woord. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.