Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Het Belang van Limburg

Genks slachtoffer van phishing: “6.000 euro kwijt door internetoplichters en bank greep niet in”

11/12/2019 - 15:54
"Een 57-jarige vrouw uit Genk is bijna 6.000 euro kwijt nadat ze in de val werd gelokt door internetoplichters. “Maar waar Belfius de frauduleuze overschrijvingen automatisch heeft onderschept, zijn de betalingen bij KBC wél doorgegaan”, klaagt de zus van het slachtoffer."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Vrouw uit Elen verliest 1.300 euro aan internetoplichters (02/03/2021 - Het Belang van Limburg)

Een bewoonster van de Tienkampstraat in Elene is het slachtoffer geworden van phishing. Ze kreeg zogezegd een sms van Card Stop, maar nadat ze de link volgde, verloor ze 1.300 euro. [naar artikel]


2. 67.000 Belgen werden vorig jaar slachtoffer van phishing: moet je bank je hiertegen beschermen? (16/11/2021 - Het Laatste Nieuws)

Criminelen zetten hun pogingen om wachtwoorden, bank- en identiteitsgegevens los te peuteren onverminderd verder. In 2020 vonden in ons land ongeveer 67.000 frauduleuze transacties via phishing plaats, goed voor een nettobedrag van 34 miljoen euro. Op welke manier moet je bank je beschermen tegen phishing? En is het de moeite om je extra te beschermen via een verzekering? Spaargids.be legt uit. [naar artikel]


3. Phishing-slachtoffers eisen 600.000 euro van Argenta (25/11/2021 - Express)

Lees dit artikel: Phishing-slachtoffers eisen 600.000 euro van Argenta De Antwerpse bank Argenta heeft donderdag een dagvaarding ontvangen van een dertigtal klanten. Zij zijn het slachtoffer geworden van phishing en eisen dat de bank de geleden schade vergoedt. In totaal gaat het om zo’n 600.000 euro. In mei lieten een dertigtal klanten van Argenta al weten dat ze overwogen om een rechtszaak aan te […] Lees dit artikel: Phishing-slachtoffers eisen 600.000 euro van Argenta [naar artikel]


4. Steeds meer mensen worden het slachtoffer van phishing: “Gaf code in en was 4.984 euro kwijt” (25/11/2018 - Het Belang van Limburg)

Phishing is in. In de eerste zes maanden van 2018, werd de praktijk waarbij dieven naar uw geheime bankcode ‘vissen’, even vaak toegepast als in heel 2017. Gilbert Trippaers is een slachtoffer van de tweede helft van 2018. [naar artikel]


5. Jeroen doorziet poging tot phishing en blokkeert rekening, maar is geld tóch kwijt aan oplichter (24/10/2023 - Het Nieuwsblad)

Het leek er even op dat Jeroen Bosmans uit Beringen 1.000 euro kwijt was door phishing, maar hij had de poging tot oplichting snel in de gaten en liet zijn rekening blokkeren. Toch ging het geld een paar dagen later van de rekening. “Geen enkele bank kan gereserveerde transacties tegenhouden. Ook niet bij fraude.” [naar artikel]


6. Slachtoffers van phishing dagvaarden Argenta: "Is die bank wel in staat haar klanten te beschermen?" (26/11/2021 - Het Laatste Nieuws)

Een dertigtal klanten van Argenta, dat slachtoffer werd van phishing, dagvaardt de bank. Met een groepsvordering willen ze bekomen dat Argenta hen het volledige verlies terugbetaalt. In totaal verdween ruim 600.000 euro in de zakken van de oplichters. [naar artikel]


7. Alweer raakt ouder koppel op geheimzinnige wijze duizenden euro’s kwijt via bank: “We zijn nochtans niet dom” (22/08/2022 - Het Belang van Limburg)

Elke week opnieuw contacteren lezers onze redactie omdat ze geld kwijtgeraakt zijn via hun bank. Zo ook Louis en Jacqueline, twee zeventigers uit Genk. Zij zijn 2.800 euro kwijt. Het ging zomaar van hun rekening bij bpost bank. “We zijn nochtans niet dom. We lezen genoeg over phishing in de krant.” [naar artikel]


8. Bestolen musicalvereniging haalt geld op in Gentse winkelstraten: “14.000 euro kwijt door één foute mail” (22/01/2023 - Het Laatste Nieuws)

Al zingend is de jeugdmusicalvereniging BE! zaterdag door de straten van Gent getrokken. De vzw zoekt geld om hun werking te redden. De organisatie werd slachtoffer van phishing en raakte in één klap 14.000 euro kwijt. [naar artikel]


9. Martien zag 25.000 euro van haar rekening verdwijnen: “Alleen Card Stop bellen, is niet genoeg” (31/12/2020 - Het Belang van Limburg)

Slachtoffer van phishing? Waarschuw dan meteen ook uw bank. Martien Eersels blokkeerde haar bankkaart via Card Stop, maar een dag later haalden oplichters opnieuw 2.000 euro van haar rekening. De Genkse raakte 25.000 euro spaargeld kwijt. [naar artikel]


10. 75-jarige Riemstenaar raakt 10.000 euro kwijt door phishing (17/08/2021 - Het Belang van Limburg)

Een 75-jarige man uit Riemst is vorige week ongeveer 10.000 euro kwijtgeraakt door phishing. De oplichters deden zich voor als medewerkers van Belfius. Gelukkig is de kans groot dat de man zijn geld zal terugkrijgen. [naar artikel]


11. Jeroen doorziet poging tot phishing en blokkeert rekening, maar bank betaalt oplichter toch: “Niet tegen te houden” (24/10/2023 - Het Belang van Limburg)

Het leek er even op dat Jeroen Bosmans uit Beringen 1.000 euro kwijt was door phishing, maar hij had de poging tot oplichting snel in de gaten en liet zijn rekening blokkeren. Toch ging het geld een paar dagen later van de rekening. [naar artikel]


12. Ook bioscoop Roxy in Beringen slachtoffer van internetoplichters (14/11/2019 - Het Belang van Limburg)

De Belgische bioscopen zijn momenteel slachtoffer van oplichters die via Facebook gratis tickets weggeven. Na Euroscoop en Kinepolis is nu The Roxy Theatre in Koersel het doelwit. Wie zijn prijs claimt, is twee euro en zijn persoonsgegevens kwijt. [naar artikel]


13. Een paar kliks, en uw volledige spaarboekje is leeggehaald: internetoplichters maakten vorig jaar 34 miljoen euro buit met phishing (24/03/2021 - Het Laatste Nieuws)

Internetfraudeurs hebben vorig jaar 34 miljoen euro buitgemaakt bij goedgelovige Belgen, door hen te laten klikken op een link die leidt naar een frauduleuze website. ‘Phishing’ heet het fenomeen, en in het coronajaar 2020 kende dat wereldwijd een enorme stijging. In ons land noteerde Febelfin, de koepelorganisatie van de Belgische bankensector, vorig jaar zo’n 67.000 frauduleuze transacties – dat zijn er liefst tweehonderd keer meer dan vijf jaar geleden. [naar artikel]


14. Tuinaanlegger klikt op mail van zijn ‘bank’. Even later is hij 4.399 euro kwijt: “Zo stom dat ik me heb laten vangen” (20/04/2023 - Het Laatste Nieuws)

Tuinaanlegger Matthias De Cock (34) is er een dag later nog niet goed van: afgelopen dinsdag klikte hij op een link in een e-mail die zogezegd van zijn bank ING kwam. Zijn bankrekening is nu 4.399 euro armer. De politie waarschuwt nog maar eens voor phishing. [naar artikel]


15. Kaart niet gestolen, geen phishing en toch is Barbara (47) honderden euro’s van haar betaalkaart kwijt: “Echt geschokt” (03/02/2022 - Gazet van Antwerpen)

Barbara Allegaert (47) uit Desselgem is 430 euro consumptiecheques kwijt van haar elektronische betaalkaart. “Het gaat zeker niet om phishing, ik ben hier altijd heel voorzichtig mee en deed nog nooit een onlineaankoop”, verklaart Barbara. Hoe gingen de daders dan te werk? [naar artikel]


16. Man uit Kalmthout verliest 5.000 euro door online oplichting (24/08/2022 - Gazet van Antwerpen)

Paul uit Kalmthout is 5.000 euro kwijt nadat hij online werd opgelicht. Een typisch geval van phishing. Paul is al zijn spaargeld kwijt en wil anderen waarschuwen. Ook zijn bank roept op om aandachtig te zijn voor dit soort fraude. De criminelen gebruikten in dit geval een phishingmail van itsme, de applicatie waarmee je je online kan identificeren. [naar artikel]


17. Hoe slachtoffer zelf dader wordt: man (63) geeft 142.000 euro van zijn partner (75) aan internetoplichters om ‘erfenis van 8 miljoen euro’ vrij te krijgen (27/11/2020 - Het Laatste Nieuws)

Een 63-jarige man uit De Panne heeft zijn eigen 75-jarige partner voor maar liefst 142.000 euro bestolen, zodat hij internetoplichters zou kunnen betalen. De schrijnende zaak kwam vrijdagmorgen voor in de Veurnse rechtbank. “Ik kwam in contact met iemand die beweerde dat ik recht had op een erfenis van 8 miljoen euro, maar moest telkens betalen om dat bedrag vrij te krijgen. Ik begrijp niet hoe ik zo stom kon zijn”, pleitte de beklaagde, die eerst zelf een slachtoffer was. Hij riskeert 8 maanden cel met uitstel. [naar artikel]


18. Mark werd voor 11.000 euro opgelicht door phishing maar bank wil hem niet helpen (13/12/2022 - Het Belang van Limburg)

Sinds de jaren ‘80 al werkt Mark met computers. Toch trapte hij in de val van phishing. Hij kon er niets aan doen, vindt bankenfederatie Febelfin. Zijn eigen schuld, meent Marks bank. “Banken vinden dat veel te snel, en zijn zelf vaak in fout”, aldus een gefrustreerde ombudsman. [naar artikel]


19. Internetoplichters plunderden vorig jaar 34 miljoen euro van Belgische rekeningen. Hoe doen ze dat? (24/03/2021 - De Morgen)

Internetfraudeurs hebben vorig jaar maar liefst 34 miljoen euro buitgemaakt bij goedgelovige Belgen, door hen te laten klikken op een link die leidt naar een neppe website. ‘Phishing’ – want zo heet het fenomeen – kende wereldwijd een enorme stijging in coronajaar 2020, mede door de groeiende ‘professionaliteit’ van de oplichters. Hoe kan u voorkomen dat u toch niet in de val trapt? [naar artikel]


20. Politie LRH houdt internetoplichting van bijna 2.000 euro tegen (08/12/2020 - Het Belang van Limburg)

De politie LRH heeft vorige week kunnen vermijden dat een man uit Hasselt bijna 2.000 euro verloor aan internetoplichters. De politie vraagt om phishing zo snel mogelijk aan te geven. [naar artikel]


21. Phishing voor gevorderden: hoe vermijd je dat slachtoffer wordt van ‘spoofing’? (10/10/2022 - Het Laatste Nieuws)

De alarmbellen luiden al langer voor phishing, maar intussen zijn de methodes ook complexer geworden. Zo kreeg een Antwerpse vrouw plots telefoon van de bank, het was de correcte telefoonnummer maar wat bleek: achter het nummer zaten criminelen die 100.000 euro konden stelen. Het wordt het ‘phishing voor gevorderden’ genoemd: vijf vragen en antwoorden over ‘spoofing’. [naar artikel]


22. Gemeenteraadslid Johan werd slachtoffer van phishing, maar krijgt centen terug: “Zelfs ik ben als jurist in de val gelopen” (23/10/2022 - Gazet van Antwerpen)

Johan Uytdenhouwen (CD&V), jurist en gemeenteraadslid in Sint-Niklaas, werd vorig jaar het slachtoffer van phishing. “Terwijl ik dacht mijn aanslagbiljet in eBox te raadplegen, verdween er 2.300 euro van mijn rekening”, vertelt Johan. Hij klaagde zijn bank aan en kreeg gelijk bij vrederechter en krijgt elke cent terugbetaald. [naar artikel]


23. “Ik voel me zo machteloos”: Mark werd voor 11.000 euro opgelicht door phishing, maar bank wil hem niet helpen (13/12/2022 - Het Nieuwsblad)

Sinds de jaren tachtig al werkt Mark met computers. Toch trapte hij in de val van phishing. Hij kon er niets aan doen, vindt bankenfederatie Febelfin. Zijn eigen schuld, meent Marks bank. “Banken vinden dat veel te snel, en zijn zelf vaak in fout”, aldus een gefrustreerde ombudsman. [naar artikel]


24. Slachtoffer van phishing? Wat kan je bank doen en (wanneer) betaalt ze je terug? (05/11/2021 - Het Laatste Nieuws)

We lijken opnieuw af te stevenen op een recordjaar voor phishing. De federale overheid waarschuwt voor nieuwe phishingmails die lijken te komen vanuit My e-Box, de digitale brievenbus van de overheid. We kunnen dus niet waakzaam genoeg zijn. Maar hoe kan je jezelf beschermen? En betaalt jouw bank je terug als het noodlot toeslaat? Onze geldexpert Véronique Goossens, hoofdeconoom bij Belfius, aan het woord. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!