De Verenigde Staten stellen (nu pas) het dragen van mondmaskers verplicht in bijna alle vormen van openbaar vervoer. Reizigers in vliegtuigen, treinen, veerboten, metro’s en taxi’s moeten vanaf maandag hun neus en mond bedekken. [naar artikel]
Op een uitzondering na houden de meeste reizigers zich aan de verplichting om een mondmasker te dragen in bussen van De Lijn en het station van Genk en Beringen. Opmerkelijk is dat er amper reizigers zijn. [naar artikel]
Om het coronavirus in te perken zijn vanaf 4 mei mondmaskers verplicht op het openbaar vervoer voor iedereen ouder dan 12 jaar. Een ronde op enkele Antwerpse trams leert dat de passagiers akkoord gaan met de maatregel, maar ze ondervinden ook dat het niet altijd makkelijk is om de mondmaskers te dragen. “Het wordt warm en je ruikt je eigen adem de hele tijd.” [naar artikel]
4,9 op 10. Dat is de gemiddelde score die alle Limburgers geven op hun aanbod aan openbaar vervoer. Een nipte onvoldoende dus. Een dikke buis krijgt het openbaar vervoer in het Maasland: 3,9 op 10. In heel Vlaanderen scoort het openbaar vervoer 5,9 op 10, ook al niet zo schitterend. [naar artikel]
De reizigers die gebruik maken van het Brusselse openbaar vervoer, hebben de MIVB op haar jaarlijkse tevredenheidsbarometer een algemene score van 7,3 op 10 gegeven. De MIVB is tevreden, zeker nu het aantal pendelaars op de tram, metro en bus opnieuw toeneemt en ook de verkeersopstoppingen terugkeren in de hoofdstad. [naar artikel]
De coronacrisis deed ons afstappen van de trein, tram, metro en bus. En ook al bleek het openbaar vervoer geen rijdende broeihaard, toch kiezen we nog altijd massaal voor de auto. “Ik vrees dat de decennialange inspanningen voor de promotie van het openbaar vervoer in een jaar tijd verloren zijn gegaan.” [naar artikel]
Telewerk is niet meer verplicht (straks wel opnieuw sterk aangeraden) en bijna alle scholen zijn open. De files op de weg zijn terug, maar toch telt het openbaar vervoer nog steeds beduidend minder reizigers dan voor corona. De NMBS vervoerde in oktober ongeveer 80 procent van haar reizigers in vergelijking met 2019, de Brusselse maatschappij MIVB 75 procent en De Lijn maar 60 procent. Wat speelt hier? [naar artikel]
Wat het openbaar vervoer in Frankrijk betreft zal het “waarschijnlijk” vanaf 11 mei verplicht zijn een mondmasker te dragen. Dit heeft premier Edouard Philippe vanavond bekendgemaakt. [naar artikel]
De coronacijfers zijn opnieuw niet goed. Gelukkig blijven de hospitalisaties beperkt en is de BA5-variant op zijn terugweg. ‘De golf is een golfje geworden’, zegt viroloog Marc Van Ranst. ‘Na 1 september denk ik dat er terug maatregelen kunnen volgen. Mondmaskers zie ik terugkomen, zeker op het openbaar vervoer.’ [naar artikel]
In Moskou wordt het dragen van een mondmasker op het openbaar vervoer vanaf 12 mei verplicht. Dat heeft de burgemeester van de Russische hoofdstad,... [naar artikel]
Mondmaskers worden vanaf 4 mei verplicht op het openbaar vervoer en worden ook sterk aangeraden op publieke plekken waar afstand houden moeilijk is. De overheid zal iedereen één stoffen masker bezorgen, maar er zullen ook andere maskers nodig zijn. Welke zijn er? En hoe moet u ze veilig gebruiken? Een overzicht. [naar artikel]
Reizigers die met de metro op stap gaan in Brussel, krijgen er vanaf dinsdag een extra functionaliteit bij. De MIVB voorziet nu gratis wifi voor iedereen in alle (pre)metrostations in onze hoofdstad. “We willen het openbaar vervoer aanpassen aan de nieuwe levensstijl van onze reizigers”, zo klinkt het bij de MIVB. [naar artikel]
In Nederland komt woensdag een einde aan de voornaamste coronamaatregelen die er nog golden. Wie naar een groot evenement of een grote nachtclub wil, hoeft zich voortaan niet meer vooraf te laten testen. Mondmaskers zijn niet meer verplicht in het openbaar vervoer en het thuiswerkadvies vanuit de overheid vervalt. [naar artikel]
De Nederlandse vakbonden leggen op dinsdag 28 mei het werk neer. Ze staken onder meer voor betere pensioenvoorwaarden. Reizigers moeten rekening houden met veel chaos en hinder in het openbaar vervoer. [naar artikel]
Volgende week vrijdag 20 mei staat opnieuw een Overlegcomité gepland. De regering zal zich er buigen over de coronamaatregelen die vandaag nog gelden. Kan de coronabarometer worden opgeborgen? Mogen de mondmaskers af op het openbaar vervoer? En wat met de quarantaineregels? Minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit) geeft zo dadelijk antwoord in de VTM NIEUWS-studio. Volg de uitzending hier live. [naar artikel]
Een verschuiving van collectief openbaar vervoer naar individueel vervoer zit in de lijn van de verwachtingen. Maar dat hoeft niet de auto te zijn. [naar artikel]
De mondmaskers verdwijnen weer een beetje meer uit het dagelijks leven, nu de coronacijfers al een tijdje aan het dalen zijn. Vanaf vandaag moeten ze niet langer opgezet worden onder meer op het openbaar vervoer, tijdens het bezoek aan een woonzorgcentrum en bij de tandarts. Dat besliste het Overlegcomité vrijdag. [naar artikel]
De tijd is nog niet rijp om volledig afscheid te nemen van de coronabarometer. Normaal zou vandaag het Overlegcomité samenkomen om zich daarover te buigen, maar de vergadering is - door de huidige coronacijfers - uitgesteld. En dus moeten we nog steeds mondmaskers dragen op het openbaar vervoer, zowat de enige coronamaatregel die nog bestaat. En dat is volgens virologen een goede zaak. [naar artikel]
“We zullen zelfs verstokte bestuurders verleiden om de auto aan de kant te laten staan.” Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) schuwde dit jaar, net als zijn federale collega François Bellot (MR), de grote woorden niet over zijn plannen met het openbaar vervoer. Mooie woorden, maar de grote frustratie bij veel reizigers vertelt een ander verhaal. [naar artikel]
Eind volgend jaar zal het Limburgse openbaar vervoer helemaal hertekend worden, met de klemtoon op de trein en op snelle busverbindingen tussen de steden. Het openbaar vervoer moet zo een waardig alternatief zijn voor de auto. [naar artikel]
Om dat gebrek aan middelen aan te klagen, heeft het gemeenschappelijk vakbondsfront vanochtend een actie gehouden op het Operaplein en op de perrons van premetrostation ‘Opera’. ACOD, ACV en ACLVB deelden pamfletten uit aan vroege reizigers die op en onder het Operaplein gebruikmaakten van het openbaar vervoer. “Om in Antwerpen goed en klantgericht openbaar vervoer aan te bieden is er meer geld nodig. Ondertussen is het budget van De Lijn de afgelopen twaalf jaar al met ongeveer 20% is afgenomen”, zegt Jo Van der Herten van ACV-vervoer. [naar artikel]
De coronacijfers zijn opnieuw niet goed. Gelukkig blijven de hospitalisaties beperkt en is de BA5-variant op zijn terugweg. “De golf is een golfje geworden”, zegt viroloog Marc Van Ranst. “Na 1 september denk ik dat er terug maatregelen kunnen volgen. Mondmaskers zie ik terugkomen, zeker op het openbaar vervoer. Feest-, theater- en concertzalen zorgen er maar beter dat hun ventilatie goed werkt zodat er niks hoeft afgelast te worden. Want we weten intussen wat we moeten doen.” [naar artikel]
12:48 Een rit met het openbaar vervoer maakt duidelijk dat bijna alle reizigers de maskerplicht respecteren. Maar roken op het perron, mag daardoor niet langer. [naar artikel]
Een voor- en tegenstander gaan in debat over een hot issue. Vandaag: mondmaskers zijn verplicht in het openbaar vervoer, op de luchthaven en binnenkort ook op school. Is verplichten nu wel of niet een goed idee? [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.