Een van de specialere auto’s op HLN Drive is de Toyota Mirai. Hij rijdt op waterstof en bovendien claimt de Japanse autobouwer dat de wagen de lucht zuivert wanneer hij rijdt. Dat bekijken we eens van naderbij. [naar artikel]
De plasticafvalberg wordt alsmaar groter, maar er is nu een nieuwe manier gevonden om het materiaal te verwerken. Britse onderzoekers ontwikkelden een chemisch proces dat plastic kan omzetten in waterstofgas. En dat zou dan gebruikt kunnen worden om je wagen mee te vullen. De onderzoekers van de Britse Swansea University mengden het plastic met een […] Het bericht Tanken we binnenkort met gerecycleerd plastic? verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Lees dit artikel: “Grote lijnvliegtuigen tanken midden volgend decennium waterstof” Vliegtuigbouwers Airbus en Boeing zullen voor de opvolging van hun populairste toestellen midden volgend decennium compleet nieuwe ontwerpen, aangedreven door waterstof, op de markt brengen. Dat zegt Paul Eremenko, chief executive van Universal Hydrogen, een producent van waterstof voor de luchtvaart. De voorspellingen van Eremenko druisen nochtans in tegen de stellingen die de twee grote […] Lees dit artikel: “Grote lijnvliegtuigen tanken midden volgend decennium waterstof” [naar artikel]
De vermogensbeheerder Schroders verwacht dat de vraag naar ecologisch opgewekte waterstof in 2050 liefst 800 keer groter zal zijn dan vandaag. Waterstof is een mogelijke energiebron voor tal van economische activiteiten, zoals de chemie, de zware industrie of de luchtvaart. Toyota gelooft ook nog steeds in de auto op waterstof, ondanks het vooralsnog beperkte succes. […] The post ‘Groene waterstof staat aan vooravond van enorme groei’ appeared first on Business AM. [naar artikel]
Het tanken van waterstof is omslachtig. Het stockeren en transporteren van het gas is duur. Maar bovenstaande foto zou tot het verleden kunnen behoren dankzij waterstofpoeder. [naar artikel]
Het Limburgse afvalbedrijf Bionerga heeft een eerste vuilniswagen op aardgas in Sint-Truiden en Hasselt rondrijden. In de toekomst wil Bionerga nog een stapje verder gaan en in Limburg vrachtwagens op waterstof laten rijden. Het waterstof zal dan geproduceerd worden met stroom van de nieuwe energiehub in Beringen. [naar artikel]
18:56 Met nieuwe batterijtechnologie wordt het mogelijk een elektrische wagen in vijf minuten op te laden. Maar de weg naar commercialisering is nog lang. [naar artikel]
Momenteel ligt er een waterstofnetwerk van 600 km onder onze Belgische voeten. Met de waterstofwet ambieert ons land om de draaischijf te worden voor het transport van waterstof. Maar is waterstof het aardgas van de toekomst? Bouwsite Livios vroeg het aan energie-expert Pieter Vingerhoets van VITO/EnergyVille. [naar artikel]
Het voorbije decennia werd de elektrische wagen mainstream, mede dankzij het Tesla van Elon Musk. Er zijn verschillende tekenen aan de wand dat de komende tien jaar dat treinen op waterstof de komende 10 jaar volwassen zullen worden. Transport op basis van waterstof is interessant in ecologisch opzicht. Het is een vorm van energie die […] The post Wordt transport op waterstof mainstream het komende decennium? appeared first on Business AM. [naar artikel]
Opvallend nieuws voor Wilrijk. Colruyt Group opent er in 2021 haar tweede tankstation waar je waterstof kan tanken. Zopas kreeg het daarvoor een vergunning. Het wordt het eerste waterstofstation in de provincie Antwerpen. Ook de stad Antwerpen is tevreden, want het stadsbestuur wil al langer twee vuilniswagens op waterstof laten rijden. [naar artikel]
Vanmiddag is in Nederland de Hydrogen Challenge van start gegaan, een evenement om het belang van waterstof te belichten in ons mobiliteitsvraagstuk voor de toekomst. Ook een team van de Vlaamse Thomas More-hogeschool rijdt mee. Maar hoe werkt het nu weer precies, en hoe milieuvriendelijk is het? [naar artikel]
Met een show en hoog bezoek ontvouwde de Antwerpse rederij CMB donderdag grootse plannen om van groene waterstof dé brandstof voor de toekomst van de industrie te maken. Ze stelden hun eerste multimodale tankstation voor waterstof voor, net als een nagelnieuwe truck die op waterstof rijdt. Daarvan willen ze er in de komende jaren honderden verkopen. [naar artikel]
Het bedrijf CMB is aan het Havenhuis in Antwerpen gestart met de bouw van het eerste tankstation ter wereld dat rechtstreeks groene waterstof kan leveren aan schepen. Ook auto’s en vrachtwagens kunnen er waterstof tanken. In maart 2021 moet het station klaar zijn. [naar artikel]
Begin deze eeuw was waterstof even een hype. Maar een doorbraak bleef uit. Toch lijkt het tij te keren, vooral in het zwaar transport. Ook in ons land zijn er initiatieven met trucks, bussen en boten op waterstof. [naar artikel]
Supermarktgroep Colruyt heeft deze week via zijn brandstofdochter DATS 24 een publiek toegankelijk tankstation voor waterstof geopend. Er zijn nu in ons land vier publiek toegankelijke stations waar particulieren waterstof kunnen tanken. Later dit jaar wil DATS 24 nog vier nieuwe waterstoftankstations openen. Op die manier wordt rijden op waterstof weer een beetje minder utopisch. [naar artikel]
Adina Vălean, de eurocommissaris voor Vervoer, werkt aan een plan om de komende tien jaar 60.000 vrachtwagens op waterstof op de weg te krijgen. Waterstof zal een belangrijke rol spelen bij de groene transitie. De EU schat dat 10 tot 24 procent van het energieverbruik tegen 2050 op waterstof gebaseerd zou kunnen zijn. En terwijl […] [naar artikel]
De haven van Oostende wil een waterstofbunkerstation bouwen, een soort tankstation voor waterstof. Dat station moet schepen voorzien van milieuvriendelijke waterstof waarbij er geen uitstoot is. Het nieuwe bunkerstation zou tegen het einde van 2023 operationeel moeten zijn. [naar artikel]
In Denemarken en Noorwegen zal het aantal stations waar je waterstof kan tanken drastisch verminderen. Het bedrijf Everfuel sluit verschillende locaties omdat ze niet rendabel zijn. Het aantal waterstofauto’s dat er gebruik van maakt ligt gewoon te laag. [naar artikel]
Vanaf 2035 mogen alleen auto’s met een nuluitstoot nog in Europa verkocht worden. De verbrandingsmotor moet zo verdwijnen. Maar of die vervangen wordt door de elektrische auto, is nog geen uitgemaakte zaak. Heel wat automerken geloven immers ook in waterstof. Je kan vandaag al auto’s met een brandstofcel kopen en ze zijn helemaal niet zo veel duurder dan een elektrische auto. HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn bespreekt de voor- en nadelen van dit alternatief. [naar artikel]
Waterstof wordt als een hefboom voor het duurzaam transport van de toekomst bestempeld, maar in de luchtvaartsector zijn rond het gebruik van het product toch al een aantal vragen gerezen. In de sector gaan verscheidene stemmen op om daarentegen vooral te investeren in duurzame biobrandstoffen als alternatief voor het gebruik van kerosine. De investeringen in […] Lees dit artikel: Luchtvaart heeft bedenkingen bij mogelijkheden voor inzet van waterstof [naar artikel]
De energiedrager waterstof zal niet eeuwig een nichegas blijven, meent René Peters van het Nederlandse energie-onderzoeksinstituut TNO. “Waar we nu nog heel veel gas en olie gebruiken, gaan we in de toekomst vooral waterstof gebruiken”, zo betoogt de business director in een gesprek met Business AM Radio. Er zijn verschillende soorten H2: groene waterstof, geproduceerd […] [naar artikel]
Het moet zowat de minst populaire wagen op Vlaamse wegen zijn: een auto op waterstof. Er rijden in Vlaanderen slechts zo’n dertig (!) exemplaren rond. Onze redacteur kreeg een exemplaar van Toyota in bruikleen. En wat blijkt, zo’n wagen rijdt bijzonder vlot, maar een eerste keer mee tanken, dat ligt wat moeilijker. [naar artikel]
Elektrische voertuigen halen hun energie tegenwoordig vooral uit het stopcontact. Een voertuig op waterstof wordt ook door elektriciteit aangedreven, maar haalt zijn energie niet uit de stekker, maar uit een brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit. Uit de uitlaat komt alleen water. Met andere woorden, een voertuig met brandstofcel heeft zijn eigen elektriciteitscentrale aan boord. Het voordeel van waterstof is dat tanken even snel kan als bij een klassiek voertuig. Het nadeel is dat de technologie voorlopig nog duur is en dat er amper waterstofstations zijn. [naar artikel]
Elektrisch verwarmen met warmtepompen, elektrisch rijden… Elektriciteit lijkt bij uitstek de manier om onze CO2-uitstoot te verminderen. Maar is het echt de weg vooruit? Of kiezen we toch beter voor waterstof? En halen we wel op tijd de Europese klimaatdoelstellingen? Bouwsite Livios klopte aan bij energiespecialist Ronnie Belmans, onder meer medeoprichter van onderzoeksinstituut EnergyVille. Hij deelt zijn ongezouten mening. “Waterstof is nog veel minder veilig dan aardgas.” [naar artikel]
Uitstekende beleggers die niet vies zijn van wat risico kijken niet te veel achteruit. Ze kijken vooruit. Ze zijn voortdurend op zoek naar trends die zich aandienen en waaraan ondernemingen veel geld kunnen verdienen. Beursexpert Pascal Paepen duidt die trends voor ons. Vandaag heeft hij het over het potentieel van auto’s op waterstof. “Ook beleidsmakers geloven meer en meer in een toekomst op waterstof.” Is het nu het ideale moment om erin te investeren? [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.