Het bedrijf CMB is aan het Havenhuis in Antwerpen gestart met de bouw van het eerste tankstation ter wereld dat rechtstreeks groene waterstof kan leveren aan schepen. Ook auto’s en vrachtwagens kunnen er waterstof tanken. In maart 2021 moet het station klaar zijn. [naar artikel]
Opvallend nieuws voor Wilrijk. Colruyt Group opent er in 2021 haar tweede tankstation waar je waterstof kan tanken. Zopas kreeg het daarvoor een vergunning. Het wordt het eerste waterstofstation in de provincie Antwerpen. Ook de stad Antwerpen is tevreden, want het stadsbestuur wil al langer twee vuilniswagens op waterstof laten rijden. [naar artikel]
De haven van Oostende zal tegen 2025 een nieuwe waterstoffabriek bouwen. Die zal op termijn een CO2-reductie van 500.000 tot 1 miljoen ton per jaar opleveren. Het project Hyport Oostende zegt ‘een belangrijke bijdrage te zullen leveren om de Belgische en Europese klimaatdoelstellingen te halen.’ Jaarlijks wil de fabriek op het havengebied Plassendale 1, die […] The post Oostende bouwt fabriek voor groene waterstof appeared first on Business AM. [naar artikel]
Anthony Deketelaere uit Oostende kreeg recent te horen dat hij jaarlijks een boete van 112.500 euro moeten betalen voor een verwaarloosd bouwwerk in zijn achtertuin. "Afpersing", zegt hij zelf. "Het gaat hier niet om een klein tuinhuisje", reageert schepen van Wonen Kurt Claeys (Open VLD). "Als je een gebouw jarenlang zó laat verwaarlozen, moeten wij als stad ingrijpen." [naar artikel]
Supermarktgroep Colruyt heeft deze week via zijn brandstofdochter DATS 24 een publiek toegankelijk tankstation voor waterstof geopend. Er zijn nu in ons land vier publiek toegankelijke stations waar particulieren waterstof kunnen tanken. Later dit jaar wil DATS 24 nog vier nieuwe waterstoftankstations openen. Op die manier wordt rijden op waterstof weer een beetje minder utopisch. [naar artikel]
Met een show en hoog bezoek ontvouwde de Antwerpse rederij CMB donderdag grootse plannen om van groene waterstof dé brandstof voor de toekomst van de industrie te maken. Ze stelden hun eerste multimodale tankstation voor waterstof voor, net als een nagelnieuwe truck die op waterstof rijdt. Daarvan willen ze er in de komende jaren honderden verkopen. [naar artikel]
Het Amerikaanse bedrijf Plug Power gaat in de haven van Antwerpen een nieuwe fabriek bouwen waar groene waterstof zal worden gemaakt, goed voor een investering van 300 miljoen euro. Het contract is ondertekend tijdens de Belgische handelsmissie in de VS. Hoe belangrijk is groene waterstof? Wat kunnen we ermee doen? En is het eigenlijk wel nuttig om zelf groene waterstof te produceren? [naar artikel]
De Franse energiegroep TotalEnergies gaat in Ham zijn eerste Belgische tankstation voor waterstof bouwen. “In totaal plannen we tegen het jaar 2030 een tiental waterstofstations in België”, bevestigt Tom Claerbout van TotalEnergies. [naar artikel]
Vandaag tekenen de havens van Antwerpen en Zeebrugge en het Chileense ministerie van Energie een overeenkomst om waterstof vanuit het Zuid-Amerikaanse Chili naar Europa te importeren. Dat gebeurt in de marge van de klimaatconferentie van Glasgow. Waterstof wordt ook wel de droombrandstof genoemd, maar het is moeilijk om zelf te produceren. Prof. dr. Thijs Van de Graaf van de UGent legt uit wat het precies is en waarom waterstof zo goed is voor ons klimaat. [naar artikel]
Het Noorse bedrijf Columbi Salmon investeert 150 miljoen euro in de bouw van een bovengrondse zalmkwekerij in de haven van Oostende. "Bovengrondse zalm", wat is dat? En wat komt dit bedrijf in Oostende doen? [naar artikel]
Bij Radio2 komen de laatste tijd verschillende klachten binnen van luisteraars die merken dat het tankstation geld blokkeert op hun rekening na het tanken. Het gaat vaak om 375 euro. “Dat is normaal”, krijgt iemand te horen. “Dat geld krijg je binnen 5 werkdagen terug.” Maar is dat wel zo normaal? Mag dat? [naar artikel]
De bedrijven in de Antwerpse haven erkennen het probleem van de luchtvervuiling in Antwerpen. "Ze mogen ons met de vinger wijzen, maar dan moeten ze ook toegeven dat de uitstoot van onze industrie jaar na jaar daalt". Op vlak van mobiliteit, transport en brandstof van schepen zijn er wel nog grote stappen vooruit mogelijk. [naar artikel]
Dit weekend vindt in Oostende de 20e editie van Oostende voor Anker plaats. Wat klein begon, is intussen uitgegroeid tot een evenement met 130 historische schepen. Er zijn demonstraties maar bezoekers kunnen ook gaan luisteren naar verhalen van de schippers. "Het Journaal" is al gaan kijken. [naar artikel]
In Antwerpen rijden volgend jaar twee vuilniswagens op waterstof. De nieuwe wagens worden uitgerust met een elektrische motor en een brandstofcel. In de toekomst halen de wagens zonder uitstoot van CO2 het huishoudelijke afval op in de stad. "Het initiatief is een primeur", zegt Fons Duchateau, schepen voor stads- en buurtonderhoud (N-VA). [naar artikel]
Er komt zo goed als zeker een "Eroscenter" in de haven van Oostende. Er is een kandidaat-koper voor de loods "Hangaar 1", die eigendom is van de stad. Hij wil het pand renoveren en er prostituees in onderbrengen, naar het voorbeeld van de Antwerpse "Villa Tinto". [naar artikel]
"Wie in Antwerpen betaalt, mag de stedenbouwkundige voorschriften negeren en mag zowat alles bouwen." Dat zegt Tom Meeuws van oppositiepartij SP.A in een opiniestuk in De Morgen. Hij spreekt van "een paaitaks". "Flagrante leugens", reageert bevoegde schepen Rob Van de Velde (N-VA). [naar artikel]
Zijn de hoge brandstofprijzen een stimulans om een elektrische auto te overwegen? Met andere woorden: valt stroom "tanken" voordeliger uit dan diesel of benzine tanken? "De inspecteur" van Radio 2 zocht het uit met kenner Tony Verhelle van Autogids. "Voor een rit van 1.000 km is elektriciteit een beetje goedkoper, maar de verschillen zijn echt niet zo groot", berekende Verhelle. Maar er zijn uiteraard nuances. [naar artikel]
Met een nieuwe proef wordt werken op de kaaien gezonder. Twee bedrijven testen een mobiel tankstation uit met een bijpassende ‘terminaltrekker’ die rijdt op waterstof. Uit de uitlaat komt alleen water. Maar de technologie is nog jong en duur, dus voor morgen is het niet meteen. [naar artikel]
België lanceert met enkele andere spelers een internationaal platform voor hernieuwbare waterstof. Dat heeft federaal minister van Energie Tinne Van der Straeten (Groen) bevestigd op de klimaatconferentie in Sharm-el-Sheikh (COP27). Het "Global Renewable Hydrogen Forum" moet België verder op de kaart zetten als internationale speler in groene waterstof, en is bedoeld om de internationale doorbraak van groene waterstof een duwtje in de rug te geven. Dat België bij het initiatief betrokken is, is geen toeval: ons land wil zich internationaal profileren op het vlak van groene waterstof. [naar artikel]
Opvallend meer Nederlanders dan anders steken de grens over om benzine te tanken. De benzineprijzen in Nederland zijn een pak hoger dan bij ons door hoge accijnzen. “Hier kan je gewoon veel goedkoper tanken, daarom is het hier zo druk”, vertelt een Nederlander die komt tanken in Kemzeke, bij Stekene. [naar artikel]
In Oostende moeten tientallen mensen premies van de stad teruggeven. Volgens het stadsbestuur hebben ze die premies onterecht gekregen. "Als je je niet aan de regels houdt, dan moet je de premies teruggeven", zegt de schepen van Wonen in Oostende, Kurt Claeys (Open VLD). [naar artikel]
22:21 De scheepvaartgroep CMB heeft in Antwerpen het eerste tankstation geopend dat groene waterstof produceert. Een wereldprimeur. [naar artikel]
Het tanken van waterstof is omslachtig. Het stockeren en transporteren van het gas is duur. Maar bovenstaande foto zou tot het verleden kunnen behoren dankzij waterstofpoeder. [naar artikel]
Aardgastransporteur Fluxys werkt momenteel volop aan een nieuwe pijpleiding tussen de Gentse haven en Opwijk. De 44 kilometer lange pijpleiding moet het transport van aardgas vanuit de haven van Zeebrugge naar Duitsland verdubbelen. Het is tegelijk ook de eerste nieuwe pijpleiding van Fluxys die klaar is om in de toekomst waterstof te transporteren. [naar artikel]
Vandaag opende Group Bruno officieel het splinternieuwe tankstation met foodcorner en carwash aan de Heppensesteenweg in Beverlo. Het is de 22ste Bruno Foodcorner in Limburg. Goed voor een investering van 2,5 miljoen euro en voor vijftien nieuwe jobs. Het tankstation in Heppen, zo’n vijf kilometer verder, zal een onbemand benzinestation worden waar je kan tanken tegen scherpe prijzen. “Mensen kunnen hier komen shoppen, tanken, eten en hun auto wassen.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.