De Turnhoutsebaan in Borgerhout wordt een fietsstraat. Dat meldt Vlaamse minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) in Gazet van Antwerpen. In een fietsstraat geldt zone 30 en mogen auto’s niet inhalen. [naar artikel]
Op de banken van het schepencollege ligt vrijdag normaal een negatief advies voor de plannen om van de Turnhoutsebaan in Borgerhout een zone 30 en fietsstraat te maken. Antwerps schepen Claude Marinower (Open Vld) is niet van plan om dat advies goed te keuren. “Ik ben wel overtuigd dat een fietsstraat de verkeersveiligheid zal verhogen”, zegt Marinower. [naar artikel]
“De keuze om van de Turnhoutsebaan een fietsstraat te maken is eigenaardig en ik maak met zorgen over deze beslissing”, zegt de Antwerpse schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) na de verrassende aankondiging van Vlaams minister Lydia Peeters (Open Vld). Volgens de schepen doet de Turnhoutsebaan op geen enkel punt aan de voorwaarde om een fietsstraat in te richten. “Die voorwaarden zijn terug te vinden in het vademecum van het Fietsberaad Vlaanderen. Toch een organisatie die zich inzet voor de belangen van de fietser.” [naar artikel]
De Turnhoutsebaan in Borgerhout doet sinds een week dienst als fietsstraat. Dat betekent dat automobilisten er maximaal 30 kilometer per uur mogen rijden én dat ze fietsers niet mogen voorbijsteken. Daarover vloeide vooraf al heel wat inkt, in uw krant maar ook op sociale media. Op straat moet het een van de meestbesproken topics van de afgelopen maanden zijn geweest. Zal die ingreep écht iets uithalen? Wordt het er vanaf nu veiliger fietsen? GvA-reporters Jan en Elien, die allebei vlak bij de Turnhoutsebaan wonen, namen de proef op de som en fietsten de baan verschillende keren op en af tijdens de avondspits. [naar artikel]
Burgemeester Bart De Wever (N-VA) liet zich woensdagavond in het ATV-Journaal negatief uit over de omvorming van de Turnhoutsebaan tot fietsstraat. “Een volledige heraanleg hadden we veel liever gezien.” Minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) reageert scherp: “We werken wel degelijk aan een langetermijnoplossing.” [naar artikel]
Ten vroegste in maart, waarschijnlijk in april zal de invoering van de Turnhoutsebaan als fietsstraat van start gaan. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) gaf deze week toelichting over de timing van die korte termijnplannen en gaf ook mee dat in 2022 een ontwerpstudie zal gebeuren voor de definitieve herinrichting van de straat. [naar artikel]
De werken voor de aanleg van een fietsstraat op de Turnhoutsebaan starten wellicht in de tweede helft van mei. “We gaan ervan uit dat dan alle vergunningen binnen zijn”, dat laat minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) weten. Tegen de start van de zomervakantie zou de fietsstraat klaar moeten zijn voor gebruik. [naar artikel]
De Turnhoutsebaan in Borgerhout wordt een fietsstraat en dat is sociale media niet ontgaan. De verkeersas wordt een zone 30 en auto’s mogen er geen fietsers meer inhalen. Die beslissing veroorzaakte heel wat reacties, maar ook de grappige memes konden daarbij niet ontbreken, een selectie. [naar artikel]
Het zal even wennen worden: binnenkort is niet langer de auto, maar wel de fiets koning op de Turnhoutsebaan in Borgerhout. De drukke verkeersader wordt een fietsstraat. Auto’s zullen fietsers dus niet meer mogen inhalen en er komt een zone 30. “Dit is nodig voor de verkeersveiligheid”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). De nieuwe regels zullen streng worden gecontroleerd. [naar artikel]
De Antwerpse politie is uitermate negatief over het plan van Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld) om van de Turnhoutsebaan in Borgerhout een fietsstraat te maken. Zonder infrastructurele maatregelen krijgt de fietsers volgens de politie “een verkeerssituatie met schijnveiligheid”. [naar artikel]
Verkeersveiligheid moet de absolute topprioriteit zijn van het stadsbestuur, volgens de Antwerpenaar. Dat blijkt uit de peiling van Gazet van Antwerpen. Bijna zes op de tien vindt het ook een goed idee dat de Turnhoutsebaan een fietsstraat wordt. [naar artikel]
De Turnhoutsebaan in Borgerhout wordt een volwaardige fietsstraat met rode ondergrond. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) heeft nu een verkeersreglement klaar voor deze baan. De invoering is gepland voor eind dit jaar, begin volgend jaar. [naar artikel]
Ten vroegste in maart, waarschijnlijk in april zal de invoering van de Turnhoutsebaan als fietsstraat van start gaan. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) gaf deze week toelichting over de timing van die korte termijnplannen en gaf ook mee dat in 2022 een ontwerpstudie zal gebeuren voor de definitieve herinrichting van de straat. [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD) wil op korte termijn van de Turnhoutsebaan in het Antwerpse district Borgerhout een fietsstraat maken. Dat heeft ze dinsdag bekendgemaakt. De drukke invalsweg naar het stadscentrum kampt al sinds jaar en dag met problemen van verkeersveiligheid door conflicten tussen de vele verschillende weggebruikers. [naar artikel]
Opvallende demarche van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). Vandaag kondigt ze in Gazet van Antwerpen aan dat de Turnhoutsebaan, een gewestweg, wordt omgevormd tot fietsstraat, waar 30 km/u de maximumsnelheid zal zijn. “Verrassend en goed nieuws”, klinkt het eensluidend bij het district Borgerhout en de Fietsersbond en ook actiegroep ‘Pak ze aan, Turnhoutsebaan’ is voorzichtig tevreden. Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) heeft nog niet gereageerd op de beslissing. [naar artikel]
Sinds de Turnhoutsebaan begin juli een fietsstraat is geworden werden er 1.883 automobilisten betrapt op te snel rijden en/of het gebruiken van de middenberm, die is voorbehouden aan het openbaar vervoer. De cijfers geven een beeld van het aantal overtredingen tot en met 23 september. [naar artikel]
Omdat plannen voor een heraanleg al jaren spaak lopen, kiest Vlaams minister Peeters de vlucht vooruit: de Turnhoutsebaan in Borgerhout wordt een fietsstraat. Tot ongenoegen van het stadsbestuur. [naar artikel]
De Turnhoutsebaan in Borgerhout wordt een fietsstraat, dat heeft minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) beslist. Fietsers zullen er binnenkort voorrang hebben en de hele straat wordt een zone 30. "Er zijn te veel ongevallen met slachtoffers en het is bijna waanzin dat je er nu nog 50 kilometer per uur mag rijden. Dit is dus een fameuze stap in de goede richting", zegt districtsburgemeester Marij Preneel (Groen). [naar artikel]
De woorden Turnhoutsebaan en fietsstraat lijken niet in een en dezelfde zin te passen. Langs het grootste deel van de drukke verbindingsas tussen de Singel en het centrum van Antwerpen is er geen apart fietspad, waardoor fietsers zich er in een ware stadsjungle wagen. Als sinds de jaren 90 is het dossier voer voor politieke discussies en die klonken alleen maar luider bij het aantreden in 2013 van het centrumrechtse stadsbestuur en het linkse districtsbestuur, die tegengestelde visies hebben over de toekomst van de straat. Vlaams minister Lydia Peeters heeft zich met haar beslissing om van de Turnhoutsebaan “op korte termijn” een fietsstraat te maken met haar volle gewicht in het debat gewerkt. Een overzicht van de ontwikkelingen in het dossier-Turnhoutsebaan in de afgelopen jaren. [naar artikel]
Binnenkort is niet langer de auto, maar wel de fiets koning op de Turnhoutsebaan in Borgerhout. De drukke verkeersader wordt een fietsstraat. Auto’s zullen fietsers dus niet meer mogen inhalen en er komt een zone 30. Volgens Dirk Lauwers, de mobiliteitsdeskundige van de UAntwerpen, is dat nu al echter het geval. [naar artikel]
Zowel Fietsberaad Vlaanderen als de Fietsersbond in Antwerpen is tevreden dat de Turnhoutsebaan in Borgerhout een fietsstraat wordt. De weg heeft al jaren een bedenkelijke reputatie als het op de veiligheid van fietsers aankomt, gezien er geen gescheiden fietspaden zijn. "Op langere termijn moeten er wel keuzes gemaakt worden en dringt een volledige heraanleg zich op", zegt Wout Baert van Fietsberaad Vlaanderen op Radio 2 Antwerpen. [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit, Lydia Peeters (Open Vld) kwam vrijdagmiddag poolshoogte nemen op de Turnhoutsebaan in Borgerhout. Op haar initiatief wordt de drukke invalsweg dit voorjaar omgevormd tot een fietsstraat. “En op vraag van de stad pakken we ook knelpunten aan op schoolroutes”, zegt Peeters. [naar artikel]
In 198 van de 300 Vlaamse steden en gemeenten is vandaag minstens één fietsstraat terug te vinden. Dat meldt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) zaterdag. Het concept werd tien jaar geleden wettelijk mogelijk gemaakt. In een fietsstraat geldt een maximumsnelheid van 30 km/uur en mag gemotoriseerd verkeer het fietsverkeer niet inhalen. Uit onderzoek blijkt echter dat een fietsstraat invoeren er niet per se voor zorgt dat de omgeving fietsvriendelijker wordt. [naar artikel]
Antwerps mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA) blijft zijn twijfels hebben over de inrichting van een fietsstraat in de Turnhoutsebaan in Borgerhout. “Ik vraag mij af of een verfpotmaatregel echt de veiligheid gaat verhogen”, zegt Kennis. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.